۰
گزارش تفتان ما از مشکلات گندم در بازار بورس؛

وقتی دلال بجای دولت خریدار گندم می شود/ واردات بی رویه دولت، کمر کشاورزان را شکست

با وجود اینکه طرح خرید تضمینی گندم به عنوان حمایت از گندم‌کار در دستور کار دولت است اما دلالان مانند همیشه این محصول پر زحمت و با ارزش را با قیمت بسیار اندک خریداری می کنند و در بازار سیاه با قیمتی چند برابر به فروش می رسانند و گندم کاران از فعالیت گسترده دلالان در غفلت دستگاه‌های ناظر دولتی گله‌مند هستند.
وقتی دلال بجای دولت خریدار گندم می شود/ واردات بی رویه دولت، کمر کشاورزان را شکست
 به گزارش تفتان ما، گندم چهار استان مرکزی، زنجان، خراسان شمالی و اردبیل به صورت آزمایشی در بورس محصولات کشاورزی عرضه می‌شود و از این پس لیست تولید کنندگان گندم به جای بانک در اختیار بورس قرار می گیرد.
 
 قیمت گندم  در بورس محصولات  کشاورزی نهصد تومان تعیین شده است و مابقی آن تا قیمت تضمین‌شده را دولت تامین خواهد کرد و به کشاورزان پرداخت می‌کند.
 
ارائه‌ی گندم در بورس مزیت هایی همچون افزایش رقابت در بین کشاورزان برای تولید کمی و کیفی محصول گندم، بالا بردن قدرت انتخاب برای خریداران و تهیه گندم مورد نیاز خود از نقاط مختلف کشور، افزایش شفافیت و سلامت در خرید گندم، کمک به تامین اعتبار و پرداخت سریعتر مطالبات کشاورزان را به همراه خواهد داشت.
 
اما همچنان مشکل گندم قاچاق بر سرجایش است. دولت در دوسال اخیر با خرید گندم مورد نیاز کشور از کشاورزان، خودکفایی در این محصول را اعلام کرد. امسال حتی صادرات بخش مازاد آن نیز در دستور کار دولت قرار گرفت.
 
علی ای حال واردات کانتینری غیررسمی (قاچاق) گندم امری جدی است و علت آن  تفاوت قیمت گندم داخلی و وارداتی است. قیمت گندم داخلی حدود 1200 و گندم خارجی تقریباً نصف این رقم است. این اختلاف قیمت فاحش به سیاست‌گذاری‌های نادرست در بخش کشاورزی و استفاده نادرست از منابع آب برمی‌گردد.
 
در واقع با ورود گندم به بورس کالا هم به تعیین قیمت واقعی این محصول کمک شد و هم جلوی قاچاق گرفته شد، بنابراین عرضه‌ی گندم در بورس علاوه‌بر پرداخت سریع وجه محصولات به کشاورزان، دست دلالان را از چرخه‌ی خرید، فروش و توزیع محصولات کشاورزی کوتاه می‌کند.
 
 عرضه‌ی گندم در بورس کالا ریسک قاچاق این محصول را به صفر می‌رساند قطعا با ورود کالاهای استراتژیک از جمله گندم به بورس کالا، تضمین سلامت بازاریابی به کشاورز داده می‌شود تا با حذف دست دلالان، این محصول با قیمت واقعی به فروش برسد.
 
عرضه گندم در قالب سیاست قیمت تضمینی باعث می شود تا این محصول مهم و استراتژیک در فضایی شفاف مورد معامله قرار بگیرد و در نهایت  قیمت این محصول حقیقی شود به طوری که دیگر کشاورزان نگران ارزان ‌فروشی محصولاتش نباشند.
 
انتهای پیام/
 
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب: 440388
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *