۰

نمایشگاه کتاب و ماجرای خانه‌به‌دوشی/ یک بازی تکراری!

مهلت‌های وزارت ارشاد به شهرداری برای اجرا و پذیرش شروط برگزاری نمایشگاه کتاب سال آتی در شهرآفتاب تمام شد، اما از پاسخ شهرداری هنوز خبری نیست.
نمایشگاه کتاب و ماجرای خانه‌به‌دوشی/ یک بازی تکراری!
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،حدود شش ماه تا برگزاری نمایشگاه سی و یکم کتاب تهران مانده است، اما هنوز این پروژه فرهنگی به نام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خانه ندارد.
بر اساس این گزارش، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری خود، با اشاره به کمبودها و نواقص مجموعه شهر آفتاب برای میزبانی از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، یک ماه به این مجموعه و شهرداری تهران مهلت داد تا نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند، و تاکید کرد که در غیر اینصورت «این وزارتخانه تصمیم لازم و مناسب را برای خود درباره مکان جدید نمایشگاه کتاب تهران اتخاذ خواهد کرد».
وی گفته بود: «نمایشگاه کتاب در سال اولش در شهر آفتاب، کمبودهایی داشت اما امسال با گذشت یکسال از شروع فعالیت مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، شاهد بودیم که شرایط زیرساختی در این مجموعه مناسب نبود که این مسئله هم در ایام نمایشگاه کتاب به مسئولان شهر آفتاب منتقل شد. اواخر شهریورماه جلسه‌ای را با مسئولان مجموعه شهر آفتاب داشتیم و گفتیم که اگر تا پایان مهرماه، اتفاقات مشخص و مثبتی برای زیرساخت‌های شهر آفتاب نیفتد، حتما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این نمایشگاه در این مکان تجدیدنظر خواهد کرد».
این سخنان صالحی در حالی مطرح شد که نشان می‌دهد ارشاد بطور جد خواهان پیگیری‌ محل برگزاری مناسب برای نمایشگاه است اما این مهلت ارشاد هم تاکنون بی نتیجه مانده است. با توجه به اینکه شهرداری قرار بود تا شش سال رایگان شهرآفتاب را به ارشاد بدهد شاید این نکته حائز اهمیت موجب چشم پوشی در سال ابتدایی برگزاری شد اما مشکلات کم کم قد علم کردند و صدای نارضایتی‌ها بلند شد.
ماه آبان هم فرصت خوبی برای دو مجموعه برگزار کننده نمایشگاه کتاب بود تا زیرساخت‌ها را به دقت ارزیابی کنند و شروط از نزدیک مورد نظارت قرار گیرد.
سیدعباس صالحی وزیر ارشاد سه گروه را به ترتیب برای نظارت بر مصلای امام خمینی، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و شهرآفتاب مامور می‌کند تا در صورت نپذیرفتن شهرداری بتواند گزینه‌های دیگر را در اولویت قرار دهد.
شنیده ها حاکی از آن است که یک ماه پیش جلسه‌ای با حضور امیرمسعود شهرام‌نیا، محمد سلگی و مدیر عامل بانک شهر مجری شهرآفتاب برای ارائه شروط برگزار شده است. در ادامه نیز وزارت ارشاد نامه‌ای به نجفی شهردار تهران ارسال می‌کند تا نماینده شهرداری هم معرفی شود؛ اما با توجه به تغییرات در شهرداری احتمالا این نامه به صالحی امیری(معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران) که مسئولیت فرهنگی شهرداری را پذیرفته ارجاع خواهد شد.
(این موضوع در نشست خبری دوم وزیر ارشاد در نمایشگاه مطبوعات هم مطرح شد، به گونه ای که صالحی عنوان کرد: با نجفی شهردار در حاشیه هیات دولت جلسه داشتیم. امیدواریم پاسخ شهرداری را در آینده نه چندان دور داشته باشیم. مکاتبات و جلساتی بین ارشاد و شهرداری برگزار شده امیدواریم پاسخ روشن شهرداری را داشته باشیم و تصمیم نهایی را بگیریم.) 
از سوی دیگر شنیده‌ می‌شود که تشکل‌ها خواهان بازگشت نمایشگاه به مصلای امام خمینی(ره) هستند. چرا که تشکل‌ها هم از زیر ساخت‌های شهرآفتاب گلایه‌هایی را مطرح کرده اند، هرچند که مصلای امام خمینی هم در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب با چالش‌هایی مواجه بود که آنها را هم نمی‌توان نادیده گرفت.
تا این لحظه وزیر ارشاد که راسا موضوع محل نمایشگاه کتاب را دنبال می‌کند هنوز تصمیم گیری نهایی نکرده است.
امیر مسعود شهرام نیا مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در این باره به خبرنگار فارس توضیح داد که، دوستان ما در شهرداری اعلام آمادگی برای برپایی نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب را داشته اند، جلسات مختلفی هم برگزار شده است و جلسه مهم دیگری را نیز پیش رو داریم، اما تصمیم گیری در مورد محل نمایشگاه کتاب باید در شورای سیاستگذاری نمایشگاه انجام شود.
وی ادامه داد: مذاکراتی با مصلای تهران و محل دائمی نمایشگاه‌ها هم انجام داده ایم که در اولین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه که بلافاصله پس از اعلام احکام تشکیل شود این موضوع بررسی خواهد شد.
باید منتظر ماند و دید که صالحی که در دوره مسئولیت او نمایشگاه به شهرآفتاب رفت خواهان بازگرداندن تصمیم خود است یا باز هم نمایشگاه را شهرآفتاب نگه می‌دارد.
انتهای پیام
سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 442643
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *