۰
پژوهشگر برتر استان به مناسبت هفته پژوهش بیان کرد:

پژوهش و تحقیق مبنا و گام اطمینان توسعه استان سیستان و بلوچستان

محقق و نویسنده سیستان و بلوچستان گفت: اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین سنجش و معیارهای پیشرفت جامعه و گام نخست برای رسیدن به توسعه همه جانبه کشور مبحث مهم تحقیق و پژوهش است.
پژوهش و تحقیق مبنا و گام اطمینان توسعه استان سیستان و بلوچستان
مجتبی شجاعی در گفت وگو با خبرنگار تفتان ما، افزود: پژوهش و تحقیقات واژه‌ای شناخته شده برای تمامی صاحبان فکر و اندیشه است و نقش پژوهش در توسعه همه جانبه پایدار جامعه برجسته و انکار ناپذیر بوده زیرا دانایی محوری در پژوهش و فناوری به عنوان زیر ساخت توسعه کشور تلقی می‌شود و امروزه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری از یک کار جنبی و انتخابی و کلیشه‌ای به نیازی حیاتی برای کشور و جامعه تبدیل شده است.
پژوهشگر برتر استان اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌هایی که بر بنیاد پژوهش و تحقیق راه‌اندازی می شوند، پیامدهای ارزشمندی از خویش به جا می‌گذارند و عکس مسئله این است که هر سیاست‌گذاری بدون پژوهش و تحلیل، نتیجه مطلوب به بار نمی‌آورد.
شجاعی گفت: پژوهش، زمینه‌ها را برای ایجاد تصمیمهای خوب و سیاست‌گذاری سالم اجتماعی مساعد می‌گرداند.
بخشدار مرکزی خاش تصریح کرد: پژوهش نقطه آغازین حرکت‌های بنیادین در جامعه است که باید نتایج حاصل از آن شاخص حرکت‌های تصمیم گیرندگان مملکت در مسائل مختلف جامعه باشد.
این مسئول گفت: البته با تاکیدات سال‌های اخیر مقام معظم رهبری و توصیه‌های ایشان و برگزاری جلسات متعدد با جامعه نخبگان، تاکید مسوولیت ارشد نظام و از سویی احساس نیاز جامعه به تحقیق و پژوهش در حوزه علم و پژوهش و جنبش نرم افزاری مسئله تحقیق و پژوهش نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده اما با ایده‌آل‌ها و استانداردها فاصله زیادی دارد.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگترین استان‌های کشور با جمعیتی جوان و با دارا بودن مراکز متعدد دانشگاهی و نخبگان متعدد در حوزه تحقیقاتی و علمی و از سویی تنوع مسائل و مشکلات و نیازهای این استان می‌تواند بستر انجام پژوهش‌ها و طرح‌های مطالعاتی متعدد قرار گیرد که نتایج حاصل از آن در جامعه جاری و به رفع نیاز و عطش جامعه استان به پژوهش محوری پاسخ دهد که البته با توجه به تلاش‌های نسبتا خوبی که در این زمینه لااقل در حوزه نظری آن انجام گرفته و حمایت‌های کم و بیشی که از حوزه پژوهش انجام گرفته است.
شجاعی اضافه کرد: می‌طلبد اولا به پژوهش به عنوان یک نیاز در همه عرصه‌های استان، ثانیا حمایت و تکریم پژوهشگر و کاهش دغدغه‌های جانبی محقق به صورت ویژه در دستور کار مسئولان قرار گیرد و ثالثا در عمل هم شاهد استفاده از نتایج و استنتاج‌های حاصل از تحقیقات باشیم و به نوعی در زمینه عملی کردن این تحقیقات که می‌تواند در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، عمرانی، زیرساختی، امنیت و مرز و.. باشیم.
وی افزود: توسعه و امنیت پایدار استان وسیع و پرجمعیت سیستان و بلوچستان نیز با ساختارهای خاص علمی، تحقیقاتی و پژوهشی ارتباط مستقیم دارد و اقداماتی که با مبنای علمی و سیاست‌های کلان نظام ترسیم شده در نقشه علمی کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری فاصله داشته باشد در اجرا مرتب به گره‌ها و کلاف‌های سردرگم منتهی می‌شود.
وی بیان کرد: اعتقاد و اعتماد به پژوهش و کار فرهنگی سنجیده، موثر و غیرکلیشه‌ای و استفاده از توان متخصصان حوزه‌های مختلف در استان و همکاری و تعامل سازنده بین محققان و بدنه اجرایی استان می‌تواند در زمان حال و آینده توانایی پاسخگویی به نیازهای اصلی استان از جمله صنعت، اقتصاد، امنیت، کشاورزی و اشتغال را داشته باشد.
شجاعی گفت: با اعتقاد به اینکه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری یکی از رسالت‌های پژوهش است بنابراین تحقیق می‌تواند بازوی اصلی نرم‌افزاری مدیریت و نیروی محرک توسعه در تمامی حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد که البته به لحاظ دیدگاه کلامی مشکلی در این زمینه وجود ندارد و باید به همین میزان در اجرا نیز به ضرورت تحقیق و تدبیر معتقد بود.
وی اظهار کرد: پژوهشگر و محقق دلسوز و فداکار و متعهد در عرصه تحقیق نباید در انتظار پی جویی مسئولان و نهادها بماند و ضروری است برای ادای تکلیف اجتماعی، ملی و دینی و رسالتش، هر جا احساس کرد جامعه نیازمند خدمات و دانش اوست، خود با کمال خضوع و به دور از بخل به یاری کشور بشتابد و یافته‌های علمی و احساس و برداشت و برآورد خود از شرایط جامعه و استانش را در اختیار جامعه و مدیران تصمیم‌گیر قرار دهد.
بخشدار مرکزی خاش گفت: چشم انداز پژوهش در کشور امیدوارانه است و در سیستان و بلوچستان نیز روند اعتقاد به پژوهش در حال رشد است و به لطف الهی، پژوهشگران استان در عرصه‌ها و شاخه‌های مختلف موفق عمل کرده‌اند.
انتهای پیام/
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 450731
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *