«بی‌بی‌سی» مکمل سرویس‌های امنیتی در ب‍‍‍‍سته تغییر است

16 دی 1396 ساعت 11:51

تونی گاس‌لینگ معتقد است: سیاست سرنگونی یا تحت فشار قرار دادن حکومت‌های هدف، توسط مردم‌شان به اولویت اول آنها تبدیل شده است.


به گزارش سرویس گزارش تفتان ما،اعتراضات اخیر در ایران بیشتر از آنکه بتواند به رفع مشکلات مدیریتی در حوزه اقتصاد و معیشت مردم کمک کند باعث نشان دادن چهره‌ای بی‌ثبات از فضای ایران شده است. قیمت دلار و طلا افزایش یافت و بسیاری به دلیل محدودیت‌های ایجادشده در فضای مجازی کسب‌وکارشان دچار مشکل شد. از طرفی دیگر این اعتراضات و انحراف آن از مطالبات واقعی مردم باعث شد مقامات آمریکا، انگلیس، فرانسه و دیگر کشورهایی که با ایران مشکل دارند، فرصت پیدا کنند علیه ایران موضع بگیرند، اقدامی که ممکن است در آینده نزدیک منجر به اعمال تحریم‌های جدید حقوق بشری علیه مردم ایران شود.
 
در این راستا، «فرهیختگان» با «تونی گاس‌لینگ» فعال رسانه‌ای و خبرنگار سابق «بی‌بی‌سی» گفت‌وگو کرده است.
گاس‌لینگ معتقد است به خشونت کشیده شدن اعتراضات در ایران مساله‌ای عجیب نیست و در واقع میدان نبرد جدیدی است که باز هم شاهد آن خواهیم بود و این تدبیر خود مردم است که می‌تواند مانع از گسترش مشکل و به نتیجه رسیدن دشمنان ایران شود.

 اعتراضات اقتصادی بستر مداخله خارجی
در همه کشورهای دنیا بخشی از جامعه وجود دارد که نسبت به مسائل اقتصادی در آن کشور معترض است و این مساله به دلیل گسترش بحران‌های اقتصادی در سطح جهان در حال گسترش است. سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دشمن تلاش می‌کنند بهترین استفاده را از معترضان و شرایط نابسامان در کشورهای هدف‌شان ببرند. حضور و سوءاستفاده کشورهای ذکرشده از اعتراضات مردم در واقع به‌ضرر خود معترضان است، زیرا تبدیل کردن اعتراضات با رویکرد اجتماعی و اقتصادی، به مطالبات سیاسی و براندازانه باعث می‌شود نه‌تنها به خواسته‌های خود نرسند، بلکه سرکوب و محدود شوند، این وسط از این آشوب و ناآرامی تنها دولت‌های دشمن نفع می‌برند.

 «بسته تغییر رژیم» غربی‌ها
رسانه‌های خارجی در بروز و هدایت این ناآرامی‌ها و همچنین از ریل خارج کردن مطالبات مردمی نقش بسیار پررنگی دارند. رسانه بخش مهمی از «بسته تغییر رژیم» توسط کشورهای غربی را شامل می‌شود. در مورد بحران سوریه شبکه‌های تلویزیونی انگلیس هر شب گزارش و برنامه‌هایی را پخش می‌کردند که به مردم بقبولانند آن دسته از تروریست‌ها و آدمکش‌هایی که در سوریه وجود دارند مردم آن کشور و به دنبال به دست آوردن مطالبات‌شان هستند؛ ولی حقیقت این بود که بسیاری از این گروه‌های تروریستی توسط ناتو، عربستان سعودی و دیگر کشورهای مخالف بشار اسد که در این بحران دخیل بودند از لیبی و کشورهای دیگر وارد سوریه شده بودند. همه آنهایی که در سرنگونی و کشتن قذافی نقش داشتند یکباره سر از سوریه درآوردند ولی آن چیزی در «بی‌بی‌سی» و دیگر رسانه‌های انگلیس و حتی مهم دنیا مخابره شد که ذهن‌ها را از واقعیت میدانی منحرف کند و هیچ‌کس از خود سوال نکند که این همه اسلحه و معترض آموزش‌دیده یکباره از کجا آمده است. تبلیغات و پروپاگاندای رسانه‌های جمعی فقط برای مدیریت افکار عمومی نیست و تاثیر بسیار زیادی روی سیاستمداران و تصمیم‌گیران کشورها می‌گذارد. ذهن مردم و حتی مسئولان بر اساس رسانه‌های جمعی تنظیم می‌شود.

 همکاری سرویس‌های اطلاعاتی با «بی‌بی‌سی»
شواهد زیادی از همکاری و همراه بودن «بی‌بی‌سی» و بسیاری دیگر از سرویس‌های امنیتی داخلی و خارجی انگلیس وجود دارد. چندی پیش با یکی از ماموران سابق سرویس امنیت داخلی انگلیس (ام‌آی 5) صحبت می‌کردم.
او به من ‌گفت که سرویس‌های اطـلاعـاتـی انـگـلـیـس بـرای پـیـشـبـرد سیـاسـت‌های خود مامورانی را در «بی‌بی‌سی» مستقر کرده‌اند تا بتوانند حداکثر استفاده را از این رسانه دولتی ببرند و خروجی این شبکه را کاملا کنترل کنند. از این طریق بخش کوچکی از مدیریت کشورها با دسترسی به سیستم‌های امنیتی می‌توانند کل منابع کشور را در راستای اهداف خود هزینه کنند.

 دلیل اغتشاشات در شهرهای مرزی
اتفاقاتی که اخیرا در ایران افتاد نشان می‌دهد با وجود اینکه رسانه نقش مهمی در روند تغییر حکومت توسط غربی‌ها در کشورهای مختلف دارد اما همه ماجرا به اقدامات رسانه‌ای محدود نشده است. برخلاف اتفاقاتی که بعد از انتخابات سال 2009 در ایران افتاد و مرکزیت اغتشاشات پایتخت بود، این بار شاهد آن بودیم که شهرهای مرزی بیشتر درمعرض خشونت و درگیری بودند. در حالی که بیشتر توجهات به پایتخت و شاید شهرهای اطراف آن بود، سرویس‌های اطلاعاتی خارجی به دلیل دسترسی آسان‌تر برای انتقال اسلحه و انتقال افراد برای به خشونت کشیدن اعتراضات از طریق شهرهای مرزی تمرکز خود را به این شهرها بردند. البته باید لزوما به معنای ضعف سیستم امنیتی ایران نیست بلکه تا زمانی که مرزهای یک کشور باز باشد کنترل ورود و خروج نیروهای امنیتی در آن به صورت کامل، تقریبا غیرممکن است.

 نقش هالیوود در سبک زندگی مردم
یکی از دلایل اعمال تحریم علیه کشورهایی مانند ایران، روسیه یا کره شمالی برانگیختن اعتراضات اقتصادی توسط مردم است و زمانی که چنین اتفاقی بیفتد بهترین بستر و بهانه برای خارجی‌ها، جهت ورود به اعتراضات است. مردم کشورهای خاورمیانه، آفریقا و دیگر کشورهای در حال توسعه، زندگی و رفاه خود را با آنچه در فیلم‌های هالیوودی نشان می‌دهد مقایسه می‌کند و تصورشان این است که مردم آمریکا و انگلیس در رفاه کامل به سر می‌برند و حال مطالبه آنها این می‌شود که چرا ما برای زندگی باید زحمت بکشیم و محدودیت‌های کشور را تحمل کنیم.

 شکار قلب‌ها و ذهن‌ها
دشمنان ایران تمام تلاش خود را می‌کنند تا ذهن‌ها و قلب‌های مردم ایران را تسخیر کنند. یکی از ابزاری که این روزها سرویس‌های امنیتی خارجی را به‌شدت در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند شبکه‌های اجتماعی است. سرویس‌های اطلاعاتی از طریق شبکه‌های اجتماعی هم به‌راحتی می‌توانند با معارضان و اغتشاشگران ارتباط بگیرند و هم می‌توانند عملیات روانی خود را اجرا کنند. هوشمندی ایران برای بستن یا کنترل شبکه‌های اجتماعی برای حکومت ایران بدون ضرر نیست، مردمی که عادت به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباطات خود کردند بدون توجه به خطری که این رسانه‌ها می‌توانند برای کشورشان داشته باشند، حکومت را به محدود کردن آزادی آنها متهم می‌کنند. این آدم‌ها ممکن است حتی از طرفداران حکومت هم باشند.

 جایگزینی اقدام نظامی با براندازی نرم
حمله نظامی یا استفاده از کودتا برای کشورهای غربی دیگر مثل سابق نیست و هزینه زیادی دارد. از طرف دیگر استفاده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌تنهایی آنها را به اهداف خود نمی‌رساند. برای همین سیاست سرنگونی یا تحت فشار قرار دادن حکومت‌های هدف، توسط مردم‌شان به اولویت اول آنها تبدیل شده است.
 چگونه یک حکومت را سرنگون کنیم
تحت فشار قرار دادن حکومت توسط مردم یک روش و سیستم است، یک اتفاق نیست. مکانیسم این سیستم به این صورت است که در گام اول برانگیختن اعتراضات برای مطالبات بحق مردمی است. گام بعدی ایجاد یا شناسایی گروه‌های مردمی است که درخصوص این اعتراضات اقدام عملی کنند و معمولا این اقدامات اعتراضی به صورت صلح‌آمیز شروع می‌شود تا قدرت بیشتری بگیرند و بهانه‌ای برای سرکوب و متوقف شدن به دست حاکمیت ندهند. برای شکل‌گیری و قدرت گرفتن هسته‌های مرکزی اعتراضات، میلیون‌ها دلار خرج می‌شود. اعتراضات اولیه، بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و زیر پوست شهر شروع به شکل گرفتن می‌کند.

 چرا اعتراضات به خشونت کشیده می‌شود
زمانی که این اعتراضات تا اندازه‌ای‌ مطلوب رشد کرد از خارج از کشور زمان مشخصی برای کلید زدن برای اعتراضات خیابانی مشخص می‌شود. زمانی که مردم به خیابان‌ها می‌آیند عصبانی و بسیار احساسی هستند و این زمانی است که ماموران و عوامل سرویس‌های امنیتی به میان مردم می‌آیند و با شکستن یک شیشه یا سر دادن یک شعار تند اعتراضات را به انحراف می‌کشند و سپس هدایت می‌کنند. مرحله بعدی می‌تواند شامل استفاده از تک‌تیراندازها و قاچاق اسلحه یا خرید آن در بازار سیاه در آن کشور باشد.

 استخدام تک‌تیراندازها
بررسی و مطالعه اتفاقاتی که در اوکراین رخ داده می‌تواند نقشه راه آمریکا برای سرنگونی یک حکومت توسط مردمش را به‌خوبی و به‌وضوح نشان دهد. در بحران اوکراین در مقطعی تک‌تیراندازهایی از گرجستان توسط ناتو به صورت مخفیانه وارد اوکراین شدند که هم معترضان را می‌کشتند و هم پلیس را. به‌طوری که در مقطع زمانی مشخصی نزدیک به 10 نفر از پلیس و به همین تعداد از معترضان توسط تک‌تیراندازها کشته شدند. همین اقدام باعث شعله‌ور شدن اعتراضات و همچنین شدت گرفتن سرکوب شد.

 بانک‌ها جای تانک‌ها را گرفته‌اند
روش‌های جدید برای سرنگونی این حکومت می‌تواند به همان اندازه که در سال 1939 آدولف هیتلر تانک‌های خود را روانه لهستان، چکسلواکی و اتریش کرد، خطرناک باشد. در حال حاضر محدودیت‌های اقتصادی حرف اول را در ایجاد زیرساخت‌های فشار سیاسی می‌زند و می‌توان گفت که بانک‌ها جای تانک‌ها را گرفته‌اند.
* فرهیختگان
 
مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.
بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی
انتهای پیام/


کد مطلب: 451364

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/451364/بی-بی-سی-مکمل-سرویس-های-امنیتی-ب-سته-تغییر

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir