۰

آمریکا و اروپا در ۱۲۰ روز آینده چه می‌کنند؟

من فکر می‌کنم در 120 روز آینده آمریکا و اروپا سعی خواهند کرد پروژه مشترکی را اجرا کنند که هم هزینه خروج آمریکا از برجام با تحریم‌ها را صفر کنند و هم از ایران امتیازهای اضافی در حوزه هسته‌ای و موشکی بگیرند.
آمریکا و اروپا در ۱۲۰ روز آینده چه می‌کنند؟
به گزارش سرویس گزارش تفتان ما،، همزمان با دومین سالروز اجرای توافق هسته‌ای به سراغ مهدی محمدی کارشناس این حوزه رفتیم تا ارزیابی وی درخصوص سرنوشت این توافق را جویا شویم. در ادامه متن گفت‌وگوی «فرهیختگان» با «مهدی محمدی» آمده است.

با توجه به اینکه امروز سالروز اجرای برجام است، برخی‌ها بر این باورند که برجام قرار بود سایه جنگ را با توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت و فصل 7 منشور سازمان ملل از کشور بردارد، تحلیل شما در این خصوص چیست؟
برجام به‌طور نسبی گشایش‌هایی ایجاد کرده ولی در ماموریت‌های راهبردی خود شکست خورده است. اساسا سایه جنگی بر سر کشور قرار نداشت که برجام بخواهد آن را رفع کند. جنگ مدت‌هاست یک گزینه نیست چون آمریکایی‌ها حس کرده‌اند جنگ چیزی را حل نمی‌کند بلکه مسائل را بدتر و پیچیده‌تر می‌کند. استراتژی اصلی آمریکا در کشورهایی مانند ایران کنترل افکار عمومی و تولید فشار ترکیبی با تمرکز بر تجمیع گزینه‌ها با محوریت تحریم است. برجام باعث شده آمریکا حس کند گزینه تحریم موثر است و به آن چسبندگی بیشتری پیدا کرده است. این یک شکست راهبردی برای کشور است. برجام از دید آمریکا عاملی است برای اینکه ایران در مقابل فشارهای آنها بترسد و از ابزارهای بازدارنده خود استفاده نکند. ضمن اینکه هم آمریکا و هم اروپا فکر می‌کنند می‌توانند حفظ برجام را بهانه کرده و از ایران امتیا    زهای بیشتر بگیرند. برجام به جای اینکه کشور را از تحریم خلاص کند خود به زیرساخت تحریم‌ها و فشارهای جدید تبدیل شده است. این واقعیتی است که رفتار ایدئولوژیک دولت اجازه نمی‌دهد آن را ببیند. دولت وقتی به برجام می‌رسد کاملا از واقع‌گرایی فاصله می‌گیرد و ایدئولوژی و احساساتی عمل می‌کند.

همان‌طور که مستحضر هستید یکی از نکاتی که همواره بر آن تاکید می‌شد این بود که برجام تمام تحریم‌ها را مخصوصا تحریم‌های حوزه بانکی رفع می‌کند، به نظر شما چقدر این امر محقق شده است؟
 تحریم‌های اصلی همه به جای خود باقی است. مهم‌ترین تحریم‌ها تحریم‌های بانکی است که وخیم‌تر هم شده است. وقتی تحریم‌های بانکی برقرار باشد حتی اینکه ما نفت بفروشیم هم خیلی مهم نیست. دولت باید با مردم صادق باشد و بگوید که در حوزه بانکی برجام امامزاده‌ای است که کور کرده و شفا نداده است. اساسا منطقی هم نبود که فکر کنیم در اثر برجام تحریم‌ها رفع خواهد شد. نه متن برجام چنین اقتضایی دارد و نه به لحاظ راهبردی برجام سندی است که آمریکا را از تحریم مایوس کند. تازه بعد از برجام آمریکایی‌ها ابزار تحریم را توسعه داده و پیشرفته کرده‌اند و الان آن‌طور که مثلا ادرویس گفته مهم‌ترین ابزار امنیت ملی آنها در مقابل دشمنان‌شان است. اساسا من فکر می‌کنم اینکه کسی بیاید در ایران بگوید من توافقی می‌کنم که تحریم‌ها را کلا بر می‌دارد آدرس غلط دادن و کلاهبرداری است. آمریکا چسبندگی راهبردی به تحریم دارد و هرگز از این ابزار صرف‌نظر نمی‌کند. این ما هستیم که باید خودمان را مصون کنیم که بدبختانه دولت کاملا در مسیر معکوس حرکت کرده است.
نکته‌ای که همواره از سوی تحلیلگران درخصوص برجام تاکید شده آن است که برجام چقدر توانسته مشکلات اقتصادی کشور را حل کند، مشکلات اقتصادی که قرار بود با سرمایه‌گذاری خارجی برطرف شود، به نظر شما چقدر این هدف محقق شده است؟
 مشکل اقتصادی اصلی کشور تقریبا هیچ ارتباطی به تحریم و عوامل بیرونی ندارد. اینها اصطلاحا شتاب‌دهنده هستند ولی عامل اصلی نیستند. عامل اصلی این است که دولت در داخل اساسا اراده و ایده‌ای برای حل مشکلات اقتصادی ندارد. استراتژی دولت امروز اداره خودش است، نه تولید اشتغال. دولت برای راه انداختن تولید سرمایه‌گذاری خارجی را بهانه کرده و خود هیچ ایده‌ای ندارد. دولت امروز به بزرگ‌ترین مصرفه‌کننده بودجه عمومی بدل شده. وضعیت بانک‌ها در دولت آقای روحانی به این مرحله بحرانی رسیده که عدد اعسار در بانک‌ها بالای 520 هزار میلیارد تومان است و هر روز دارد بزرگ‌تر می‌شود. بخش بزرگی از بودجه عمومی کشور که می‌شود بالای 200 هزار میلیارد تومان دست دولت است. کل نهادهای دیگر ازجمله نیروهای مسلح با پول حقوقی که می‌دهند 50 هزار میلیارد تومان از منابع کشور را هم مصرف نمی‌کنند. دولت اراده کار ندارد و مشکلات، کشور را گروگان گرفته است. در همین اعتراضات اخیر هم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد به‌رغم آدرس‌های غلطی که آقایان می‌دهند مشکل اصلی مردم، اقتصادی به‌ویژه بیکاری است. دولت دائم در حال فرافکنی و عملیات روانی است. امروز مشکل اصلی سفره مردم ایران است.

پیش‌بینی شما از آینده برجام چیست، حداقل در 120 روز آتی چه اتفاقی می‌افتد؟
 من فکر می‌کنم در 120 روز آینده آمریکا و اروپا سعی خواهند کرد پروژه مشترکی را اجرا کنند که هم هزینه خروج آمریکا از برجام با تحریم‌ها را صفر کنند و هم از ایران امتیازهای اضافی در حوزه هسته‌ای و موشکی بگیرند. ایران باید خود را برای یک انتخاب تاریخی آماده کند. جزئیات را در یک فرصت دیگر توضیح خواهم داد.
* روزنامه فرهیختگان
مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است.
بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب: 451517
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *