۰
گزارش تفتان ما از سفر به مركز استان برای دیدن يك فیلم؛

جوانترین شهر ایران محروم از داشتن سينما/ وقتي سينما در خاش به فروشگاه زنجيره اي تبديل شده است!

شهر مرزي خاش با جمعیت بیش از 180 هزار نفر از داشتن سینما محروم بوده و این در حالی است که طبق آخرين آمار بیشترین جمعیت جوان را در بین شهرهای کشور دارد و اين مسئله مهم سالهاست به صورت زخمی کهنه بر پیکر فرهنگ و هنر این شهر نمایان است.
جوانترین شهر ایران محروم از داشتن سينما/ وقتي سينما در خاش به فروشگاه زنجيره اي تبديل شده است!
به گزارش  تفتان ما، سینما یکی از مکان‎هایی است که سبب پیشرفت و ارتقاء فرهنگ عمومی هر شهري می‎شود و زمینه‌ساز فرهنگ تئاتر و سینما است و روی آوردن خانواده‎ها به این مکان فرهنگی، می‎تواند موجب افزايش فرهنگ هنری در ميان آحاد افراد جامعه شود و نبود آن سبب معضلی در جوانان می‌شود تا به سوی تفریحات ناسالم روی آورند و کم‌توجهی نسبت به اين مكان فرهنگي باعث سرخوردگی و افسردگی شهروندان می‌شود.

با وجود اينكه بارها شاهد تکثیر غیرمجاز فیلم در سطح كشور هستيم و نبود سینما یکی از عوامل مهمی است که زمینه را برای تکثیر غیرمجاز فیلم‌های سینمایی ايجاد كرده است.

در واقع مسائل فرهنگی و اوقات فراغت مردم از اهمیت بسيار زيادي برخوردار است و شهرستان خاش که دارای تمدن کهن است از نبود سینما رنج می‌برد.
 

 
علي اي حال اهمیت و وجود سینما در کنار دیگر رسانه‌های فرهنگی یک مسئله بسیار مهم و در متن فرهنگ‌سازی جامعه اسلامی ما نیز به‌وضوح دیده می‌شود تا جای که مقام معظم رهبري در خصوص این مهم فرمودند؛ "اعتلای سینمای کشور، نیاز محسوس است و همه باید این حقیقت را دریابند که هنر مهم و بسیار برجسته سینما برای کشور، یک نیاز و ضرورت محسوب می‌شود".
 
سینمایی که در دهه 50 متولد شد و در دهه های 60 و 70 در اوج توجه بود و برای دیدن فیلم های آن صفها تا داخل خیابان کشیده می شد اما به یکباره و به دلیل ضعف مدیریت و سیاست های غلط سینمایی از اوج به زیر آمد و این تنها مکان تفریحی جوانان شهر خاش کم‌کم از رونق افتاد و تبديل به فروشگاه اتكا شده است.
 

 
دهه 60 و اوايل 70 با رفتن به سینما كه در باشگاه افسران ارتش خاش بود، استقلال خودشان را به رخ می‌کشیدند، مدیران مدارس دانش آموزان را برای تماشای دسته‌جمعی فیلم به سینما می‌بردند  و مدیران دولتی برای استفاده کارکنان اداره و خانواده‌هایشان از سینما برنامه‌ریزی داشتند؛ از اکران‌های خصوصی گرفته تا بلیت‌های نیم‌بها و رایگانی که در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دادند همه در جهت فرهنگ‌سازی برای قرار گرفتن در فرایند مدرن شدن بود.

به زودي سينما ديجيتال در شهرستان خاش راه اندازي مي شود
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفته است كه  نیاز به سینما در اين شهر فرهنگي کاملاً مشهود است اما موانع اقتصادی سبب شده تا امکان ساخت آن فراهم نشود.

تيمور كرد زابلي با بيان اينكه سینما می‌توانند سلامت جامعه را تأمین کنند، عنوان كرده است كه براین اساس دولت حاضر است به متقاضیان بخش خصوصی برای ساخت سینما تسهیلاتی ارائه دهد و از آن‌ها حمایت کند.

وي معتقد است كه سینما خاش دردهه 60 و اوايل 70  یک سالن چند منظوره برای اهالی هنرسینما و تئاتر بود، که متاسفانه نبود آن در این سال ها سرعت پیشرفت هنرمندان عرصه سینما در اين شهرستان را کم کرده است.

كرد زابلي از راه اندازي نخستين سينماي ديجيتال شهرستان خاش در ايام الله دهه فجر خبر داده و گفته است كه تاکنون سینمای دیجیتال در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان راه اندازی شده و امیدواریم با حمایت های ویژه دولت بتوانیم در این موضوع به مردم خاش خدمات شایسته ای ارائه بدهیم.

 
شهر خاش با جمعیت 180 هزار نفری و داشتن پتانسیل های بالای هنری در زمینه سینما و تئاتر همچنان به عنوان شهر بدون سینما در کشور معروف است.

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان خاش معتقد است كه ظرفیت های هنري بهترین شیوه برای بیان تاریخ انقلاب و انتقال آن به نسل های آینده در جامعه اسلامی ایران محسوب مي شود.

وي عنوان كرده است كه هنرمندان پرتوان و شاعران توانمند شهرستان خاش در کنار سایر اقشار جامعه بزرگ ایرانی در حفظ و تثبیت انقلاب نقشی تاثیرگذار داشته اند و همچنان در این مسیر قرار دارند.

كرد زابلي گفته است كه تا پایان سال جشنواره شعری لیکوی بلوچی به همت هنرمندان انجمن موسیقی خاش برگزار خواهد شد.

وي با بيان اينكه شهر خاش از نظر سرانه فضای فرهنگی و هنری یکی از محروم‌ترین شهرهای کشور است، عنوان كرده است كه  به نسبت رشد جمعیت و جمعیت جوان این شهر شاهد رشد اماکن فرهنگی و هنری نبوده‌ایم و این شاید یکی از دلایل رشد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در این شهر باشد.

علي اي حال شهر خاش روز به‌ روز بزرگ‌تر و بر جمعیتش افزوده می‌شود اما به این میزان اماکن فرهنگی و تفریحی آن رشد نکرده و نمی‌کند چرا كه توسعه فرهنگ و هنر، عرصه های مختلف دیگر اعم از اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و غيره را متحول می کند و پرداختن به مسائل فرهنگی آغاز و استمرار حركت در مسیر توسعه پایدار را تضمین کرده و بر این اساس می توان به نقش و اهميت مقوله فرهنگ به عنوان بستر و زيرساخت اصلي دیگر ساز و کار های اجتماعی پی برد.

انتهای پیام/
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 451684
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *