۰

شورای امنیت روز جمعه در خصوص قدس تشکیل جلسه می‌دهد

شورای امنیت سازمان ملل در صدد است روز جمعه (فردا) به درخواست هشت عضو از 15 کشور عضو این شورا در خصوص تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تشکیل جلسه دهد.
شورای امنیت روز جمعه در خصوص قدس تشکیل جلسه می‌دهد
به گزارش سرویس بين المللي تفتان ما،دیپلمات‌ها اعلام کردند که شورای امنیت سازمان ملل قرار است روز جمعه (فردا) در خصوص تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تشکیل جلسه دهد.‌
خبرگزاری رویترز گزارش کرد، برخی دیپلمات‌ها می‌گویند که فرانسه، بولیوی، مصر، ایتالیا، سنگال، سوئد، بریتانیا و اروگوئه از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درخواست کردند تا آشکارا تا نشست شورای امنیت درباره وضعیت اخیر قدس را تشکیل دهد.
ترامپ به صورت ناگهانی چندین دهه سیاست آمریکا را روز چهارشنبه (دیروز) تغییر داد و منجر به بروز خشم فلسطینیان شد و هشدارها در خصوص احتمال بروز ناآرامی در خاورمیانه را نادیده گرفت. ترامپ همچنین قصد دارد سفارت آمریکا را از تل‌آویو به قدس منتقل کند. 
«کارل اسکائو» معاون سفیر سوئد در سازمان ملل روز چهارشنبه گفت: «سازمان ملل به قدس یک وضعیت ویژه حقوقی و سیاسی می‌دهد و شورای امنیت از جامعه بین‌الملل می‌خواهد که به این مسئله احترام بگذارند و به همین دلیل است که ما معتقدیم که شورای امنیت می‌بایست هرچه سریعتر به این قضیه رسیدگی کند».
قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در دسامبر سال گذشته به تصویب درآمد «تأکید می‌کند که هیچ‌گونه تغییر در خطوط 4 ژوئن 1967 از جمله در ارتباط با قدس را به رسمیت نمی‌شناسد مگر آنکه این تغییرات به توافق طرفین مذاکره کننده رسیده باشد».
آن قطعنامه با 14 رأی موافق و یک رأی ممتنع دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا به تصویب درآمد.
بعد از سخنرانی روز چهارشنبه ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت اسرائیل، گوترش به خبرنگاران گفت: «من به طور مداوم علیه هرگونه اقدامات یکجانبه‌ای حرف زدم که چشم‌انداز صلح برای فلسطینیان و اسرائیلی‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد».
وی ادامه داد: «در این برهه از نگرانی‌های عظیم، می‌خواهم شفاف‌سازی کنم: هیچ‌جایگزینی برای راه‌حل دو دولتی وجود ندارد. هیچ طرح ب وجود ندارد. من هر آنچه را که در اختیار دارم به کار می‌گیرم تا از بازگشت رهبران فلسطینی و اسرائیلی به مذاکرات معنادار حمایت کنم».
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، تصمیم ترامپ را بعنوان «یک اقدام منصفانه و درست» مورد تحسین قرار داد.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 450850
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *