۰
همزمان با دهه مبارك فجر؛

برگزاري جشنواره "دا" براي نخستين بار در سيستان و بلوچستان/ بازی هاي بومی و محلی در غبار هیاهوی دنیای مجازی فراموش شده است

رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان خاش گفت: جشنواره "دا" (مادر) براي نخستين بار در سيستان و بلوچستان به ميزباني اين شهرستان به مناسبت دهه مبارك فجر برگزار مي شود.
برگزاري جشنواره "دا" براي نخستين بار در سيستان و بلوچستان/ بازی هاي بومی و محلی در غبار هیاهوی دنیای مجازی فراموش شده است
مسافر شهنوازي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: وجود تنوع در آب و هوا و گوناگوني ريشه هاي فرهنگي، باعث تنوع در بازي هاي اين مناطق شده است.

وي با بيان اينكه بازي هاي بومي و محلي سبب رشد جسمي، عاطفي، معنوي و ذهني جوانان مي شود، تصريح كرد: جشنواره "دا" (مادر)  به مناسبت دهه مبارکه فجر  در ۲۱ بهمن ماه در روستای اسماعیل آباد بخش مرکزی برگزار می شود و توانمندی های زنان بلوچ و جامعه روستائیان و عشایر خاش به نمایش در می آید.  

شهنوازي با بيان اينكه اين جشنواره در 5 رشته برگزار خواهد شد، گفت:  این جشنواره با هدف ایجاد نشاط و شادابی در بین زنان روستایی در تمامي رده های سنی، افزایش مشارکت زنان و دختران روستایی در برنامه های فرهنگی و ورزشی، توسعه و تقویت ارزش های ایرانی، اسلامی منطبق با آیین ها و رسوم سنتی و ملی با رویکرد کاهش آسیب های اجتماعی برگزار مي شود.

وي افزود: بازي هاي بومي و محلي با هدف آشنايي هرچه بيشتر نسل جديد جامعه با بازي ها و آداب و رسوم سنتي و كهن اين آب و خاك و نيز تبادل بين آن ها و ايجاد نشاط و شادابي در بين مردمان روستا برگزار مي شود.

رئيس اداره ورزش و جوانان شهرستان خاش تصريح كرد: در اين جشنواره براي نخستين بار با در نظر گرفتن ريشه هاي بازي هاي بومي و محلي در فرهنگ و باورهاي اجتماعي گذشتگان برنامه ريزي شده است تا بتوانيم غبار فراموشی از روی اينگونه بازي ها را بردايم.

وي ادامه داد: در این جشنواره یک مادر بالای ۷۰ سال در روستای هدف به عنوان "دا" انتخاب می شود که در اختتامیه جشنواره مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

شهنوازي يادآور شد: اجرای دکلمه و شعر با موضوع پیروزی انقلاب، سخنرانی، مسابقه غذاهای بومی و محلی و مسابقات ورزشی بومی و محلی در بین دانش آموزان دختر در رده های سنی مختلف از دیگر برنامه های این جشنواره است.

وي با اشاره به ساير برنامه هاي ورزشي در دهه مبارك فجر، اذعان كرد: تجليل از نخبگان در 5 رشته ورزشي، نمایشگاه غذاهای بومی و محلی، المپياد ورزشي در 8 رشته و نمایشگاه دستاوردهای ادارات در اين دهه برگزار مي شود.

شهنوازي اظهار كرد: رقابت های اسكيت، کشتی نوجوانان، بوکس نونهالان و نوجوانان، تیراندازی با اهداف پروازی، کونگ فو، شتردوانی، بازی های بومی و محلی، فوتسال کارکنان ادارات، والیبال و فوتسال روستاییان در روستاهای اسکل آباد، بخش مرکزی، بیت آباد، توحید آباد، پشت کوه، گوهرکوه و نوک آباد، دوومیدانی و همایش پیاده روی و دوچرخه سواری و چندین برنامه شاد و متنوع دیگر از جمله برنامه های ویژه دهه مبارک فجر در خاش است.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 451677
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *