لغو اجرای «روز عقیم» در جشنواره تئاتر فجر با موضوع زنان روسپی/ توضیح اداره کل هنرهای نمایشی

2 بهمن 1396 ساعت 12:13

کارگردان نمایش «روز عقیم» که موضوع آن بلاتکلیفی زنان روسپی دوره پهلوی بعد از انقلاب است، از لغو اجرای این نمایش در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر خبر داد؛ این در حالی است که دبیر جشنواره تئاتر فجر، آن را استعاره‌ای از سوره حج دانسته بود!


به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،حسین کیانی کارگردان «روز عقیم» گفت: شامگاه گذشته (یکشنبه اول بهمن) مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی به او اعلام کرده است «رویدادهای نمایش روز عقیم و خط سیر شخصیت‌ها و چهارچوب روایی و تاریخی داستان، آنقدر تلخ و گزنده است که مناسب اجرا در جشنِ انقلاب و جشنواره تئاتر فجر نیست.»
این نمایش قرار بود امروز (دوشنبه دوم بهمن) در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل در دو نوبت در تالار چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود.
کیانی پیش از این در دهم دی ماه سال جاری از رویت و استماع نامه‌ای خبر داد که به گفته او در آن به صراحت بیان شده بود نمایش «روز عقیم»، حق اجرا در جشنواره تئاتر فجر را ندارد.
همچنین روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی با ارسال متنی به رسانه‌ها آورده است: «شورای ارزشیابی و نظارت بنا به تصریح قانون مسئول صدور پروانه اجرای نمایش‌هاست. در مورد نمایش «روز عقیم» در زمان اجرای عمومی نکاتی از سوی شورای ارزشیابی و نظارت برای اصلاح به گروه اعلام شد که در مواردی به صورت کامل اعمال نشد.
ستاد جشنواره تقاضای حضور نمایش در جشنواره را بر اساس اجرای عمومی آن در دستور کار قرار داد و اثر  برای حضور در بخش مرور انتخاب گردید. به روال تمامی جشنواره ها ، چنانچه اثری واجد نکات اصلاحی در زمان اجرای عمومی باشد، پیش از جشنواره مجددا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
ارزیابی مجدد نمایش «روز عقیم» منجر به این تصمیم شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی گردید که «اجرای نمایش در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر منتفی بوده و برای این نمایش پروانه اجرا در جشنواره صادر نمی گردد.»
ضمن پوزش از تماشاگران محترمی که بلیط نمایش را خریداری کرده‌اند به اطلاع می رساند ظرف 48 ساعت هزینه این عزیزان عودت داده خواهد شد.
صدور پروانه اجرای نمایش توسط شورای ارزشیابی و نظارت مبتنی بر تعامل این شورا با هنرمندان بوده و هست و امید است هنرمندان محترم با در نظر گرفتن تمامی شرایط و مولفه ها امکان این تعامل را ارتقا بخشند.»
ناگفته نماند پیش از این، دبیر جشنواره تئاتر فجر در یادداشتی، نمایش «روز عقیم» را تحسین کرده و آن را استعاره از آیه 55 سوره حج دانسته بود!
به گزارش فارس، نمایش روز عقیم نمایشی است درباره زنان فاحشه زمان پهلوی و تخریب شهر نو پس از انقلاب اسلامی ایران و بلاتکلیفی این افراد در جامعه در آن به تصویر کشیده شده است.
انتهای پیام/


کد مطلب: 451583

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/451583/لغو-اجرای-روز-عقیم-جشنواره-تئاتر-فجر-موضوع-زنان-روسپی-توضیح-اداره-کل-هنرهای-نمایشی

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir