۰

گام‌هایی که دولت برای حذف دلار باید بردارد/ تاکید برنامه ششم به کابینه در خنثی سازی تحریم‌ها با استفاده از ارز کشورها/ ماجرای طرح پیمان دو جانبه ارزی در مجلس

پس از تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار با پوتین مبنی بر حذف دلار از معاملات بین المللی، اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس و کارشناسان، حذف ارز آمریکا را عاملی دانستند که می‌توان تحریم‌های این کشور را خنثی کرد.
گام‌هایی که دولت برای حذف دلار باید بردارد/ تاکید برنامه ششم به کابینه در خنثی سازی تحریم‌ها با استفاده از ارز کشورها/ ماجرای طرح پیمان دو جانبه ارزی در مجلس
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،رهبر معظم انقلاب در دیدار هفته گذشته خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کردند «می‌توانیم با حذف دلار در معاملات، تحریم‌ها را بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنیم». همچنین ایشان فرمودند« بدون توجه به تبلیغات منفی دشمنان برای تضعیف روابط کشورها، می‌توانیم تحریم‌های امریکایی‌ها را با روشهایی از جمله حذف دلار و جایگزین کردن پول ملی در معاملات اقتصادیِ دو یا چند جانبه، بی‌اثر و آمریکا را منزوی کنیم.»
پس از آن بود که شخصیت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی این مهم را یکی از اصلی‌ترین راه‌کارهای مقابله با تحریم‌های آمریکا برای هر کشوری دانستند.
*دولت از سال‌های قبل برای حذف دلار از تجارت بین الملل گام‌هایی برداشته است
 محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه در مورد اهتمام دولت برای حذف دلار از مبادلات بین المللی خود تصریح کرد: دولت از سالهای قبل برای حذف دلار از مناسبات تجارت بین الملل گام هایی برداشت و عمده فعالیت ها بر اساس یورو است. اقدامی که دولت روسیه شروع کرده و همکاری هایی که بین کشورهای منطقه از جمله روسیه، آذربایجان و ایران است موجب اتخاذ تصمیماتی شده و در این راستا حرکت می‌کنیم.
در این راستا آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز 13 آبان این مجمع ضمن تاکید بر لزوم اجرای سیاست حذف دلار گفت: اجرای این سیاست در کاهش آثار تحریم‌ها بسیار مؤثر خواهد بود، به‌خصوص که آمریکا سلاحی جز تحریم ندارد و استفاده از این سلاح نیز ناشی از عجز او و شکست در حوزه امنیت است.
*تکلیف دولت در برنامه ششم جهت اجرای پیمان‌های پولی دو و چندجانبه
همچنین پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به تکلیف دولت در برنامه ششم جهت اجرای پیمان‌های پولی دو و چندجانبه تاکید کرد: در صورت عملیاتی نشدن حذف دلار از مبادلات، کمیسیون از ابزارهای نظارتی استفاده می‌کند.
وی با اشاره به گفت‌وگوهای اعضای کمیسیون اقتصاد با ولی‌اله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره خروج از سیطره دلار در مبادلات خارجی کشور گفت: به گفته آقای سیف مقدمات کار فراهم شده است. البته این مقدمات با تأخیر صورت می‌گیرد، چرا که ما سال‌ها قبل اعلام کرده بودیم که باید مبادله با کشورهایی که تجارت گسترده با آنها داریم از جمله چین و روسیه را در چارچوب پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه ببریم و یا سوآپ ارزی راه بیندازیم.
پورابراهیمی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد روس‌ها هم با اجرای پیمان‌های پولی دوجانبه موافقند و مایلند جایگاه دلار در معاملات بین‌المللی کاهش یابد، تا کشورها بتوانند با ارزهای خودشان مبادلشان را انجام دهند. طی این هفته مقدمات مربوط به مبادله با کشور روسیه به وسیله ارز دو کشور مطرح شده است و توافق اولیه بر روی آن انجام شده است، اما هنوز عملیاتی نشده است. کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر اجرای هر چه سریع‌تر پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورها به ویژه روسیه خواهد بود هر چند که شاهد تاخیر زیادی از سوی بانک مرکزی در این مسیر هستیم، زیرا که دست کم از سه سال قبل می‌توانستند زمینه‌های اجرای آن را فراهم کنند.
*حذف دلار از معاملات بین المللی مرگ اقتصاد آمریکا است
در این میان حجت الله عبد الملکی استاد اقتصاد دانشگاه در مورد سخنان رهبر انقلاب مبنی بر حذف دلار از مبادلات بین المللی تصریح کرد: اگر معاملات کشورها با پول خودشان انجام شود دلار از این سلطه‌ای که دارد خواهد افتاد و این مرگ اقتصاد آمریکاست و به سلطه آمریکا در اقتصاد پایان می‌دهد.
این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: دولت باید در اولین گام با شبکه‌های تجاری اصلی که از ما خرید می‌کنند و ما هم از آنها خرید می‌کنیم پیمان دوجانبه پولی ببندند. همه این جریانات به اراده دولت وابسته است، شرایط نشان می‌دهد که کشورهای مقابل ایران برای چنین کاری آماده هستند و عملیاتی شدن این مسئله دست دولت است که اگر هم تاکنون چنین اقدامی انجام نشده بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکل از ما بوده است.
رضا روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نیز بیان داشت: اگر بتوانیم پول مرجع یعنی دلار آمریکا را کنار بگذاریم و با پول خودمان به معاملات و معادلات بین‌المللی بپردازیم، طبیعی است که درآمدهای نامرئی دولت آمریکا قطع خواهد شد.
به گفته این استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف، چاپ بدون پشتوانه دلار موجب نفع آمریکا و ضرر همه کشورهایی می‌شود که پس‌انداز ارزی ـ دلاری دارند، بنابراین این اقدامات به این دلیل از سوی آمریکا صورت می‌گیرد که پولش را به عنوان پول مرجع در جهان تثبیت کرده است. 
*اتکا به داخل با حذف دلار
اما در این میان حمید رضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اقداماتی که ترامپ و دیگر آمریکایی‌ها صورت می‌دهند و پشت پا زدن به تعهدات بین‌المللی از سوی این کشور شرایطی را به وجود آورده تا دولت در راستای حذف دلار از مبادلات تجاری کشورمان اقدام کند. این امر باعث خواهد شد که ما در داخل کشور به خود متکی باشیم و در راستای اقتصاد مقاومتی قدم برداریم و دیگر اینکه در برابر تحریم‌های آمریکا قدرت‌نمایی و مقابله به مثل کنیم.
حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیز  در پایان نشست دبیران این حزب حذف دلار از معاملات گامی نو برای استقلال اقتصادی دانست و تاکید کرد: راه‌های مقابله با تحریم‌ها در ظاهر قدری مشکل است اما اگر دقیق عمل کنیم نتیجه این مقابله کام ملت‌های دو کشور را شیرین می‌کند.
یحیی آل‌اسحاق عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه عزم جهانی برای حذف دلار از مبادلات اقتصادی صورت گرفته است، گفت: به هر نسبت که تجارت را توسعه دهیم امکان حذف دلار راحت‌تر خواهد بود.
نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع حذف دلار از مبادلات تجاری کشور در اولین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس بعد از تعطیلی یک هفته‌ای مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد تا راهکارهای اجرایی آن فراهم شود.
*ماجرای طرح پیمان دو جانبه ارزی در مجلس
بحث دیگر در این‌باره را حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد و از طرح نمایندگان برای حذف دلار از مبادلات تجاری کشور با عنوان طرح پیمان دو جانبه ارزی خبر داد و در مورد مفاد آن گفت: این طرح به دنبال آن است تا در پیمان‌ها و قراردادهای اقتصادی از ارز ملی کشورهای طرف قرارداد استفاده شود.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دولت موظف است ممنوعیت معامله با دلار را تشدید کند گفت: امروز ما در مبادی ورودی و خروجی‌مان و زوار اربعین که از کشورهای مختلف آمدند سعی کرده‌ایم که دلار از آنها پذیرفته نشود.
وی افزود: طرح مقابله با ماجراجویی‌ها و اقدامات آمریکا در منطقه که حدود دو ماه قبل در مجلس به تصویب رسید بر اینکه ما باید اقدام متقابل و متناسب با اقدامات آمریکا داشته باشیم تاکید کرده و طبیعتا ما هم معامله با دلار را باید محدود و ممنوع کنیم.
*رونمایی از کلاهبرداری آمریکا در جایگزینی دلار به جای طلا
سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما نباید این را فراموش کنیم که جایگزینی دلار در مبادلات بین‌المللی به جای طلا با کلاهبرداری عظیم آمریکا از تمامی کشورهای دیگر دنیا صورت گرفت و بی‌ثبات ماندن دلار باعث شد یک غارت جهانی به نفع ذخایر طلای آمریکا صورت پذیرد.
وی اظهارداشت: زمانی که بانک مرکزی آمریکا ثبات نرخ دلار را در برابر طلا در دنیا اعلام کرد و مدت کوتاهی به آن وفادار ماند باعث شد تا همه کشورهای دنیا از دلار به عنوان ارز جاری در مبادلات بین‌المللی استفاده کنند اما بعد این ثبات پابرجا نماند و در نتیجه بسیاری از کشورها از این امر متضرر شدند و در واقع یک غارت جهانی به نفع ذخایر طلای آمریکا صورت گرفت و مردم با این وضع در مبادلات بین‌المللی چندین برابر نرخ دلار برای مدتی برای دلار ارزش قائل شدند.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 442317
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *