۰

کولاکوویچ: برای کسب مدال هیچوقت تضمینی وجود ندارد/ اینکه برای بازگشت بازیکنی من پیشقدم شوم، خطرناک است

سرمربی تیم ملی والیبال ایران گفت: در لیگ جهانی نیاز داریم از دو تیم استفاده کنیم و کار را ادامه دهیم.
کولاکوویچ: برای کسب مدال هیچوقت تضمینی وجود ندارد/ اینکه برای بازگشت بازیکنی من پیشقدم شوم، خطرناک است
به گزارش سرویس ورزشي تفتان ما،ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی والیبال ایران امروز در نشست خبری گفت: اولین مسابقه ما در فرانسه و آرژانتین است و سپس روسیه و امریکا و تهران ادامه خواهیم داد. اگر به مسابقات جهانی برویم، عملا ۱۹ مسابقه خواهیم داشت که خستگی زیادی برای بازیکنان در پی دارد و باید برنامه ریزی کنیم.در لیگ جهانی نیاز داریم از دو تیم استفاده کنیم و کار را ادامه دهیم. نکته مهم این است که جوانان و نوجوانان برنامه خاصی ندارند و از روز نخست می توانند در کنار باتجربه ها حضور داشته باشند و با منش آنها آشنا شده و از آنها یاد بگیرند.
وی افزود: سال گذشته قرار بود از جوانان استفاده کنیم اما به دلیل فشرده بودن برنامه  آن رده سنی نتوانستیم از آنها استفاده کنیم اما امسال شرایط فرق خواهد داشت و‌می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.
سرمربی تیم ملی با اشاره فشردگی برنامه های تیم ملی والیبال اظهار داشت: باید تاکید کنم که در اردو فقط ۲۸ بازیکن برتر حضور نخواهند داشت، چون همه می خواهند که جوانان در تیم ملی حاضر باشند. جام جهانی را هم در ایتالیا و بلغارستان داریم که امیدوارم با توافق مسئولان روبرو شویم و برای بازی های آسیایی به تیم ملی اصلی استراحت دهیم و از تیم ب استفاده کنیم. ضمن اینکه چون تدارک خیلی خوبی برای جهانی می خواهیم، امیدوارم در جام باشگاه های جهان هم با باشگاه مربوطه تعامل خوبی داشته باشیم تا ملی پوشان بتوانند بیشتر استراحت کنند. اعضای اصلی تیم ملی بزرگسال را باید سالم نگه داریم و در زمان نیاز از آنها استفاده کنیم. بعد از توضیحات اولیه کولاکوویچ، نوبت به پرسش و پاسخ رسید و خبرنگاران حاضر در نشست سئوالات خود را مطرح کردند.
زمانی که در ایران نیستید چه می کنید؟! اقداماتی می کنید که به والیبال ایران ربط داشته باشد؟
من بعد از جام جهانی در ژاپن از مرخصی قانونی خودم استفاده کردم، اما دستیاران و آنالیزورهای من لیگ ایران را بررسی کردند و برای من ارسال کردند و به همین دلیل شناخت و اطلاعات خوبی دارم. وقتی به ایران آمدم، با همه مربیان در لیگ ارتباط برقرار کردم و تنها مربیان کاشان، گنبد و ساری باقی مانده اند. محور اصلی صحبت های من درمورد بازیکنانی بود که عملکرد خوبی در تیمشان داشتند. برای همه مربیان ایرانی احترام قائل هستم و در نهایت نظر آنها را با نظر دستیاران هماهنگ کردم و بهترین خروجی را گرفتم، چون این بهترین راه است. به این شکل تیمی تشکیل شد تا به تیم ملی کمک شود. مربیان لیگ نه تنها تیم خود که مجبور هستند تیم مقابل خود را هم آنالیز کنند. به این ترتیب من با اسامی بازیکنانی روبرو شدم که توجه مرا به خود جلب کردند. آنالیز پرمحتوایی را به دست آوردم و درمورد لژیونرها هم اطلاعات خوبی دارم. درست است که سه ماه در ایران نبودم، اما شناخت و اطلاعات زیادی دارم.
آخرین وضعیت شهرام محمودی و عادل غلامی چیست؟ آیا به تیم ملی بازخواهند گشت یا خیر؟
تاکنون بارها پاسخ داده ام که شرایط عادل غلامی چگونه است. بحث مربوط به یک بازیکن باکیفیت است که در یک لحظه از خط قرمزها عبور کرد و قابل بخشش نبود. وقتی این تصمیم را گرفتم، خیلی متاسف شدم. او بعد از آن اتفاق شرایط حرفه ای من را درک کرد و متوجه شد که باید تکمین کند به این تصمیم. برای مسابقات پیش رو تغییراتی خواهیم داشت و دوره انضباطی غلامی هم به پایان رسیده، اما ما نگاه ویژه ای به جوانان داریم و باید دید در رقابت با جوانان چه شرایطی خواهد داشت. در مورد محمودی هم باید بگویم بعد از جدایی اش با وی صحبت کردم و بعد از آن سیگنالی دریافت نکردم که می خواهد به فعالیت های ملی بازگردد. من ناچار هستم به کار حرفه ای خودم فکر‌ کنم.
چرا با شرایطی که محمودی دارد بازهم به دنبالش می روید؟ درحالی که در فوتبال کی روش خیلی راحت مهدی رحمتی را کنار گذاشت؟
شهرام محاسن زیادی دارد و مشکل داشت و اعلام کرد باید مشکلش را برطرف کند. کیفیتش مورد نیاز تیم ملی است اما دوست ندارم با ملی پوشی کار کنم که به زور می‌آید. کسی باید باشد که با تمام قلبش بیاید. او‌ محترمانه برخورد کرد و گفت آماده حضور در تیم ملی نیستم. این خطرناک است که هر بار پیش قدم شوم بازیکنان را به تیم ملی بیاورم.
مرخصی شما ۴ ماه شد. در قرارداد شما شرایط مرخصی ها چگونه است؟ چرا مسابقات جام باشگاه های جهان در لهستان را از نزدیک تماشا نکردید؟
۱۴ ژانویه به ایران بازگشتم و سه ماه و‌ نیم در ایران نبودم. تا جایی که به مفاد قراردادم مربوط می شود می‌توانید از فدراسیون سوال کنید، چون دوست ندارم در مورد آن صحبت کنم. حتما تک تک بندها را فدراسیون نظارت می کند و اگر من خلاف آن کار کنم، آنها حق دارند من را تنبیه کنند. همانطور که لیگ ایران را بررسی کردم مسابقات جام باشگاه های جهان را هم زیر نظر داشتم؛ ضمن اینکه بندی در قراردادم در این خصوص وجود نداشت که من مکلف به انجام سفر به لهستان باشم. خودم هم بودجه ای برای سفر توریستی کنار نگذاشته بودم.
 
کادر فنی تیم ملی ب برای حضور در مسابقات جاکارتا چه نفراتی خواهند بود؟
این پیشنهاد من بود به فدراسیون ایران اما هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است. جام جهانی هر ۴ سال یک بار برگزار می شود و از طرفی باید برای تمام مسابقات پیش رو ارزش قائل شد. برای انتخاب کادر فنی احتمالی باید بسیار دقت کنیم تا به فکر منافع والیبال ایران باشند، اما درمورد اسامی هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.
نظرتان در مورد برنامه های ضیایی، رئیس جدید فدراسیون چیست؟
وقتی از سفر بازگشتم، با او‌ صحبت کردم و تمام برنامه هایی که اعلام کردم را به وی گفتم. امیدوارم یک جلسه دیگر با هم داشته باشیم تا بهتر و بیشتر بتوانیم با هم صحبت کنیم. ضیایی پیش از انتخاب به عنوان رئیس، نایب رئیس فعالی بود و تلاش های موثری برای توسعه والیبال در جهان داشت. امیدوارم که او ادامه مسیر دهد و راه موفقیت والیبال ادامه پیدا کند.
در گذشته بازیکنان از ارتباط خیلی نزدیک یا از رابطه خشک با مربی لطمه می‌خوردند، اما شما شرایط خوبی در این موضوع دارید. شما در شرایطی به ایران آمدید که والیبال ایران مشکلی برای حضور در تورنمت‌های بزرگ و معتبر را نداشت و به گفته داورزنی به دنبال کسب سکوی المپیک است. فکر می‌کنید والیبال ایران چه کمبودهایی برای رسیدن به مدال المپیک دارد؟
سوال مقداری طولانی بود و پاسخ مناسب می‌خواهد. هیچ تضمینی برای کسب مدال وجود ندارد. حتی برزیل که همیشه صاحب مدال بوده از قبل نمی‌تواند این شرایط را پیش‌بینی کند. ایران در آخرین تورنمنت سوم‌ شد و خیلی تیم های دیگر که شانس داشتند، موفق نشدند مدال بگیرند. ایران شاید از برخی تیم های دنیا کمی عقب باشد، اما چیزی دارد که سایر تیم ها ندارند. ایران بازیکنانی دارد که از جان مایه می گذارند و حاضرند برای پرچم کشورشان جان بدهند. تضمین می کنم با توجه به این موضوع ملی پوشان ایران هیچ وقت تسلیم‌نشوند، اما سایر موارد را پیش بینی نمی کنم.
آیا از خوان سیچلو استفاده می کنید یا خیر؟
پاسخ به این سوال در حیطه اختیارات من نیست!
در مورد لیست ۴۰ نفره‌ای که برای دریافت ویزای آمریکا اعلام کردید توضیح دهید؛ فکر نمی کنید موجب بی انگیزگی سایر بازیکنان شود؟
اواسط تابستان آن لیست نوشته شد و در آن لیست گسترده عملا تمام اسامی که می توانستند در جام ملت های والیبال حضور داشته باشند را اعلام کردیم. برای سفر به آمریکا شرایط خاصی وجود دارد و مسئولان آمریکایی دنبال اسامی قطعی برای سفر به این کشور بودند. از آنجایی که ایران بازیکنان خیلی زیادی دارد، تمام اسامی مستعدی که می توانستند در لیست قرار بگیرند، نامشان نوشته نشد. فدراسیون ایران در تماس با فدراسیون آمریکا تلاش می کند تا اسامی نفرات جدیدی را به ان لیست اضافه کند. نمی دانم چطور این لیست در اذهان عمومی پخش شده است، چون دوست نداشتم اینگونه باشد.
برای انتخاب بازیکنان ملاک و معیار اخلاقی هم دارید؟
تا جایی که به نظارت من از طریق فیلم هایی که برایم ارسال شد مربوط می‌شود، فقط مسائل تکنیکی قابل مشاهده هستند و به همین دلیل با مربیان باشگاهی ایران صحبت کردم. موارد حاشیه ای را فقط مربیانی که با بازیکنان خود زندگی می کنند، می توانند بیان کنند. باید از تمام مربیان ایرانی تشکر کنم که همیشه صادقانه عمل کردند و از دادن کوچکترین اطلاعات دریغ نکردند.
ضیایی در یک جمع غیررسمی گفت که کولاکوویچ قول هایی از من گرفته است؛ می توانید بگویید چه قول هایی از رئیس جدید گرفتید؟ برنامه های تدارکاتی تیم ملی چگونه خواهد بود؟
بحث شلوغ بودن برنامه های تیم ملی را با ضیایی مطرح کردم و خواستم دو تیم ملی تشکیل دهیم که او هم در این خصوص قول های مساعدی داد. درباره برنامه های تدارکاتی هم باید بگویم که در جام واگنر حضور خواهیم داشت و چند دعوتنامه هم به تیم های مطرح ارسال کرده ایم و به محض قطعی شدن اعلام خواهیم کرد.
 لژیونرها هنوز ویزا نگرفتند؛ در این خصوص به مشکل نمی‌خورند؟
اطلاعاتی در مورد عدم صدور روادید کسب نکرده ام که اگر اینگونه باشد، خوشایند نیست.
آیا همسر شما سرمربی تیم ملی هندبال بانوان ایران خواهد شد؟
همسرم در صربستان شاغل است و هیچ موضوعی برای حضور او در تیم ملی هندبال بانوان وجود ندارد.
تعطیلات شما دوباره از چه زمانی شروع می شود؟
فقط در عید نوروز ایران شاید چند روز به کشورم بازگردم و تا آن زمان مسابقات را از نزدیک می بینم. امکاناتی که در کشورم برای دریافت فیلم ها وجود دارد را ایران به خوبی ندارد و در این مورد کمی مشکل دارم. روز پنج شنبه قبل از پلی اف نیمه نهایی ایران را ترک می کنم و برای بازی های نیمه نهایی بازخواهم گشت. این مدت را هم برای استراحت نخواهم رفت. فکر می کنم کمتر مربی اینگونه کار کند.
چقدر در تیم ملی جوانگرایی خواهی کرد؟
قطعا شانسی فراهم‌ خواهیم کرد برای جوانان مستعد ایرانی، چون ایران در رده پایه صاحب مقام است. بازیکن جوان با تلاشش باید به تیم ملی برسد و لیاقت خود را نشان دهد. همه ما در عرشه یک کشتی حضور داریم و می دانم تمام سوالات برای کمک به تیم ملی بود. امیدوارم که پاسخ درستی به سوالات شما داده باشم.
انتهای پیام/
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 451597
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *