۰

انگشتری که یک مادر شهید به «یوسف تیموری» هدیه داد/ ساکت: کسی نمی‌داند موسیقی ایران چه تاثیری بر موسیقی غرب گذاشت

تازه‌ترین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» هم‌زمان با روزهای آغازین ماه ربیع‌الاول، با حضور یوسف تیموری و با اجرای موسیقی کیوان ساکت، در فضایی متفاوت برگزار شد.
انگشتری که یک مادر شهید به «یوسف تیموری» هدیه داد/ ساکت: کسی نمی‌داند موسیقی ایران چه تاثیری بر موسیقی غرب گذاشت
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،تازه‌ترین محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه»، با اجرای علیرضا بدیع شاعر و مجری تلویزیون در حوزه هنری برگزار شد.
بدیع در آغاز این برنامه از برگزاری ویژه برنامه اتفاق ترانه در ماه بعد و به مناسبت «شب یلدا» خبر داد و از شاعران و شرکت کنندگان در این مراسم خواست تا با اشعار زیباشان زینت بخش این محفل در ماه آینده باشند.
یکی از مهمانان ویژه بیست‌وششمین محفل «اتفاق ترانه»، یوسف تیموری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور بود. وی با بیان این که بسیار خوب است که جلسات ادبی در کشور برگزار می شود، اظهار کرد: خیلی عجیب است که اهالی سینما از چنین فضاهایی دور هستند. بازیگر باید مطالعه داشته باشد. البته خود من هم اهل مطالعه نیستم و بیشتر وقتم را صرف کارم و در کنار آن تمرین موسیقی و مدتی هم یادگیری و فعالیت در طراحی صحنه کرده‌ام. در حال حاضر نیز در حال تمرین تئاتری هستیم با عنوان «هنر» نوشته یاسمینا رضا و فرصت کمی برای مطالعه دارم.
همچنین در خلال گفت‌وگوی مجری برنامه با یوسف تیموری، علیرضا بدیع به انگشتر عقیق یوسف تیموری اشاره کرد و یوسف تیموری نیز توضیح داد: ما کمدین هستیم و کسی نمی داند در دل ما چه خبر است. این انگشتر عقیق را مادر شهید به من هدیه داده است و برای من بسیار ارزشمند است و همیشه آن را در دست دارم.
تیموری همچنین گفت: مقصر کم مطالعه بودنم، خودم هستم. در حال حاضر تصمیم گرفته‌ام در رشته بازیگری به دانشگاه بروم و ادامه تحصیل بدهم. همسرم ایرانی نیست و در تایلند مدیریت بازرگانی خوانده است و کمی به خاطر این مسائل نتوانستم به دانشگاه بروم و حالا می خواهم جبران کنم. دوست داشتم مطالعه زیاد داشته باشم. هر چند معمولا فیلمنامه و نمایشنامه می خوانم. اما فیلمنامه ها هیچ گاه مانند رمان ها نمی شود.
وی در بخش معرفی کتاب نیز گفت: کتاب «شهرت» نوشته مارک لورندز را برای مطالعه پیشنهاد می‌کنم. این کتاب درباره شهرت در نوع قدیم و نوع جدید است. در گذشته چیزهایی ارزشمند بود و بنا بر ارزش‌های واقعی، شهرت‌ها هم شکل می‌گرفت. باید سلیقه مردم را ارتقاء دهیم تا مردم به هر چیزی توجه نکنند و شهرت های کاذب شکل نگیرد.
این بازیگر خاطرنشان کرد: مجموعه شعر «بال‌های بایگانی» سروده سیدحسن حسینی نیز اثری است که به تازگی به من معرفی شده و می خواهم این مجموعه را بخوانم و شعرخوانی را از این کتاب شروع کنم. در همین جمع قول می‌دهم کتاب بخوانم و مطالعه بیشتری به ویژه در زمینه شعر داشته باشم.
کیوان ساکت آهنگساز، نوازنده تار و سه‌تار، نویسنده و مدرس دانشگاه نیز دیگر مهمان این مراسم بود که به همراه مادر خود در محفل «اتفاق ترانه» حضور داشت. وی با اشاره به این که در چند روز گذشته، برنامه‌های فرهنگی بسیار خوبی در کشور برگزار شد که در پاره ای از این برنامه ها حضور داشته است؛ عنوان کرد: سردیس محمدرضا شجریان کاری از امیر باقری (هنرمند مجسمه‌ساز و نقاش) در همایش سالانه انجمن‌های دوست‌داران حافظ سراسر کشور در جوار آرامگاه ابوالحسن خراقانی رونمایی شد و در این مراسم برای نخستین بار در فضای باز برای علاقه مندان به اجرای موسیقی پرداختم.
وی افزود: افتتاح انجمن دوستداران حافظ نیز از اتفاقات خوبی بود که به تازگی رخ داده است. حافظ متعلق به جهان و بعد زمان و مکان را در نوردیده است و باید بیش از پیش به این شاعر بزرگ کشورمان بپردازیم.
ساکت در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: مشتاقم چند واژه را در گفتار خود همیشه به کار ببرم. یکی از این واژه ها «درود» و دیگری «سپاس» است. واژه های غیر ایرانی که به کار می‌بریم، هیچ کدام مانند «سپاس» به لحاظ آهنگ گفتار و به جهت معنی زیبا نیستند. در ایران قدیم و همچنین ایرانیان فرهیخته امروزی، برای قدردانی و تشکر از کسی، از واژه سپاس استفاده شده و می شود. سپاس یعنی برای شخص مقابل سه نیک‌ترین چیز، گفتار نیک، پندار نیک و کردار نیک را آرزو داریم.
این آهنگساز کشور تصریح کرد: بسیاری از واژه هایی که امروز در کشورهای دیگر استفاده می‌شود؛ ریشه فارسی دارند. مانند «ژوست» که در موسیقی به کار می رود، از واژه «درست» آمده است. کشورهای دیگر سعی در تاریخ سازی دارند، در حالی که ما تاریخ خود را فراموش یا نابود می‌کنیم.
وی ادامه داد: امروز کسی نمی داند که موسیقی ایران چه تاثیر شگرفی بر موسیقی غرب گذاشته است. به طور مثال همه سازهای موجود در گروه خانواده ویولن از ساز ایرانی عود آمده است.
در این مراسم، شاعرانی همچون رضا احسان‌پور، الهام علی‌جان‌پور، معصومه زائر، بهروز پورمحمد، مرتضی جهانگیری، سمیه نصیری‌راد، ماهان بلندبالا، نسترن فراهانی، محمد سیاح زاده، خانم گرجی، علی مقیمی، مجید ترک‌آبادی، پری پورسقوطی و ... به شعرخوانی پرداختند.
در پایان مراسم، کیوان ساکت به اجرای قطعات موسیقایی پرداخت.
گفتنی است محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه»، به همت مرکز موسیقی و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره، اولین شنبه هر ماه، ساعت 17 در تماشاخانه مهر حوزه هنری، واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود. حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
انتهای پیام/
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 442734
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *