۰
گزارش تفتان ما از طعم تلخ بی آبی بر لبان خاشي ها؛

فرکانس روستاهای جنوب شرق كشور روی موج تشنگی و بی‌آبی/ تازيانه بي تدبيري مسئولان در مديريت خشكسالي بر تن شهروندان خاشي

چند سالی است که زمین و آسمان دست به دست هم داده اند و خشکسالی های کم سابقه ای را در سيستان و بلوچستان به وجود آورده و دیو خشکسالی همه جا پرسه می‌زند و قطعی دامنه‌دار آب در جنوب شرق کشور زندگی مردم را با مشكل مواجه كرده و اين معضل مهم براي شهرنشینان و روستا‌نشینان تبدیل به بحران جدي شده و مردم این مناطق از بی‌آبی رنج می‌برند و امان مردم را بریده است.
فرکانس روستاهای جنوب شرق كشور روی موج تشنگی و بی‌آبی/ تازيانه بي تدبيري مسئولان در مديريت خشكسالي بر تن شهروندان خاشي
به گزارش  تفتان ما، استان پهناور سیستان و بلوچستان قریب به دو دهه است که با معضل بی آبی و خشکسالی شدید روبرو بوده و مردم این منطقه مرزی با رنج و مشقت فراوانی مواجه شده اند.

خشکسالی در ایران و منطقه محروم سیستان و بلوچستان از مشکلات عمده بوده که دامن گیر مردم شده و برای حل شدن مشکلات بی آبی و کمبود شدید آب، طلب رحمت های پروردگار و پشیمانی از گناهان از ضرورتهای اجتناب ناپذیر است.

شهرستان خاش یکی از مناطق مهم سيستان و بلوچستان بوده که قطب مهم تولید محصولات کشاورزی محسوب مي شود اما کاهش منابع آبی باعث شده که فشار زیادی بر فعالیت کشاورزان و دامداران وارد آید.

در شهرهای سیستان و بلوچستان علمای اهل تشیع و تسنن بر اهمیت حضور در صحرا و بیابان و تضرع در بارگاه خدای متعال جهت فرود آوردن برف و باران رحمت تاکید کرده اند و این شیوه از سنت های برجای مانده از پیامبر اکرم (ص) است و باید هر فرد مومن و مسلمان به آن اهمیت بدهد.
 

 
علي اي حال در موسم بارش‌ها قرار داریم و ابرهای باران زا می آیند و می روند و آسمان بر زمین بخیل شده است لذا همگان باید در اعمال خود تجدید نظر کنیم.

در واقع خشکسالی و بی آبی در شهرها و مناطق سیستان و بلوچستان به شرایط دشوار و اضطرار رسیده و متاسفانه حیات وحش و حیوانات و گیاهان آسیب دیده اند، رودخانه ها و چشمه سارها و چاه و قناتها خشک شده اند و کشاورزی ها و دامداری ها از بین رفته و روستائیان به شهرها مهاجرت کرده و روستاها خالی از سکنه شده اند، لذا باید همه ما متوجه ذات پروردگار یگانه باشیم تا رحمتهایش را بر ما ارزانی بدارد.

صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از سامانه های نوین آبیاری و غیره گرچه می توانند اندکی از هدر رفت آب جلوگیری کنند اما با نزول بارش ها و سیراب شدن زمین می توان به آینده امیدوار شد زیرا اگر آب باشد، آبادانی می آید و نشاط به زمین و جامعه هدیه می شود و امیدواریم خداوند متعال به فریاد مردم دردمند و نیازمند برسند و رحمت های خود را از مردم ما دریغ نکنند.
 

 
شماری از شهروندان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با تاکید بر اهمیت صرفه جویی در مصرف آب، حمایت دولت از مردم را برای اجرای پروژه های آبیاری نوین خواستار شدند.

بر اثر خشکسالی ها بسیاری از چاه ها و چشمه سار به شدت کم آب شده است
مراد قلندرزهی از فعالان عرصه کشاورزی و دامداری خاش در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما گفت: بر اثر خشکسالی ها بسیاری از چاه ها و چشمه سار و قناتها خشک و به شدت کم آب شده و سفره های زیرزمینی نیز منابع آبی خود را از دست داده اند.

وی افزود: تمام مال و سرمایه های مردم بر اثر خشکسالی ها از بین رفته و هم اینک مردم برای تهیه نان شب خود مانده اند و برای فعال کردن بخش کشاورزی خود به شدت به حمایت ها و نگاه ویژه دولت نیازمند هستند.

دولت بايد به استان مرزي و محروم سيستان و بلوچستان بيشتر توجه كند
مهراب جمالزهي يكي ديگر از شهروندان خاشي نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما  اظهار كرد: دولت برای حمایت از کشاورزان اجرای سامانه های نوین آبیاری را در دستور کار خود قرار داده که 85 درصد هزینه ها را دولت می دهد اما در این استان مرزی و به شدت محروم نیاز است به مردم ویژه نگاه شود تا آثار خسارتهای برجای مانده از خشکسالی ها در منطقه محو شود و یا حداقل کاهش یابد.
 

 
تنها راه مقابله با خشکسالی ها صرفه جویی و مدیریت درست منابع آبی است
رضا میربلوچزهی نيز به خبرنگار تفتان ما گفت: تنها راه مقابله با خشکسالی ها صرفه جویی و مدیریت درست منابع آبی است که مردم و دولت با مشارکت هم می توانند با شرایط بحرانی مقابله کنند.

هشت هزار هکتار از اراضي شهرستان خاش به آبياري نوين مجهز شده است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: قریب به هشت هزار هکتار از اراضي شهرستان خاش به آبياري نوين مجهز شده و همچنان در حال اجرا است.

امان الله طوقی تصريح کرد: 85 درصد هزینه اجرای طرحهای آبیاری نوین را دولت می دهد و برای افرادی که واقعا از لحاظ درآمدی مشکل داشته اند تا مرز صد در صد کمک شده است.
وي دور شدن از مصرف فراوان آب در کشاورزی های سنتی و روی آوردن به کشت های با نیاز آبی بسیار کم مانند گیاهان دارویی، زعفران، تولیدات گلخانه ای، پسته و غیره را متذکر شد و گفت: بهترین شیوه برای مقابله با شرایط بحرانی استفاده درست از منابع آب است.

98 درصد از آب در بخش کشاورزی صرف می شود
فرماندار شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار  تفتان ما تصريح كرد: قریب به 98 درصد از آب در بخش کشاورزی صرف می شود و سالانه دو متر و حتی بیشتر از سطح آبهای زیرزمینی کم می شود که این موضوع واقعا هشدار دهنده است.
 

 
محمداکبر چاکرزهی تصريح كرد: تلاش برای احیا و تعادل بخشی منابع آبی از راهکارهای مهم برای مقابله با شرایط اضطرار و دشوار است.

وي  برگزاری دوره های آموزشی و همایش ها با موضوعات احیا و تعادل بخشی منابع آب از سوی جهاد دانشگاهی و ادارات و ارائه برنامه های آگاه سازی را مهم عنوان کرد و افزود: باید به طریقی برنامه ریزی شود که در شرایط سخت بتوانیم با مشکلات کنار بیائیم و اوضاع را موفقیت آمیز مدیریت کنیم.

فرماندار خاش خاطرنشان كرد: اگر اوضاع به همین شکل پیش برود و خشکسالی ها تداوم پیدا کند در تابستان سال آینده با دشواری های فراوانی مواجه خواهیم شد لذا برای کاهش یافتن مشکلات به مشارکت جدی اقشار مردم نیاز داریم.

بارندگی در شهرستان خاش نسبت به سال قبل حدود 88 درصد کاهش يافته است
مدیر امور منابع آب خاش نيز در ادامه به خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه متوسط بارندگی سالیانه در سيستان و بلوچستان تنها 103 ميلي متر است، اظهار كرد: اين استان دارای حجم بارش معادل 20 میلیارد مترمکعب است.

عابد دهواري ادامه داد: از این میزان 85 درصد تبخير و 15 درصد باقي مانده شامل رواناب سطحي و نفوذ است كه متاسفانه بارندگی در شهرستان خاش نسبت به سال قبل حدود 88 درصد کاهش داشته که زنگ خطری برای شهرستان است و در تابستان پیش رو با چالشهای جدی روبرو خواهیم شد.

وي با بيان اينكه سهم مصرف بخش کشاورزی در آبهای زیر زمینی 93 درصد از کل منابع  آبی است، تصريح كرد: سهم کل  تخلیه چاه های مجاز شهرستان بیش از 168 میلیون متر مکعب است که از این میزان حدود 100 میلیون متر مکعب از حجم  تجدید پذیرند  اما 68 میلیون متر مکعب کسری مخازن   را نمیتوان جبران کرد.
 

 
دهواري خاطرنشان كرد: دیواره های حفاظتی متعددی را در دامنه های تفتان  از جمله تمندان، سنگان درودی و نرون احداث کرده ایم.

وي اظهار كرد: مطالعات حد حریم و بستر رودخانه های سنگان و تمندان به اتمام رسیده و  در دست تصویب است و سد گوهرکوه دارای پیشرفت بیش از ۴۰ درصد است.

مجتمع بزرگ آبرساني دشت آبخوان در دست اجراست
رئيس اداره آب و فاضلاب روستايي شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: نظام شکوهمند جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکلات مردم مناطق روستایی  اراده دارد و با برنامه های منسجم و تدابیر هوشمندانه برای حل مشکلات گام بر می دارد.

فرهاد هاشمزهي گفت: جهت ایجاد انگیزه برای ماندن مردم در روستا طرح های بزرگی را  در دستور کار مدیریت آب و فاضلاب روستایی استان است.
 

 
وي افزود: اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان خاش در بخش مرکزی شهرستان طرح بزرگ آبرسانی مجتمع دشت آبخوان را برای ۴۸ روستا با اعتبار پیش بینی اولیه ۲۸ میلیارد تومان که از مبلغ 15 میلیارد تومان به مرحله قرارداد رسیده و پیمانکار در حال کار است.

هاشمزهي با بيان اينكه به زودی   کلنگ زنی عملیات اجرایی آن انجام خواهد شد، ادامه داد: پیشرفت فیزیکی اين طرح 22 درصد است.

وي خاطرنشان كرد: در روستای شیرآباد گوهرکوه بخش نوک آباد خاش نیز ایستگاه آب شیرین کن گوهر کوه  برای ۱۹ روستا با اعتباری حدود ۷۰۰ میلیون تومان  اجرا شده است.

هاشمزهي يادآور شد: مجتمع ۲۴ روستایی آبرسانی چاه احمد خاش با اعتباری بالغ بر ۳/۵ میلیارد تومان و نيز در بخش ایرندگان مجتمع آبرسانی ۷ روستایی ده رئیس با اعتبار هزینه شده ۲/۵ میلیارد تومان و ده ها پروژه دیگر در روستاهای سطح شهرستان در دستورکار این اداره که در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار است.
 

 
وي گفت: در ده ماهه نخست امسال چندین کف شکنی و حفر چاه شرب و نيز اصلاح و بازسازی و گسترش شبکه و خط انتقال و  نصب ترانس و اجرای خط برق  را در روستاهای سطح شهرستان با همکاری خیرین حوزه آب و دهیاران انجام شده است.

رئيس اداره آب و فاضلاب روستايي شهرستان خاش اذعان كرد: در ۲۴  روستای بدون دهیاری عملیات کف شکنی و حفر چاه و اجرای خطوط شبکه و انتقال آب رو به زودی آغاز خواهیم کرد.

وي اظهار كرد: بازسازی و مرمت و تجهیز ساختمان اداری آب و فاضلاب روستایی جهت خدمات دهی مطلوبتر به روستاییان را از دیگر برنامه های مهم اجرا شده در این اداره است.

انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 451795
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *