۰

از ویزیت بیماران تا ساخت و ساز امکانات بهداشتی برای محرومان+تصاویر

واژه «مهربانی» این روزها در میان مردم رنگ و بوی خود را باخته است اما هستند کسانی که بدون هیچ چشم داشتی با نذر کردن مهربانی‌شان رفع مشکلات مردم مناطق محروم را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند.
از ویزیت بیماران تا ساخت و ساز امکانات بهداشتی برای محرومان+تصاویر
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،«اردوهای جهادی را توسعه بدهید، تداوم بدهید. من خوشحال شدم که این جوان آمد اینجا و از اردوی جهادی صحبت کرد و شرح داد. بله، همین حرف‌هایی که ایشان گفت، همه مورد تأیید من است؛ این اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است؛ خیلی چیز با ارزشی است. روزبه‌روز اینها را بتوانید توسعه بدهید؛ جهاد هم هست، واقعاً جهاد است؛ کار است، جهاد است، تلاش است، خدمت به محرومین است.» این سخنان بخشی از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در توصیف اقدامات جهادگران در مناطق محروم است.
**وضعیت زندگی خوب نیست
ظهر روز جمعه است به‌ همراه تعدادی از پزشکان و روحانیون جهادگر راهی مناطق حاشیه‌ای پایتخت می‌شویم، تنها چند کیلومتر از پایتخت فاصله می‌گیریم، به کوره‌پزهای یافت‌آباد می‌رسیم؛ مکانی غریب در اطراف پایتخت که ساکنانش از کمترین امکانات رفاهی و درمانی برخوردارند.
کودکان با لباس‌هایی کهنه و خاکی در حال بازی هستند، عده‌ای از طلبه‌های جهادگر مشغول ساختن حمام و امکانات بهداشتی هستند و عده‌ای دیگر آستین‌ها را بالا زده‌اند تا در نوسازی منازل مردم محروم این مناطق سهیم باشند. چند دقیقه‌ای از ورودمان به این منطقه نگذشت که مردم این منطقه با دیدن پزشکان برای ویزیت و معاینه پشت درب اتاقی که برای معاینه آن‌ها مهیا شده بود، به صف شدند. یکی از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برد و دیگری به دلیل مشکلات زندگی دچار افسردگی شدید شده است.
تعدادی از کودکان نیز به دلیل نبود امکانات بهداشتی و آب گرم مناسب به بیماری‌های پوستی و استخوانی مبتلا شده‌اند، یکی فرزند معلولش را با ویلچر برای مداوا نزد پزشکان آورده و دیگری مادر پیرش را، از عدم توجه مسئولان گلایه دارند، می‌گویند 16 خانواده هستیم که به دلیل مناسب نبودن وضعیت مالی‌مان قادر به تأمین‌ هزینه‌های زندگی‌مان نیستیم و مجبوریم در این محل زندگی کنیم.
 

خانه‌هایشان اتاق‌هایی 15 تا 20 متر بیشتر نمی‌شود و بعضا چند خانواده در کنار هم در این اتاق‌ها مجبور به زندگی هستند، برخی‌شان حتی فرشی برای پهن کردن زیر پایشان ندارند، چه برسد به سایر وسایل زندگی.
و اینک این پزشکان و جهادگران هستند که دست یاری خود را به سوی هم‌نوعانشان دراز کرده‌اند تا شاید بتوانند با برعهده گرفتن هزینه‌های درمانی آن‌ها و تأمین برخی از مایحتاج زندگی‌شان مرهمی باشند بر دردهای این خانواده‌ها.
 **عدم برخورداری از کمترین امکانات درمانی و بهداشتی
سید امیر عبدالملکی یکی از روحانیون این گروه جهادی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس درخصوص وضعیت زندگی ساکنان این مناطق توضیح می‌دهد: یکی از مشکلات ما اصلی مردم ساکن در این مناطق عدم برخورداری از کمترین امکانات درمانی و بهداشتی است، ما برای کمک‌رسانی به مردم نیازمند راهی این مناطق شده‌ایم اما متاسفانه با مخالفت مالکان این کوره‌های آجرپزی مواجه شدیم، و آن‌ها این برداشت را داشتند که شاید ما به دنبال تصرف این منطقه هستیم در صورتی‌که پس از توضیحات ما به بحث بازسازی تجهیزات رضایت داد.
 

وی ادامه می‌دهد: این گروه جهادی با هدف توانمندسازی مردم مناطق محروم تشکیل شد و افراد گروه نیز به صورت جهادگر بدون هیچ‌گونه چشم داشت مالی اقدام به کمک رسانی به مردم این مناطق کرده‌اند، مناطق محروم و حاشیه نشین توسط ما شناسایی می‌شوند و با همکاری اعضای تیم کمک‌رسانی به آن‌ها انجام می‌شود.
این روحانی جهادگر توضیح می‌دهد: پس از زلزله کرمانشاه ما راهی این منطقه شدیم و اقدام به تأمین مواد غذایی و ساختن منازل تخریب شده کردیم که اکنون که وضعیت زندگی افراد ساکن آن روستا حالت طبیعی به خود گرفته به تهران برگشتیم و درحال مکم رسانی به مردم حاشیه‌نشین هستیم.
وی می‌گوید: متاسفانه ساکنان این مناطق حتی از حمام و سرویس‌بهداشتی مناسب نیز برخوردار نبودند که در همان روزهای اولیه ورودمان به این منطقه این امکانات بهداشتی برای آن‌ها فراهم شد.
عبدالملکی با بیان اینکه عمده کمک‌های مردمی از طریق فضای مجازی جمع‌آوری می شود توضیح می‌دهد: باید با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی افراد جامعه را به کمک‌رسانی به نیازمندان دعوت کرد.
**مشکلات اعصاب و بیماری‌های گوارشی گریبان‌گیر ساکنان
مهدی خواجوی یکی از پزشکانی است که به کمپین #نذر_مهربانی پیوسته و به صورت خودجوش و داوطلب درمان رایگان بیماران را برعهده گرفته است در خصوص عمده‌ترین مشکلات درمانی این افراد توضیح می‌دهد: افسردگی، اضطراب و بیخوابی از عمده‌ترین مشکلات افراد ساکن در کوره‌‌های آجرپزی بشمار می‌رود. همچنین تعداد زیادی از کودکان به دلیل اینکه خانه‌هایشان از وسایل گرمایشی مناسبی برخوردار نیست دچار سرماخوردگی و مشکلات ریوی هستند.
وی ادامه می‌دهد: همچنین تعدادی از کودکان به دلیل نبود وسایل بهداشتی مناسب به بیماری‌های انگلی مبتلا شده‌اند، بیماری‌های نظیر فشار خون، مشکلات تیروئید نیز در افراد مشاهده می‌شود.
 

 

 
 

وی با بیان اینکه کمک به هم‌نوعان باید مورد توجه پزشکانی که وظیفه آن‌ها کمک رسانی به نیازمندان و بیماران است باید مورد توجه قرار گیرد می‌گوید: برای درمان این افراد نیازمند همکاری آزمایشگاه‌ و مراکز سی تی اسکن هستیم که به طور ماهیانه انجام آزمایش‌های چندین بیمار را بپذیرند.
این جراح مغز و اعصاب در ادامه دلیل اصلی افسردگی این افراد را بیکاری می‌داند و می‌گوید: با فراهم کردن کارهایی که در توان مردهای این خانواده است می‌توان این مشکلات را برطرف کرد به گونه‌ای که شاید دیگر نیازی به درمان‌های دارویی نداشته باشند.
**کار جهادی باید از مساجد و حسینیه‌ها آغاز شود
احسان بی‌آزار تهرانی یکی دیگر از روحانیون جهادگری است که راهی این مناطق شده است در خصوص اقدامات این گروه‌ها می‌گوید: کمک‌های ما در غالب ارایه مسایل بهداشتی، درانی و تأمین و ساخت امکانات زندگی صورت می‌گیرد، همچنین از آن‌جا که در این مکان‌ها کودکان زیادی زندگی می‌کنند در مواقعی اقدام به برگزاری بازی‌های دسته جمعی می‌کنیم تا روحیه آن‌ها تغییر کند. همچنین در این مکان نیز حمام و سرویس‌ بهداشتی مناسبی برای آن‌ها ساخته شد.
وی ادامه می‌دهد: تعدادی زیادی از کودکان از تحصیل محروم بودند که با هماهنگی‌های صورت گرفته و تلاش خیرین ثبت نام آن‌ها در مدارس صورت گرفت، عمده کمک‌های خیرین از طریق تبلیغات در فضای مجازی جمع‌اوری می شود و هزینه‌کرد این مبالغ در همین فضا به مردم جامعه اطلاع رسانی می‌شود.
وی توضیح می‌دهد: در غالب گروه‌های جهادی به مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه نیز کمک‌های زیادی صورت گرفت، باید فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گیرد و جوانان ما با ایجاد کمپین‌های جهادی خودشان به توصیه‌های رهبر انقلاب در زمینه عمل کنند و با یاری رساندن به محرومان در حد توانشان باری از مشکلات مردم این مناطق بردارند. مساجد و حسینیه‌های می‌توانند به محافلی برای کمک رسانی و اقدامات جهادی مبدل شوند و با برگزاری جلساتی در این اماکن از مردم جامعه و جوانان دعوت کرد که هر نفر به قدری که در توان دارد دست یاری خود را به سوی نیازمندان دراز کند.
 

میان زندگی‌های ناخوش حواشی شهر که فقر و بیکاری هر روز زخم‌ تازه ای می‌زند. عده‌ای دور هم جمع می شوند تا با کمک به محرومان از دردهای مردم ضعیف و محروم بکاهند و زخم‌های چرک کرده‌شان را مرهمی باشند، امید است با یاری خیرین و پزشکان فعالیت این گروه‌های جهادی بیش از پیش ادامه یابد و شاهد ساختن زندگی بهتری برای ساکنان مردم این مناطق باشیم.
 
#کمپین_نذر_مهربانی خبرگزاری فارس قصد دارد به صورت ماهیانه با سر زدن به مردم مناطق حاشیه نشین قدری از مشکلات درمانی مردم نیازمند این مناطق محروم را برطرف کند.
از پزشکان، داروسازها، مراکز تصویربرداری و رادیولوژی، مراکز درمانی و خیرانی که قصد همراهی و کمک در این امر انسان دوستانه را دارند دعوت می‌شود با آی دی تلگرامی fars_salamat@ یا شماره 02142082237 ارتباط برقرار کنند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 451696
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *