۰
پژوهشگر برتر سيستان و بلوچستان:

خطر زلزله بافت های فرسوده روستاهاي سيستان و بلوچستان را تهدید می کند/ روستاي نصرت آباد خاش زير سايه بي مهري است

بخشدار مرکزی خاش و پژوهشگر برتر سيستان و بلوچستان گفت: اين استان بافت نيمه روستايي دارد و لذا خطر زلزله بافت های فرسوده اين روستاها را به شدت تهدید می کند و بايد مسئولين متولي قبل از وقوع يك حادثه بزرگ براي اين معضل تدبيري بيانديشند.
خطر زلزله بافت های فرسوده روستاهاي سيستان و بلوچستان را تهدید می کند/ روستاي نصرت آباد خاش زير سايه بي مهري است
مجتبی شجاعی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفت: اشخاص حقیقی، پیمانکاران و ناظرین فنی ساخت ساز مسکن روستایی با جدیت، وجدان کاری و دوراندیشی، نسبت به رعایت استانداردها و مقاوم سازی مسکن روستایی اقدام كنند.
 
وي تصريح كرد: ناظرین حقیقی و حقوقی در صورت کوتاهی و سهل انگاری در نظارتها مسئول اصلی  عواقب ناشی از خسارتهای جانی و مالی بروز حوادث احتمالی در آینده خواهند بود.  
 
شجاعي با بيان اينكه ایران کشوری زلزله خیز است، گفت: متوسط هر پنج و نیم سال یک زلزله با بزرگی بیش از ۵ ریشتر یا بیشتر رخ داده است. که در طی سال های گذشته بارها شاهد آن بوده ایم که زلزله های زیادی مانند زلزله کرمانشاه رخ داده است.
 
وي با بيان اينكه همواره بیشترین سهم خسارت از این حوادث نصیب روستاها شده است، تصريح كرد: از آنجایی که استان و به ويژه شهرستان خاش نیمه روستایی است لذا بیش از نیمی از سکونت گاه های آن بر بنیاد معماری روستایی بنا شده است.
 
بخشدار مركزي خاش با بيان اينكه توجه به ساخت و سازهای روستایی در منطقه امري ضروري و مهم است، گفت: بايد دهیاران و شوراها با نظارت بنیاد مسکن بر ساخت و ساز منازل مسکونی نظارت داشته و در هر مرحله ای از ساخت مسکن روستایی خطایی مشاهده کردند بلافاصله اقدام‌ قانونی لازم را معمول دارند.
 
 وی يادآور شد: متاسفانه در صورت غفلت از نظارت جدی، گاهی پیش می آید پیمانکاران ساخت و سازهای مسکن روستایی را امری پیش پا افتاده می نگارند و این اتفاق جفا در حق مردم است.
 
شجاعی با بيان اينكه با ساخت و سازهای غیرمجاز و غیر استاندارد چهره روستاها ناهمگون می شود، افزود: با احداث واحدهای مسکونی کم مقاوم نیز در اثر حوادث طبیعی خسارت جبران ناپذیری متوجه مردم و دولت می شود.
 
وي ادامه داد: آگاهی دادن به روستائیان از سوی دهیاران و بنیاد مسکن ضروری است و البته از دلایل دیگر سهل انگاری در ساخت و سازها عدم سازگاری میزان تسهیلات مسکن هر واحد روستایی با هزینه واقعی ساخت یک واحد مسکونی باشد که خود سبب می شود سازندگان مسکن روستایی برای جبران کمبود منابع از مصالح کمتر و یا با مرغوبیت پائین تر استفاده کنند که لازم است در رقم تسهیلات مسکن روستایی بازنگری شود زيرا هزینه تمام شده ساخت مسکن در واحد متر مربع در روستاها از شهرها به علت هزینه بیشتر مصالح و فاصله حمل آن بیشتر است.
 
بخشدار مركزي خاش گفت: افزایش ساخت واحدهای غیر مقاوم، کم دوام و غیر اصولی توسط روستاییان و عدم تمایل  آنان به مقاوم سازی از دلایل کندی روند مقاوم سازی خانه های روستایی است.
 
وي با بيان اينكه اقدامات فرهنگی و آگاهسازی لازم در خصوص ضرورت رعایت ایمنی ساخت و سازهای روستایی و رعایت ضوابط به خوبی صورت نگرفته است، تصريح كرد: دستگاههای متولی با همکاری گروههای مرجع روستایی وظیفه فرهنگسازی و آگاه سازی روستانشینان را برعهده دارند.
 
شجاعي با بيان اينكه بايد با ساخت مستندهایی در این خصوص عواقب سهل انگاری در مقاوم سازی را به روستايیان نشان داد، ادامه داد: مشکلات اصلی روستاي نصرت آباد خاش میراثی متنوع از کمبودهاست.
 
وي افزود: علی رغم توجهات دولت در سالهای اخیر در توسعه برق و بهداشت و درمان، کلنگ زنی فضای آموزشی و اقدامات اجتماعی و محرومیت زدایی بهزیستی و کمیته امداد امام خميني(ره) و سپاه پاسداران، متاسفانه مشکل آب آشامیدنی مردم روستاي نصرت آباد خاش هنوز مرتفع نشده است و اهالی اين روستا از این مسئله رنج می برند که نیاز است اعتباری ویژه به این موضوع اختصاص یابد و مشکل مردم را مرتفع كرد.
 
بخشدار مركزي خاش توضيح داد: حاشیه نشینی واقعیت پیچیده ای است که برای حل مشکلات و مسائل سکونتگاه های غیررسمی مانند نصرت آباد باید فهم درستی از این موضوع داشته باشیم و برای آن دستور کار و تقسیم کار اندیشیده شود و دستگاههای دولتی با استراتژی و برنامه به آن ورود کنند.
 
وي اذعان كرد: با فعالیتهای معمول اداری طبیعتاً نباید انتظار رفع مشکلات این روستا را داشت مثلاً ساخت سالن ورزشی، کتابخانه، مرکز خدمات بهزیستی و غيره می‌تواند به کاهش آسیبهای اجتماعی روستای نصرت ‌آباد خاش کمک کند که لازم است دستگاههای متولی به خوبی منطقه را برای مدیران استانی خود تشریح با برنامه دستگاههای استانی خود را قانع کنند که با تامین اعتبار لازم نسبت به خدمت رسانی به نصرت آباد ترغیب کنند.
 
شجاعی با بيان اينكه تمامي دستگاه ها و نهادها باید پیرو یک برنامه متمرکز برای رفع مشکلات نصرت آباد باشند، تاكيد كرد: دستگاه هاي اجرايي بايد همگام با سیاستهای دولت از تصمیمات لحظه ای فاصله بگیرند و اشتباه راهبردی، بی توجهی به مساله تمرکز جمعیتی است و با توجه به ناپایداری وضعیت خدمات، این موضوع می تواند موجب نارضایتی مردم شود.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 450753
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *