۰
گزارش تفتان ما از مردمانی با همتی به بلندای قله تفتان؛

عشایر؛ جهادگران عرصه اقتصادمقاومتي/ وجود چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشاير در شهرستان خاش

عشایر جنوب شرق كشور هميشه به صفا، یک‌رنگی، مهمان‌نوازی و سلحشوری معروف بوده‌اند و اين قشر از جامعه همواره بعنوان جهادگران عرصه اقتصاد مقاومتي هستند و سهم بزرگي در اين عرصه ايفا مي كنند تا جايي كه می توان آنها را الگویی در اقتصاد مقاومتی معرفی کرد اما نيازمند رسيدگي و توجه ويژه دولت به مشكلات اين قشر هستند.
عشایر؛ جهادگران عرصه اقتصادمقاومتي/ وجود چهار هزار و ۵۰۰ خانوار عشاير در شهرستان خاش
به گزارش تفتان ما ، عشاير شهرستان خاش هميشه به صفا، یک‌رنگی، مهمان‌نوازی و سلحشوری معروف بوده‌اند و کارنامه پرافتخار عشایر در دوران هشت سال جنگ تحميلي و دفاع مقدس گویای این مسئله است.
 
عشایر این شهرستان مانند سایر مناطق از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌روند و از طریق پرورش دام امرار و معاش می‌کنند.
 
در واقع عشایر بیشتر احتیاجات و نيازمندي هاي خود را از طریق امکانات و وسايلي که در اختیار دارند، تهیه می‌کنند و زندگی ساده و باصفای آنان در دامن طبیعت، در هیچ خانه مجللی تجربه‌شدنی نیست.
 
علي اي حال لبنیات تازه، روغن حیوانی، گوشت تازه و زندگی پرتحرک و سالم موهبتی است که عشایر از آن استفاده مي كنند و با تهیه مواد خوراکی مانند کشک، به‌نوعی برای زمستان آذوقه ذخیره می‌کنند و عشایر در کنار سختی‌هایی که جهت گذراندن زندگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، زندگی را بسیار ساده می‌گیرند.
 
 
* وجود چهار هزار و 500 عشاير در شهرستان خاش
 
رئیس اداره امور عشایری شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با تبريك روز روستا و عشاير، اظهار كرد: در شهرستان خاش چهار هزار و 500 عشاير با جمعيت ۲۵ هزار نفري به كار دامداري مشغول هستند.
 
امین الله میرکازهی بيان كرد: در شهرستان خاش بيش از ۱۸۰ هزار راس دام سبك وجود دارد و تمام سال حدود يكصدتن گوشت قرمز توسط عشاير توليد مي شود كه مي تواند بخشي از نياز گوشت خاش را تأمين کنند.
 
ميركازهي با اشاره به جایگاه مهم روستاییان و عشایردر عرصه های تولیدی و اقتصادی، تصريح كرد: روستایی مظهر خود کفایی است و نقش آن ها در عرصه های مختلف خدمت رسانی به نظام مقدس جمهوری اسلامی مثال زدنی است.
 

 
وي با بيان اينكه تعداد زيادي از عشاير خاش داري چشمه سارها و اراضي كشاورزي هستند، گفت: اداره امور عشايري به منظور مهار و تامين آب شرب و كشاورزي اين عشاير زحمتكش و سخت كوش از سال گذشته تا كنون 35  هزار متر لوله آب بصورت رايگان به آنان تحويل داده است.
 
رئيس اداره امور عشايري شهرستان خاش افزود: عشايري كه اراضي كشاورزي دارند در فصولي كه كوچ نمي كنند در اين اراضي مشغول بكار كشاورزي هستند و محصولاتي از قبيل گوجه فرنگي، بادمجان، فلفل، گندم، جو و يونجه كاشت و توليد مي كنند.
 
وي با بيان اينكه ضرورت دارد که همه دستگاه های اجرای برای اسکان عشایر و خدمت رسانی به این قشر تولید کننده با اداره عشایری شهرستان همکاری کنند، خاطرنشان كرد: روز روستا و عشایر فرصت مناسبی است  برای نشان دادن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های توسعه روستاها و باید از این فرصت به نحو شایسته‌ای در شهرستان  خاش بهره‌برداری شود.
 
 
* عشاير جامه تولید کننده هستند 
 
ميركازهي ادامه داد: عشاير جامه تولید کننده هستند که جهت فصل زمستان و تامین علوفه دامهایشان نیاز به مساعدت دارند که تامین سرمایه در گردش از طریق شرکت تعاونی عشایری می تواند در این زمینه کارساز باشد.
 
وی با اشاره به فرموده امام خميني(ره) مبنی براینکه عاشیر ذخایر انقلابند، بیان کرد: اداره امور عشایری در راستای خدمت رسانی به قشر زحمتکش عشایر از هیچ کمک و مساعدتی دریغ نمی کند.
 
ميركازهي روز ملی روستا را به تمامی تلاشگران این عرصه تبریک و افزود: با نامگذاری 15 مهرماه به عنوان روز ملی روستا وعشایر اهمیت روستا و روستانشینان وعشایربیشتر مورد توجه همگان  قرار می گیرد.
 
رئيس اداره امور عشايري شهرستان خاش گفت: با هدف بهره برداري از مراتع دشت هاي گوهر كوه، چاه احمد، پشت كوه، دشت آبخوان و دشت گران عشاير در اين مناطق مستقر شدند.
 
وي بيان كرد: به منظور حمایت از دامداران و تامین خوراک دام تعداد دو كارگاه توليد كنسانتره درشهرستان هاي خاش و زابل توسط شركت هاي تعاوني عشايري نسبت به تولید بخشي از جيره غذايي دام اقدام می کنند و كارگاه خاش در يك شيفت كاري روزانه 16 تن كنسانتره توليد مي كند.
 
 
* بالغ بر 160 هزار واحد دامي را عشاير شهرستان خاش نگهداري مي كنند 
 
ميركازهي با بيان اينكه بالغ بر 160 هزار واحد دامي را عشاير شهرستان خاش نگهداري مي كنند، خاطرنشان كرد: عشاير و روستائیان شهرستان خاش در اکثر عرصه ها از قبیل صنعت، کشاورزی، دامداری و همچنین پرورش زنبور عسل و صنایع دستی نقش بسزایی در توسعه , رونق اقتصادی وابادانی  منطقه دارند.
 
وي با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به روستاها و مناطق محروم  جامعه، بيان کرد: رهبر معظم انقلاب توجه ویژه ای به روستاها و توسعه این مناطق کمتر توسعه یافته دارند نامگذاری روز روستا نخستین بار از سوی دولت برای جلب توجه برنامه‌ریزان به توسعه  و آبادانی روستائی مطرح شد.
 
ميركازهي افزود: بخش مرکزی خاش با تعداد حدود يك و هزار و 700 خانوار و جمعیت بیش از ۱۱ هزار عشایر کوچنده حدودا بیش از ۱۸ درصد جمعیت بخش مرکزی خاش را تشکیل می‌دهند که در کانون‌های مربوط به خود حصور دارند.
 
وي با بيان اينكه ۴ شهرک عشایری درودی، توحید آباد، قادر آاباد و دهنه دستگرد و اسپه  با حدود بیش از 700 خانوار از شهرکهای عشایری بخش هاي مرکزی خاش و ايرندگان هستند، گفت: اين شهرك ها از اهمیت بالایی در تولید و اقتصاد محلی برخوردارند.
 
رئيس اداره امور عشايري شهرستان خاش با اشاره به اقدامات  صورت گرفته برای این بخش از جامعه و صورت تقویت آن به منظور تسهیل معیشت و اسکان و کوچ عشایر بخش، گفت: بیش از ۴۰ منطقه عشایری در بخش مرکزی خاش به صورت سیار آبرسانی می‌شوند که از مهمترین مشکلات جامعه عشایر بخش آبرسانی سیار با تانکر آبرسان در مناطق عشایری است که در صورت تقویت خودرویی مشکلات به حداقل خواهد رسید.
 
وي با اشاره به اینکه دغدغه تمامی مسئولین استانی و شهرستانی حل مشکلات و موانع موجود در بخش عشایری است، خاطرنشان كرد: با توجه به کمبود آب در منطقه عشایری دربگ گرنچین و برخی روستاهای عشایری دیگر که آبرسانی به این مناطق جزو اولویت‌های شهرستان است، امید است با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی این پروژه‌ها در آینده نزدیک تامین اعتبار و اجرایی شوند.
 
ميركازهي با بيان اينكه جامعه عشایری در طول چند دهه گذشته، علیرغم کاهش سهم آن در جمعیت شهرستان در فرایند توسعه و تولید نقش فزایند‌ه‌ای داشته است، افزود: کمبود اعتبار و پراکندگی جمعیت روستایی و عشایری و صعب العبور بودن برخی نقاط عشایری مهمترين مشكل اين قشر از جامعه است.
 
وي با بيان اينكه علیرغم نقش عشایر در‌ توسعه اقتصادی کشور سهم آنان با وجود‌ خدمات خوبی که بعد از انقلاب به این قشر موثر داده شده است، اذعان كرد: اما هنوز در برخورداری از خدمات مناسب با شرایط مطلوب فاصله دارند.
 
ميركازهي با تاکید بر رسیدگی به نیازهای روستائیان و بخصوص عشایر منطقه اظهار كرد کرد: رسیدگی به مشکلات مناطق محروم وکمتر توسعه یافته از اولویت های دستگاههای اجرایی است بطوریکه یکی از مهمترین  اهداف نظام رسیدگی به امور مستضعفان و روستائیان است.
 
انتهای پیام/
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۰
کد مطلب: 441617
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *