۰

منحصربه فرد ترین سوگواری جهان در زنجان ثبت شد/ طی مسیر 2.5 کیلومتری توسط عزاداران حسینی

دسته عزاداری مردم زنجان در قالب حسینیه اعظم زنجان امروز برگزار و چشم جهانیان را به پایتخت شور و شعور حسینی متوجه کرد.
منحصربه فرد ترین سوگواری جهان در زنجان ثبت شد/ طی مسیر 2.5 کیلومتری توسط عزاداران حسینی
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،از ساعت 14 روز گذشته حرکت دسته عزاداری حسینیه اعظم در زنجان، پایتخت شور و شعور حسینی آغاز شد.
و این دسته با طی مسیر دو و نیم کیلومتری از محل این مسجد به طرف امام‌زاده حضرت سید ابراهیم (ع) زنجان حرکت کرد.
امروز مردم پایتخت شور و شعور حسینی یک ‌بار دیگر گردهم آمدند تا نام پایتخت شور و شعور حسینی را بلند آوازه کنند.امروز دهمین میراث معنوی کشور حماسه ای دیگر از شور حسینی را خلق کرد.
علاوه بر مردم زنجان مردم استان های دیگر کشور نیز به اجتماع عظیم حسینیان آمدند تا با آقای بی دست تجدید پیمان کرده و قمر منیر بنی هاشم را الگوی خود در ایثاری قرار داده و لبیک گویند.
 زنجان پایتخت عشق و ارادت به اهل‌ بیت عصمت و طهارت مشهور (ع) است امروز جمع کثیری از مردم زنجان در سوگ سرور و سالار شهیدان و قمر منیر بنی هاشم،بر سر و سینه زدند و ارادت خود را بار دیگر به اهل ‌بیت (ع) اعلام کردند.
 
*مسیر دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان
دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان از محل این حسینیه واقع در خیابان فردوسی حرکت خود را آغاز و پس از عبور از سبزه ‌میدان و خیابان امام در محل امام‌زاده سید ابراهیم (ع) به پایان رسید.
طبق یک سنت دیرینه، همه ساله هشتم ماه محرم، مقارن با شب تاسوعای حسینی، خیل عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و قمر منیر بنی‌هاشم حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) در قالب دسته عظیم عزاداری از حسینیه اعظم زنجان به ‌طرف امام‌زاده حضرت سیدابراهیم (ع) حرکت می‌ کنند. این روز در زنجان به یوم العباس مشهور است.
*جمع آوری نذورات مردمی
در طول مسیر حرکت مردم زنجان و دیگر مهمانانی که از راه‌ های دور و نزدیک به زنجان آمده بودند نذورات نقدی خود را به اکیپ‌ های ثابت و سیار جمع‌ آوری نذورات تقدیم می کردند.
گفتنی است،۵۷ گروه ثابت در مسیر دسته آماده دریافت نذورات مردمی بوده وکلیه خادمین جمع آوری نذورات دارای لباس های متحدالشکل و کارت شناسایی (متصدی جمع آوری نذورات) بودند.
 
*امروز چشم جهان به زنجان خیره ماند
مسجد حسینیه اعظم زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا و مرکز پایتخت شور و شعور حسینی در ایران شناخته شده است.
ثبت دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به عنوان دهمین میراث معنوی ایران، دلیل منحصر به فرد بودن این برنامه و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه حضرت سید الشهداء (ع) به این مکان مذهبی است که شهرت و آوازه آن را به برکت معنویت خاص این مسجد و اعتقاد قلبی ارادتمندان حضرت امام حسین (ع) جهانی کرده است.
این دسته عظیم عزاداری که از آن به عنوان بزرگترین تجمع عزاداران حضرت سید الشهداء (ع) در ایران نام برده می شود، به نام و یاد برادر بزرگوار و علمدار آن حضرت یعنی حضرت ابوالفضل العباس (ع) در روزی که در تقویم سوگواری محرم زنجان به " یوم العباس" معروف است، به حرکت در می آید و هزاران قربانی به یاد دستان بریده آن بزرگوار در مسیر دسته حسینیه ذبح یا به مسجد اهداء می شود.
 مراسم دسته عزاداری شب تاسوعای حسینی که همه ساله با حضور صدها هزار نفری عزاداران حسینی برگزار می شود ، در 15 دی ماه 1387 به عنوان دهمین میراث معنوی کشور در فهرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسید.
مجموعه این مسجد امروز در ظل توجهات خاصه حضرت امام حسین (ع) با بیش از دوازده هزار متر مربع مساحت دارای امکانات و فضاهای متعدد فرهنگی، مذهبی، درمانی و خدماتی از جمله کتابخانه، شبستانهای مختلف، دارالشفاء ، صندوق قرض الحسنه و است و از مهمترین مراکز تأثیرگذار فرهنگی و مذهبی شهر زنجان است.
امید است با گسترش روز افزون شکوه و عظمت این مکان معنوی جهان تشییع، روز به روز شاهد افزایش ارادتمندان اهل بیت (ع) و حقانیت این خاندان مکرم باشیم.
 
*شاه بیت مراسم امروز
امسال نیز شاه بیت حسینیه اعظم زنجان توسط استاد ولی‌الله کلامی در وصف دلاوری‌ها و رشادت‌های حضرت عباس (ع) سروده شده بود.
امسال مطلع نوحه حسینیه اعظم زنجان با آهنگ ” یا امام زمان شیعه ده احساس باخ” خوانده شد.
ای هامی عالمه/ رهبر امام زمان
سینه زنلر سنی/ سسلر امام زمان/ عمووین یاسیدی/ یوم العباسیدی شاه بیت امسال دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان  بود.
 "جماعت یادگار حیدرم من/ عزیزه مصطفایه یاورم من، دبیر دفترم من/ وزیر لشکرم من" یکی از رجزخوانی‌هایی است که هر سال به یاد حضرت ابوالفضل (ع) یک صدا توسط جمعیت خوانده می‌شود.
همچنین یکی از شاه بیت‌های معروف حسینیه اعظم زنجان که نماد این محل بوده و همواره ورد زبان عزاداران حسینی است «هانسی گروهین بل مولاسی وار/ شیعه‌لرین حضرت عباسی وار» است، که در مدح حضرت ابوالفضل (ع) سروده شده است.
 
*خدمات رسانی 3500 خادم در مراسم امروز
امسال 3 هزار و 500 خادم با حسینیه اعظم زنجان همکاری دارند و 210 راننده به عشق امام حسین (ع) خدمات خالصانه و رایگان به عزاداران ارائه می دهند.
حمل احشام، بلندگوهای مسیر دسته عزاداری، تجهیزات واحد صوت و حمل احشام قربانی طرح نیابتی از جمله اقدامات این بخش است.
جابجایی روزانه خادمین بخش های مختلف از قبیل پزشکان، مادحین و سایر خدام بر عهده خادمین بخش امور نقلیه است که خدمات این بخش توسط 25 دستگاه سواری و به طور متوسط 40 مورد جابجایی در روز انجام می شود.
اکیپ تعمیرات در مسیر دسته عزاداری برای ارائه خدمات فنی به سایر وسایط نقلیه پیش بینی شده بود.
همچنین حدود 500 نفر به عنوان خادم در کشتارگاه حسینیه اعظم زنجان فعالیت دارند که کنترل ورود و خروج انتظامات، آمار، سلاخی، ناظرین شرعی دامپزشکی، آلایش (کله، سیرابی، جگر) پوست کنی، توزین، حمل لاشه از جمله فعالیت خادمین در کشتارگاه به شمار میرود.
این نذورات توسط گروههای ذکر شده ذبح، سلاخی و توسط دامپزشک کنترل می شود و پس از پایان کار گوسفندان نیابتی، حدود ساعت 2 لاشه های قربانی مسیر دسته، وارد کشتارگاه شده و اقدامات مشابه انجام می پذیرد.
لاشه ها پس از کنترل توسط دامپزشک و ناظرین شرعی شستشو و توزیع می شود و توسط خودروهای حمل لاشه، برای بسته بندی به شرکت خرم پروتئین ارسال شد.
 همچنین  امدادگران و پرستاران در دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، کار امداد و نجات را انجام دادند که امسال نیز مطابق سنوات گذشته واحد امداد و نجات حسینیه اعظم زنجان به مدت 13 روز فعالیت دارد.
 امدادگران کار امداد را در مسیردسته و داخل مسجد انجام می دهند و در همین راستا چندین امدادگر و تکنسین با استقرار یک دستگاه آمبــولانس در مسجد خدمــت رســانی کردند.
امروز در خیابان های فردوسی، خیام، سبزه میدان، چهارراه انقلاب و امامزاده حضرت سید ابراهیم (ع) چند دستگاه آمبولانس در محلهایی که راه دررو برای انتقال مصدوم دارند، مستقر شده و کمک رسانی لازم را به مردم انجام دادند.
 
*پخش زنده مراسم عزاداری پایتخت شور و شعور حسینی از شبکه های بین المللی
مراسم عزاداری پایتخت شور و شعور حسینی از شبکه های بین المللی عزاداری های سوگواران اباعبدالله الحسین(ع) در زنجان به طور زنده از شبکه های بین المللی، سراسری و شبکه استانی اشراق پخش شد.
مردم مومن و ولایتمدار زنجان هرسال در ایام محرم، عشق و دلدادگی واقعی به اهل بیت (ع) را با عزاداری های بی نظیر و در شان یک شیعه واقعی به منصه ظهور می گذارند و اوج شکوه و عظمت این عزاداری ها در هشتم و یازدهم این ماه در دسته های بزرگ عزاداری حسینیه اعظم و زینبیه اعظم جلوه گری می کند.
همه ساله شهر زنجان در این دو روز شاهد حضور خیل عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از اقصی نقاط ایران اسلامی و خارج از کشور است.
صدا و سیمای مرکز زنجان از همه امکانات و تجهیزات خود و با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از نیروهای پر تلاش خود بهره گیری کرده است.
مراسم عزاداری سوگواران حسینیه اعظم که یکی از بزرگترین تجمع های عزاداری شیعیان جهان در مسیر دو و نیم کیلومتری از حسینیه اعظم تا امامزاده حضرت سید ابراهیم (ع) در هشتم محرم الحرام را به طور زنده پوشش داده شد.
فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان نیز با اشاره به تامین امنیت 100 درصدی دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، گفت: هیچ مشکلی در این زمینه به وجود نیامد.
سردار آزادی با بیان اینکه هیچ مشکلی در تامین امنیت مراسم دسته عزاداری نداشتیم، خاطرنشان کرد: امروز در مسیر فردوسی تا امام سیدابراهیم(ع)محدودیت ترافیکی ایجاد شد.
 
*دهمین میراث معنوی ایران
ثبت دسته عزاداری هشتم محرم برابر با شب تاسوعای حسینی به عنوان دهمین میراث معنوی ایران دلیل منحصر به فرد بودن این برنامه و آستان مقدس و صد البته توجهات خاصه آن حضرت به این مکان مذهبی است که شهرت و آوازه آن را به برکت معنویت خاص این مسجد و اعتقاد قلبی ارداتمندان حضرت امام حسین(ع) جهانی کرده است.
این دسته عظیم عزاداری که از آن به عنوان بزرگترین تجمع عزاداران حضرت سید الشهدا(ع) در ایران نام برده می‌شود به نام و یاد برادر بزرگوار و علمدار آن حضرت یعنی حضرت ابوالفضل‌العباس در روزی که در تقویم سوگواری محرم زنجان به « یوم العباس» معروف است به حرکت در می‌آید و هزاران قربانی به یاد دستان بریده آن بزرگوار در مسیر دسته حسینیه ذبح با به مسجد اهدا می‌شود.
مردم عزادار شرکت‌کننده در برنامه‌های عزاداری حسینیه اعظم زنجان از راه‌های دور و نزدیک قربانی‌های متعددی را به عنوان نذر و قبولی حاجات خود به حسینیه اعظم از گوسفند گرفته تا شتر در دسته حسینیه اعظم زنجان ذبح یا به این دسته اهدا کردند.
 
*حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برای پوشش خبری یوم‌العباس زنجانی ‌ها
امسال نیز مطابق سنوات گذشته خبرنگاران از رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در مراسم هشتم محرم حضور داشتند و عکاسان نیز از سراسر کشور برای پوشش تصویری این مراسم عظیم و باشکوه عزاداری در حسینیه اعظم زنجان حضور پیدا کرده‌ بودند.
سادگی، بی پیرایش و بی آلایش بودن و عدم بدعت را از مهم‎ترین ویژگی‎های مراسم عزاداری هشتم محرم مردم استان زنجان است، این مراسم الگوی مهمی از اتحاد و همبستگی امت اسلامی به ویژه شیعیان جهان را نشان می ‎دهد.
حسینیه اعظم زنجان دومین قربانگاه مسلمانان پس از مکه و نخستین قربانگاه شیعیان از نظر تعداد قربانی‎ ها است که سالانه بیش از 11 هزار راس گوسفند نذری به این حسینیه اعظم اهدا می ‎شود.
امسال نیز با لطف الهی این تجمع عظیم هنگام اذان مغرب با وجود اینکه هنوز مردم بسیاری حضور داشتند به کار خود پایان داد.
انتهای پیام /
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب: 441534
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *