۰
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي:

بیش از 70 درصد تالاب بزرگ هامون به دلیل کارشکنی و سدسازی های افغانستان در معرض خشكي و نابودي كامل است/ بايد وزيران خارجه و نيرو براي پيگيري حق آبه سيستان تلاش كنند

عضو كميسيون اجتماعي و نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي گفت: بیش از 70 درصد تالاب بزرگ هامون به دلیل کارشکنی و سدسازی های كشور افغانستان در معرض خشكي و نابودي كامل قرار دارد و اين كشور به تعهدات آبی خود در زمینه تقسیم آب هیرمند عمل نکرده است.
بیش از 70 درصد تالاب بزرگ هامون به دلیل کارشکنی  و سدسازی های افغانستان در معرض خشكي و نابودي كامل است/ بايد وزيران خارجه و نيرو براي پيگيري حق آبه سيستان تلاش كنند
علي كرد در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما، اظهار كرد: دشت سیستان و دریاچه هامون با پتانسیل های کم نظیر که روزی منبع درآمد و اشتغال هزاران خانواده محسوب مي شد امروزه به منشاء آلودگی های زیست محیطی و کانون بحران فرسایشهای بادی در منطقه تبدیل شده و مورد بي مهري قرار گرفته است.

كرد ادامه داد: با توجه به اشتراکات مذهبی و قومی میان دو کشور بايد بايد با بهره گیری از نفوذ و جایگاه سران طایف، معتمدین و علماء منطقه و افراد بانفوذ استان در دو سوی مرز، مشکل حق آبه هامون را برای همیشه و به روش کاملاً برادرانه و در فضای محبت و گفتگو پيگيري و حل كرد.

وي با بيان اينكه در حال حاضر بیش از 70 درصد تالاب هامون به دلیل کارشکنی  و سدسازی های کشور افغانستان خشک است، گفت: این تالاب یکی از مهمترين و حياتي ترین منابع آبی برای دشت بزرگ سیستان و تامین آب شرب کلانشهر زاهدان است.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي افزود: تالاب هامون به دلیل خشکسالی 15 ساله، سدسازی ها و کارشکنی کشور افغانستان در جلوگیری از ورود آب به هیرمند که اصلی ترین منبع تامین آب تالاب محسوب مي شود در معرض خشکی و نابودی کامل است.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با بيان اينكه بايد وزارت خارجه و نيرو براي پيگيري حق آبه تالاب هامون تلاش كنند،  خاطرنشان كرد: کشور افغانستان به تعهدات آبی خود در زمینه تقسیم آب هیرمند عمل نکرده است اما ايران اسلامي در زمان جنگ پذیرای آوارگان برادران دینی و مسلمان خود بود و هم اينك همه سعي و تلاش خود را برای نگهداری و اسکان افاغه مجاز و غیرمجاز به کار می برد ولي متاسفانه این کشور با سدسازی های متعدد زمینه خشکی تالاب هامون و شیوع ریزگردها در سیستان را فراهم کرده است.

نماينده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تکنیک های سدسازی، آبخیزداری و مصالح ساختمانی از سوی ایران در گذشته جهت رفع مشکلات بحران آب در کشور افغانستان، تصریح کرد: متاسفانه افغانستان سال هاست همه ملاحضات را زیر پا گذاشته و از ورود آب به تالاب هامون جلوگیری می کند.

وي گفت: کشور افغانستان در دشت های نزدیک به مرز سدهایی را در دست احداث دارد و اين سدسازی ها به طور حتم محیط زیست و سلامت مردم سیستان و بلوچستان  را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

كرد با بيان اينكه هم اكنون آب شرب زاهدان جیره بندی می شود، افزود: هر چند جلساتی با سران کشور افغانستان برای پیگیری حقابه هامون برگزار شده اما متاسفانه خروجی مفیدی نداشته است لذا بايد دیپلماسی کشور با قاطعیت و به فوریت نسبت به پیگیری این مهم اقدام کنند.

 وي با اشاره به ديدار با قائم مقام وزير نيرو، اذعان كرد: در اين ديدار قرار شد كه جمعي از معاونين وزير نيرو در هفته های آینده به شهرستان خاش اعزام و مشکلات و راهکارهای اجرایی از نزدیک بررسی شود.

نماينده مردم شهرستان خاش با بيان اينكه در اين ديدار بر نگاه ويژه  وزير نيرو  به مشكلات آب و برق سيستان و بلوچستان  و مناطق مرزي و غير برخوردار تاكيد شد، اظهار كرد:  قائم مقام وزير نيرو چند تانكر آبرسان را به اين مناطق هديه كرد.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب: 451388
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *