۰

جایگاه فلسطین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟

کتاب «جایگاه فلسطین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده که به بازخوانی و بررسی مجدد دیدگاه‌ها، سیاست‌ها و مناسبات جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسئله فلسطین می‌پردازد.
جایگاه فلسطین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،کتاب «جایگاه فلسطین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» که توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است به طور مبسوط  به بازخوانی و بررسی مجدد دیدگاه‌ها، سیاست‌ها و مناسبات جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسئله فلسطین می‌پردازد.
در مقدمه کتاب با اشاره به اهمیت مسئله فلسطین در دیدگاه امام خمینی(ره) درباره ضرورت بازخوانی حمایت‌های ایران از فلسطین آمده است: « اکنون با گذشت 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ‌جایگاه فلسطین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ‌ایران تغییر نکرده و جمهوری اسلامی ‌ایران بر دامنه‌ی حمایت‌های خود از مردم مظلوم فلسطین افزوده است. شاید این سؤال مطرح باشد که چرا جمهوری اسلامی ‌ایران از مردمِ مظلوم فلسطین حمایت می‌نماید و در این مسیر هزینه‌هایی را بر خود تحمیل می‌کند؟»
در پیش‌گفتار این کتاب نیز با توجه به تغییر مناسبات منطقه‌ای و جهانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمده است: «جمهوری اسلامی ‌ایران براساس رویکرد راهبردی امام راحل(ره) و با اتکا به اصل یکصدوپنجاه‌وچهارم قانون اساسی (مبنی بر حمایت از نهضت‌های آزادی بخش جهان) به پشتیبانی از آرمان فلسطین پرداخت و رژیم صهیونیستی که تا پیش از انقلاب اسلامی‌ هم‌پیمان استراتژیک ایران بود، تبدیل به دشمن شماره یک گردید که نه تنها مورد شناسایی ایران قرار نگرفت، بلکه به نابودی و محو آن از نقشه‌ جهان تلاش شد.»
این کتاب با توجه به پژوهش‌های پیشین در حوزه فلسطین و بررسی نقاط ضعف و قوت آن‌ها در چهار فصل به تاریخچه، راهبردها و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی این مسئله پرداخته است. نویسنده در فصل اول با تشریح مبانی نظری چهارچوب‌های اندیشه‌ای و علمی در باب سیاست‌خارجی را مطرح کرده و با تببین مفاهیم نظریه سازه‌انگاری و مؤلفه‌های هویتی مبنای پژوهش را مشخص می‌کند.
فصل دوم با عنوان «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ‌ایران؛ اصول و مبانی» به بازتعریف مفاهیم نظری در قالب سیاست خارجی ایران می‌پردازد و چالش‌های آن را در حوزه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی می‌کند. علاوه بر آن با تعیین چارچوب‌ مطالعاتی  سیاست خارجی؛ منافع، استراتژی و محیط بین‌الملل را بازنمایی می‌کند.
فصل سوم این اثر با تقسیم روابط ایران و فلسطین به چهار دوره «تاریخچه مناسبات جمهوری اسلامی ایران با فلسطین» را بازپژوهی می‌کند. دوره اول؛ از پیروزی انقلاب اسلامی ‌تا پایان جنگ تحمیلی ، دوره‌ دوم؛ ریاست‌جمهوری ‌هاشمی‌رفسنجانی ، دوره‌ سوم؛ ریاست‌جمهوری سیدمحمد خاتمی و دوره چهارم؛ ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد چهار بازه زمانی است که در هر دوره آن روابط ایران و فلسطین واکاوی شده است.
فصل چهارم و آخرین فصل این کتاب «جایگاه ایدئولوژیکی و استراتژیکی فلسطین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» ایران را تبیین می‌کند که خود شامل سه بخش جایگاه ایدئولوژیک، جایگاه امنیتی- استراتژیک و محیط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود. در این فصل به تهدید‌های امنیتی، از جمله تهدیدات سخت و نرم جمهوری اسلامی ایران در قضیه فلسطین – اسرائیل پرداخته و همچنین استراتژی‌های ایران برای مقابله با این تهدیدات را بررسی می‌کند. علاوه بر این به کنشگری این مسئله در فضای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله کشورهای عربی و غربی به ویژه لبنان، سوریه و امریکا پرداخته است.
کتاب «جایگاه فلسطین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 2000 شماره در سال 1391 روانه بازار کتاب شد. این اثر در 260 صفحه و با قیمت 5100 تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.
علاقمندان می‌توانند برای تهیه کتاب «جایگاه فلسطین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»  به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه یا با شماره تلفن‌ 22211174 تماس بگیرند و یا به پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir رجوع کنند.
در ضمن شماره 09309674027 پاسخگوی آنلاین مخاطبان در بستر پیام‌رسان تلگرام است.
انتهای پیام/
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 451017
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *