۰
گزارش تفتان ما از انار، ميوه سرزندگی و جاودانگی

دهستان سنگان خاش؛ مهد انار جنوب شرق كشور/ یاقوت سرخ از کمبود صنایع فرآوری در سيستان و بلوچستان رنج می برد

دهستان سنگان خاش؛ مهد توليد و كشت محصول انار در جنوب شرق كشور است که انار آن بسیار معروف و دارای کیفیت بالا و بسيار شيرين و خوشمزه است و یکی از محصولاتی است که قسمت زیادی از صادرات باغی جنوب شرق را به خود اختصاص داده اما متاسفانه همچنان ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری برای آن در استان مورد غفلت واقع شده است.
دهستان سنگان خاش؛ مهد انار جنوب شرق كشور/ یاقوت سرخ از کمبود صنایع فرآوری در سيستان و بلوچستان رنج می برد
به گزارش تفتان ما، دهستان سنگان بخش مركزي خاش در استان سيستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و موقعیت نیمه گرمسیری مناسبی که دارد از دیر باز به عنوان قطب مهم تولید انار در استان سيستان و بلوچستان و شايد در كشور به شمار مي آيد.
 
یاقوت سرخ سنگان خاش که از جهت ظاهر زیبا، کیفیت، عاری بودن از هرگونه مواد شیمیایی و طعم ایده‌آل آن جای خود را در بازارهای داخل و خارج کشور به خوبی در ميان مردم باز کرده چند روزی است که پس از تلاش یک ساله باغداران دوباره روانه بازار شده است.
 
در واقع از ساير خصوصیات مهم انار سنگان که سبب شهرت آن شده می‌توان به آبدار بودن (بیش از 50 درصد وزن انار)، ماندگاری و انبار داری بسیار خوب تا 120 روز و حتی در شرایط مناسب بیشتر از آن، شکل منظم، رنگ پوست قرمز شفاف، رنگ قرمز دانه‌ها و آب، درصد پیه (سفیدی داخل انار) و پوست کم آن اشاره کرد.
 
رنگ پوست انار سنگان خاش سرخ یا نارنجیِ زردگونه است و بزرگترین ناهمگونی که با دیگر گونه‌های انار دارد بی‌دانه و مزه‌ یکتای آن است و اين محصول میوه‌ای است که در هر آب و هوا و خاکی می‌تواند رشد کند اما تاکنون در کمتر جای اناری به خوشمزگی، شیرینی و خوشرنگی انار سنگان خاش دیده شده است، انارهای سنگان بسیار دُرشت‌ هستند و سنگینی بیشتر آنها به یک کیلو و نیم می‌‌رسد.
 
محصول نهائی درخت انار میوه ای است درشت و کروی با پوستی به رنگهای زرد روشن تا قرمز تیره، که در بالا دارای تاج یا گردن میوه در اندازه کوتاه تا بلند است؛ این درخت واریته های بسیار فراوانی دارد تاکنون بیش از هفتصد رقم انار در ایران شناسایی شده و ارقام متنوع دیگری در دنیا وجود دارد.
 

 
علي اي حال پروردگار متعال در هر فصلی میوه های متناسب با آن فصل را آفرید تا آدمی بر اساس نیازهای جسمی خود از میوه ها استفاده کند. محققان طب قرآنی بر این عقیده اند که انار به عنوان یک میوه بهشتی از این جهت در فصل پاییز به بار می نشیند که فصل پاییز فصل خزان درختان و گرفتگی آسمان است و برای جلوگیری از افسردگی و نگرانی دانه های انار بسیار مفید بوده و سبب شادابی می شوند و انار سه بار در قرآن مطرح شده، یکی در کنار خرما، انگور و زیتون که در آن از انسان‌ها دعوت شده است به هنگام پدید آمدن و رسیدن انار در آن بنگرند و نشانه‌های خداوند را ببینند (سوره انعام آیه 99)، دیگر بار در کنار خرما و زیتون آمده و از انسان‌ها خواسته شده از انار استفاده کنند و حق مستمندان را بپردازند و اسراف نکنند (سوره انعام آیه 141)، سومین یادآوری انار در قرآن بیان وجود انار در بهشت است (سوره الرحمن آیه 68(.
 
* از هر هکتار آن حدود بیست و پنج تن محصول انار برداشت می‌شود
يكي از باغداران دهستان سنگان شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه نتیجه سال‌ها تلاش خود و خانواده‌اش هم اکنون 20 هکتار باغ انار است، اظهار كرد: به طور متوسط از هر هکتار آن حدود بیست و پنج تن محصول انار برداشت می‌شود.
 
محمد شريف كرد گفت: مهم‌ترین خصوصیت و ويژگي هاي انار تولیدی منطقه سنگان ارگانیک بودن آن است و از سال 1377 استفاده از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات را قطع كردم و از سال 1389 از کشور آلمان مجوز تولید انار ارگانیک را اخذ کردیم.
 

 
وي بيان كرد: نبود صنایع بسته بندی و فرآوری و برندسازی مشکل عمده کشاورزان سنگانی محسوب می شود.
 
* مهمترين مشكل باغداران انار نبود بازار مناسب است
يكي ديگر از باغداران منطقه سنگان بخش مركزي خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: فراهم کردن بازار مناسب برای فروش محصول انار در خاش و شهرهای استان به فروش بهتر و رونق اقتصاد مردم ما کمک می کند.
 
درمحمد كرد گفت: کرم گلوگاه انار از مهمترين آفت باغ‌های منطقه سنگان است و  این افت به بیش از 20 تا 30 درصد به محصول خسارت وارد می‌کند.
 
* انارهای ترک خورده و آفتاب سوخته برای تولید رب انار مورد استفاده قرار مي گيرند
اين كشاورز سخت كوش با بيان اينكه اکثر باغداران سنگان انارهای ترک خورده و آفتاب سوخته را برای تولید رب انار مورد استفاده قرار می‌دهند، تصريح كرد: بیشتر محصولات باغ‌های انار قابلیت استفاده دارد و انارهای خطی در سه مرحله از باغات جدا شده و پس از دانه گیری و پختن تبدیل به رب انار می‌شود که كارخانه سنتي رب انار در دهستان سنگان است كه اين رب از اين منطقه روانه بازار مصرف می‌شود.
 
* ميوه انار بهترين دارو جهت تقويت كليه ها، مخصوصاً براي سالمندان است
يك كارشناس غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: ميوه انار بهترين دارو جهت تقويت كليه ها، مخصوصاً براي سالمندان است و اين ميوه در راستاي پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي مانند سكته مغري، سرطان و بيماري هاي قلبي و عروقي بسيار اهميت دارد.
 

 
سعيد ميرزا بيگي با بيان اينكه انار یکی از میوه‌هایی است که قدمت زیادي دارد، تصريح كرد: در کتاب‌های قدیمی و سنتی از اين ميوه بهشتي بسيار ياد شده است.
 
* انار در حفظ سلامتي موثر است
وي با بيان اينكه انار خواص درماني بسيار زيادي دارد و در حفظ سلامتي موثر است، گفت: در قدیم علاوه بر ایران در هند، یونان، چین، افغانستان، تونس، فرانسه، قبرس و ایتالیا نیز این میوه کشت می‌شده و در حال حاضر آمریکا، اسپانیا و قزاقستان سطح بالایی از تولید انار را به خود اختصاص داده‌اند.
 
ميرزا بيگي بيان كرد: همه قسمت‌های انار از جمله گل‌ و ریشه آن خواص درمانی دارد و اين محصول سرشار از ویتامین B1 و B2 بوده بنابراین آرامش‌بخش است، همچنین این میوه بهشتی شامل ویتامین C و مواد معدنی همچون آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر و سدیم است.
 

 
* مصرف انار در درمان بيماري هاي سرطان هم موثر است
وي با بيان اينكه نیمی از مرگ روزانه در کشور به دلیل بیماری‌های مربوط به 4 بیماری قلبی و عروقی، سکته مغزی و سرطان است، اظهار كرد: با مصرف انار می‌توان از این بیماری‌ها جلوگیری کرد.
 
* کشت و تولید انار یکی از شغل های مهم مردم شهرستان خاش است
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه کشت و تولید انار یکی از شغل های مهم مردم منطقه است، اظهار كرد: مردم اين مناطق از این طریق امرار معاش کرده و نیازهای روزمره شان را تامین می کنند.
 

 
امان الله طوقي با بيان اينكه ایجاد شغل بعنوان یک دغدغه بسیار مهم مردم منطقه سنگان محسوب مي شود، تصريح كرد: بسیاری از مردم منطقه و حتی قشر کارمند به تولید انار علاقه دارند و پس از پایان ساعات کاری به روستا می روند و به کار باغداری و نگهداری از محصولات انار مبادرت می ورزند.
 
* دهستان زیبا و دیدنی سنگان يكي از نقاط خوش آب و هوا در سيستان و بلوچستان است
وي با بيان اينكه دهستان زیبا و دیدنی سنگان يكي از نقاط خوش آب و هوا در استان سيستان و بلوچستان است، گفت: قابليت كشت و تولید انواع محصولات به ويژه انار در منطقه سنگان وجود دارد.
 

 
طوقي بيان كرد: به دليل آب و هواي مناسب حاشيه كوه تفتان يكي از مرغوب‌ترين و با كيفيت‌ترين انواع ارقام انار كشور توليد مي‌شود كه قابل رقابت با انار فردوس و يزد را دارد.
 
* افزون بر 400 هکتار هكتار از باغات انار شهرستان خاش در دهستان سنگان واقع شده اند
وي با بيان اينكه افزون بر 400 هکتار هكتار از باغات انار شهرستان خاش در دهستان سنگان واقع شده اند، ادامه داد: سالانه بيش از 4 هزار و 500 تن انار از انواع كياني، گلابي، ملس، ساوه، شيشه كپ فردوس و رقم بومي ميريحيايي برداشت و به بازار مصرف خاش و شهرهای سيستان و بلوچستان عرضه می شود.
 
مدير جهاد كشاورزي شهرستان خاش با بيان اينكه به منظور توسعه باغات انار هر سال افزون بر 50 هزار اصله نهال به صورت يارانه‌اي بين باغداران توزيع می شود، خاطرنشان كرد: انار زودرس بي‌هسته از منحصر به فردترين انواع انار در كشور است كه با كيفيت مناسب در منطقه سنگان خاش به بار می آید.
 

 
* دهستان سنگان در تولید انار و انجیر دارای ظرفیت های بسیار برجسته ای است
وي با بيان اينكه دهستان سنگان در تولید انار و انجیر دارای ظرفیت های بسیار برجسته ای است، اذعان كرد: علاوه بر توزيع ادوات باغباني و انواع كودهاي ماكرو و ميكرو به منظور مبارزه با شايع‌ترين آفت انار كه همان كرم گلوگاه است آزمايشگاه توليد و پرورش حشرات مفيد (انسكتاريوم) در سال‌ های قبل راه‌اندازي شده كه در مرحله نخست براي مبارزه با كرم گلوگاه، ميليون‌ها زنبور تريكوگراما در فروردين ماه سال 89 توليد و در باغات انار رهاسازي مي‌شود.
 
* شهرستان خاش دارای 650 هکتار باغ انار است
طوقي با بيان اينكه شهرستان خاش دارای 650 هکتار باغ انار است که سالانه افزون بر شش هزار تن محصول از این باغات برداشت می شود، اظهار كرد: در سالهای گذشته به منظور ايجاد اشتغال براي زنان روستايي و استفاده بهينه از محصولات توليدي، كارگاه فرآوري محصولات كشاورزي با اعتباري بيش از 60 ميليون ريال توسط سازمان فائو در منطقه سنگان احداث شده كه با به كارگیری افزون بر 15 نفر از دختران بيكار و زنان سرپرست خانوار روستايي در فصل برداشت محصول رب انار تولید می شود.
 
انتهاي پيام/
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 440535
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *