۰
پژوهشگر برتر سيستان و بلوچستان:

مسئولان سيستان و بلوچستان بايد از پژوهشگران جوان حمايت كنند/ پژوهش نقش کلیدی در پیشرفت و توسعه کشور دارد

پژوهشگر برتر سيستان و بلوچستان و بخشدار بخش مركزي خاش گفت: مسئولان سيستان و بلوچستان بايد از پژوهشگران جوان حمايت كنند زيرا پژوهش مهمترين نياز هر استاني است و حمايت و تكريم پژوهشگر و كاهش دغدغه هاي جانبي محقق، بايد به صورت خاصي در دستور كار باشد.
مسئولان سيستان و بلوچستان بايد از پژوهشگران جوان حمايت كنند/ پژوهش نقش کلیدی در پیشرفت و توسعه کشور دارد
مجتبي شجاعي به مناسبت هفته پژوهش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه تحقیق و پژوهش مبنای  پیشرفت و توسعه است، اظهار كرد: نقش پژوهش در توسعه پايدار جامعه بسيار مهم و اثر گذار است.

وي با بيان اينكه پژوهش در حقيقت گام مهم و تضميني براي استمرار پيشرفت و رشد هرجامعه محسوب مي شود، تصريح كرد: داناي محوري در مسئله پژوهش به عنوان زيرساخت هاي توسعه هر جامعه اي است و لذا فعاليت ها و اقدامات پژوهشي نياز اساسي و مهم ايران اسلامي است.

شجاعي با بيان اينكه سياست گذاري هاي كه بر بنياد پژوهش و تحقيق راه اندازي مي شود پيامدها و نتايج بسيار خوبي دارد، گفت: پژوهش در حقيقت زماني موثر است كه در برنامه ريزي ها از آن بهره گرفته شود اما متاسفانه در ايران از پژوهش ها به صورت جامع و فراگير استفاده نمي شود.

وي افزود: پژوهش نقطه شروع حركت هاي بنيادين در كشور است و لذا بايد دستاوردهاي آن حركت هاي تصميم گيرندگان كشوري در مسائل مختلف باشد.

پژوهشگر برتر سيستان و بلوچستان با بيان اينكه توسعه امنيت پايدار در اين استان با مسئله مهم پژوهش رابطه مستقيمي دارد، ادامه داد: اين استان به عنوان يكي از مهمترين و بزرگترين استان هاي كشور با جمعيتي جوان است و لذا بستر مناسبي براي انجام پژوهش ها دارد و بايد مسئولين به اين مسئله و ظرفيت توجه ويژه اي داشته باشند.

وي خاطرنشان كرد: پژوهش مهمترين نياز هر استاني است و حمايت و تكريم پژوهشگر و كاهش دغدغه هاي جانبي محقق بايد به صورت خاصي در دستور كار مسئولان باشد.

شجاعي ادامه داد: پژوهش، عرصه و فضا را جهت ايجاد تصميم ها و سياست گذاري هاي سالم هموار مي كند و زمینه‌های لازم را برای ارایه تحلیل ما از وضعیت فراهم می‌سازد.

وي با بيان اينكه سهم پژوهش درتوليد ناخالص داخلي کشور کمتر از نيم درصد است، گفت: سهم پژوهش درتوليد ناخالص در کشورهاي توسعه يافته بيش از ۲/۵  درصد است و اقداماتی که با مبنای علمی و سیاست‌های کلان نظام ترسیم شده در نقشه علمی کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری فاصله داشته باشد در اجرا مرتب به گره‌ها و کلاف‌های سردرگم منتهی می‌شود.

شجاعي توضيح داد: فقدان اعتقاد و  فرهنگ پژوهش در حوزه هایی از كشور در کنار موانعي از قبيل تقديرگرايي، تقليد و عدم خلاقيت را مي توان از جمله موانع تحقيق همراه با نوآوري، نبود رابطه به دستگاههاي اجرايي و توليدكنندگان كشور با پژوهشگران در رشته هاي مختلف از جمله مشکلات پژوهش است.

وي افزود: ساختار نامناسب، مشکلات مديريتي و مالي، فرايند اجراي پژوهش و مشکلات ناشي از عدم بکارگيري نتايج پژوهشها، مشکلات فرهنگي، جا نيفتادن فرهنگ پژوهش، تعدد مراکز تصميم‌گيري در حوزه پژوهش، ضعف و کاستيها در خدمات پشتيباني پژوهش، تعامل و همکاري ضعيف ميان مراکز علمي و پژوهشي  از مهمترين چالشهاي دیگر  امر پژوهش است.

وي گفت: با توجه به تاكيدات رهبر انقلاب در سال هاي اخير در مسئله پژوهش جنبش نرم افزاری مسئله تحقیق و پژوهش نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده اما با ایده‌آل‌ها و استانداردها فاصله زیادی دارد.

شجاعي با بيان اينكه پژوهشگر و محقق دلسوز و فداکار و متعهد در عرصه تحقیق نباید در انتظار پی جویی مسئولان و نهادها بماند، اذعان كرد: پژوهشگران بايد جهت ادای تکلیف اجتماعی، ملی و دینی و رسالتش، هر جا احساس کرد جامعه نیازمند خدمات و دانش اوست، خود با کمال خضوع و به دور از بخل به یاری کشور بشتابد و یافته‌های علمی و احساس و برداشت و برآورد خود از شرایط جامعه و استانش را در اختیار جامعه و مدیران تصمیم‌گیر قرار دهد.

وي با بيان اينكه چشم انداز پژوهش در کشور امیدوارانه است، اظهار كرد: در استان سیستان و بلوچستان نیز روند اعتقاد به پژوهش در حال رشد است و پژوهشگران استان در عرصه‌ها و شاخه‌های مختلف موفق عمل کرده‌اند و نه تنها سبب افتخار استان و بعضا افتخار ملی و بین‌المللی کسب کرده‌اند بلکه از فضایل اخلاقی و دیدگاه‌های خوبی در کمک به کشور و استان برخوردارند.

انتهای پیام/
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 451027
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *