۱
گزارش تفتان ما از پرسه مرگ در جاده هاي سيستان و بلوچستان؛

نواخته شدن ناقوس مرگ در جاده های غير استاندارد سیستان و بلوچستان/ كشته و مجروح شدن 19 نفر در حوادث ترافیکی 48 ساعت گذشته

جاده هاي مواصلاتي خاش به زاهدان، سراوان و ايرانشهر كه از مهمترين جاده هاي جنوب شرق كشور محسوب مي شوند به دليل عرض كم، بار ترافيكي بالا وجود آسفالت های کم عمر و پف کرده و در بسیاری قسمت ها تکه پاره شده و همواره جان بسیاری از هموطنان در سايه بي تدبيري مسئولان را می گیرد.
نواخته شدن ناقوس مرگ در جاده های غير استاندارد سیستان و بلوچستان/ كشته و مجروح شدن 19 نفر در حوادث ترافیکی 48 ساعت گذشته
به گزارش  تفتان ما، جاده هاي غيراستاندارد جنوب شرق كشور يكي از مشهورترين و معروف ترين جاده هاي كشور هستند كه همواره تيتر يك بسياري از رسانه ها و خبرگزاري ها بوده و كمتر هفته اي است كه خبر كشته و مصدوم شدن تعدادي بي گناه در اين جاده در مطبوعات منتشر نشود و سوژه داغ براي رسانه ها نباشد.

در واقع اين جاده القاب بسياري همچون جاده وحشت و جاده مرگ را نيز به خود گرفته و حتي بعضاً در برخي از محافل و مجالس نيز کم از حوادث جاده‌ای و کشته و زخمی شدن هموطنان و هم استانی‌های سيستاني و بلوچستاني در محور پر خطر و پرحادثه اين استان سخن به میان نیامده است اما هنوز هم آش همان آش و کاسه همان کاسه است و باز هم تصادفات و حوادث نا‌گوار جاده های استان را جولان می‌دهند و نمی‌توانیم ترمز این حوادث را بکشیم.

استان سيستان و بلوچستان از لحاظ داشتن راه هاي مناسب بعنوان فقيرترين استان كشور محسوب مي شود و از مجموع 20 هزار كيلومتر راه اصلي و فرعي، تنها 220 كيلومتر از راه هاي اين استان چهارخطه و الباقي راه ها دوطرفه با عرض هفت تا هغت و نيم متر است و اين استان را به كانون حوادث رانندگي در كشور با تلفات جاني و مالي بسيار بالا تبديل كرده است.
 

 
اين جاده ها كه ساليان بسياري است در سايه بي توجهي مسئولان و نمايندگان ادوار مختلف قرار گرفته و هميشه بعنوان جاده مرگ كام بسياري از هم وطنان را نيز تلخ كرده و تا كنون تنها مكاتبات و شعارهاي رنگارنگ انتخاباتي در اين خصوص داده شده اما در عمل كاري انجام نشده است و تنها به اين نکته خواهيم رسيد كه سوء مديريت مسئولان امر باعث شده تا روزانه بسياري از افراد در اين جاده هاي مرگ جان خود را از دست بدهند و قرباني بازار گيج بودجه هاي دولتي باشند و با رفتن به دل مرگ به دليل وضعيت نامناسب و بي توجهي مسئولان، آمال و آرزوهاي خود را به فنا بسپارند و در چندمدت اخير حتي عبدالحميد زرك زهي قهرمان وشوو آسیا و مدال آور شهرستان خاش و استان سیستان و بلوچستان بر اثر وقوع یک سانحه رانندگی در اين محور هاي نامناسب جان خود را از دست داد.

علي اي حال مسئولان بسياري هستند كه با وجود اوضاع نابسامان و شرايط بسيار بد اين جاده ها سر راحت بر بالين مي گذارند و بدون شك مسئول تمام جان هايي هستند كه در اين محورها گرفته مي شود و خانواده هايي كه يك عمر بايد در سوگ بهترين عزيزانشان بنشينند.
 

 
شايد ميزان كشته و زخمي شدن هموطنان در روزها و ماه هاي اخير تنها آماري باشد كه از حوادث مختلف در دفتر متوليان جاده به ثبت مي رسد اما هرگز از توسعه و دوبانده و عريض كردن اين محور سخن و عمل جدي به ميان نمي آيد و اين جاده ها در سكوت و بي تدبيري مسئولان هر روز جان مي گيرد و شكار جان انسان ها توسط غولهاي آهني و محورهاي غيراستاندارد نيز چشم مسئولان را براي ديدن اين حوادث انساني سنگين تر كرده و آن ها را به خواب زمستاني فرو برده است و اين جاده مرگ همین فرداست که دوباره جانی را بگیرند و خانواده اي را داغدار كند.

استان سيستان و بلوچستان كه پهناورترين استان كشور نيز محسوب مي شود و بافت و اقليم آن سبب ايجاد فاصله هاي چندصد كيلومتري شهرها از يكديگر و بعضاً تا مركز استان برخي از شهرها فاصله اي نزديك به 800 كيلومتر را طي مي كنند و متاسفانه به دليل نداشتن اتوبان و بزرگراه در اين استان همواره آمار تلفات جاده اي به بيشترين حد فوتي مي رسد.

وعده و شعار دوبانده كردن محورهاي مواصلاتي شهرستان خاش بعنوان شاهراه و وردوي منطقه بلوچستان همواره بين شعارهاي انتخاباتي كانديدا و مسئولان دولت هاي مختلف به چشم مي خورد اما خبري از افتتاح و احداث اين محور دو بانده نیست.

* 19 كشته و زخمي در 48 ساعت گذشته
مسئول فوريت هاي پزشكي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: بر اثر برخورد دو دستگاه پرايد در در کیلومتر 20  محور خاش به  زاهدان(دوراهی نعمت آباد) 13  نفر مجروح شدند.

عليرضا سرگزي با بيان اينكه در این حادثه بلافاصله نیروهای امداد و نجات اورژانس جاده‌ای خاش  به محل حادثه اعزام شدند، تصريح كرد: 3 آمبولانس پايگاه ثابت كوشه، سه راهي و شهري خاش مجروحين را به بيمارستان امام خميني(ره) خاش منتقل كردند كه حال مصدومين وخيم گزارش شده است.
 

 
وي همچنين از واژگوني دو دستگاه موتور سيكلت در محورهاي فرعي روستاهاي پشتكوه و كوشه خبر داد و گفت: در اين حوادث، دو راكب موتورسيكلت مجروح شدند كه مجروحين به بيمارستان منتقل شدند كه متاسفانه حال راكبين موتور سيكلت بسيار وخيم گزارش شده است.

مسئول فوريت هاي پزشكي شهرستان خاش با بيان اينكه 24 ساعت گذشته يكي از روزهاي پرحادثه براي شهرستان خاش بوده است، اذعان كرد: همچنين بر اثر واژگوني يك دستگاه پژو 405 در محور نوك آباد به گوهركوه دو نفر در دم جان باختند و دو نفر نيز مجروح شدند.

سرگزي اظهار كرد: نيروهاي امداد و نجات اورژانس شهرستان خاش در هر ساعت از شبانه روز هميشه در جهت خدمات رساني به حادثه ديدگان در كمترين زمان ممكن در محل وقوع حادثه حاضر مي شوند و درمان هاي اوليه را انجام و مصدومين را به مراكز درماني منتقل مي كنند.

انتهای پیام/
 
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 450797
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *