۰

انتشار اسناد مربوط به روزهای کودتای 28 مرداد در وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه آمریکا پس از سال‌ها امتناع از انتشار اسناد مربوط به دخالت خود در کودتای 28 مرداد علیه دولت قانونی وقت ایران، سرانجام این اسناد را در چهار محور منتشر کرد.
انتشار اسناد مربوط به روزهای کودتای 28 مرداد در وزارت خارجه آمریکا
به گزارش تفتان ما، اداره آرشیو وزارت خارجه آمریکا بالاخره اسناد محرمانه مربوط به سال 1332 را که نشان‌دهنده نقش این کشور در کودتای علیه دولت مرحوم دکتر مصدق است، از طبقه بندی خارج و منتشر کرد.
در این مجموعه که دولت آمریکا سال‌ها بود از انتشار آن خودداری می‌کرد، صدها سند مربوط به مکاتبات میان سفارت امریکا در تهران، وزارت خارجه امریکا و سازمان سیا وجود دارد.
این اسناد در قالب 4 محور کلی «تلاش‌های ایالات‌ متحده برای فهمیدن مصدق از فوریه 1951 تا فوریه 195»، «بحران سیاسی جولای 1952 ایران و تبعاتش»، «برنامه‌ریزی و اجرای عملیات آژاکس در اوت 1953» و «روزهای پس از عملیات آژاکس از سپتامبر 1953 تا دسامبر 1954» منتشر شده است.
وزارت خارجه آمریکا باید اسناد را مدتها پیش منتشر مى کرد، اما تاکنون درخواست تاریخ نگاران براى برداشتن طبقه بندى این اسناد را رد کرده بود.
نقش مستقیم آمریکا در کودتاى ٢٨ مرداد پیش از این هم در اسناد مراجع دیگر تشریح شده بود، اما اسناد تازه منتشر شده حاوى جزییات بیشترى است.
یکى از این اسناد به تاریخ ١٩ اوت ١٩٥٣ نشان مى دهد رابط سیا در تهران و سفیر آمریکا از واشنگتن خواسته اند پس از کودتا، براى کمک به دولت زاهدى ٥ میلیون دلار بودجه اختصاص دهد.
در میان دیگر اسناد منتشر شده، درخواست از دولت وقت آمریکا برای اختصاص 5 میلیون دلار برای حمایت از کودتا و تعیین متن سخنرانی شاه مخلوع از جانب سفیر وقت آمریکا و توصیه به وی برای دعوت از مردم برای پیروی از دستورات زاهدی دیده می‌شود.
انتهای پیام/ فارس
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب: 450054
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *