۰

یک سرباز فرهنگی را از دست دادیم که می‌توانست سردار فرهنگی باشد/ شگفتی «میشل ستبون» از عکس‌های دفاع مقدس

مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس می‌گوید: به خودمان نقد داریم که هنوز برنامه جستجویمان کار نمی‌‌‌کند یا اینکه چرا هنوز به آثار دوران بعد از جنگ نپرداخته‌ایم، در صورتی که واقعاً نیاز است.
یک سرباز فرهنگی را از دست دادیم که می‌توانست سردار فرهنگی باشد/ شگفتی «میشل ستبون» از عکس‌های دفاع مقدس
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،، هر سال با فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، اماکن و فضاهای عمومی کشورمان به تصاویر شهدا و حماسه هشت سال دفاع مقدس مزین می‌شود. تصاویری که بیانگر سادگی، خلوص و ازخودگذشتگی رزمندگان است و مفاهیمی عمیق را در کوتاهترین شکل ممکن منتقل می‌کند. اما این تصاویر چند سالی است که تکراری شده و کمتر عکس‌های متفاوت و جدیدی از دفاع مقدس در نمادهای شهری و حتی فضای مجازی مشاهده می‌کنیم. ایراد از کجاست؟ آیا آرشیوی از این تصاویر ـ‌‌‌در اندازه و کیفیت بالا‌ـ موجود نیست تا در مناسبت‌ها بتوان به آن متوسل شد و به کمک آن زوایای جدیدی از دفاع مقدس را به جامعه معرفی کرد؟
یکی از اصلی‌ترین منابع در این زمینه «انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس» است که بیش از یک میلیون فریم نگاتیو در گنجینه آن وجود دارد. درباره وظایف انجمن، وضعیت آرشیو عکس‌های دفاع مقدس و ضرورت حفظ آن با سیدعباس میرهاشمی مدیر انجمن و علی فریدونی عکاس دفاع مقدس و عضو انجمن گفت‌وگو کردیم.
به گفته میرهاشمی، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بیش از یک میلیون فریم عکس از 500 عکاس را ساماندهی کرده و در گنجینه خود فراهم آورده است. برای بالارفتن عمر نگاتیوها، آن‌ها در زونکن‌ها و پوشه‌های «فری‌اسید» و در دما و رطوبت تقریباً ثابت  نگهداری می‌کنند. روی عکس‌های اسکن‌شده قبل از آرشیو هم ممکن است ساعت‌ها کار شود تا خط و خش موجود در آن‌ها ترمیم و رفع شود.
بخش دوم و پایانی این نشست در پی می‌آید.
 

 
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب: 441540
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *