۰

پیشرفت‌های انتقال خون در چله انقلاب

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به پیشرفت‌های انتقال خون طی ۴۰ سال گذشته گفت: در حوزه داروهای مشتق از پلاسما، ایران جزء دو کشور برتر منطقه است که به تولید این داروها اقدام کرده است.
پیشرفت‌های انتقال خون در چله انقلاب
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،در ارتباط با وضعیت ایران در منطقه و اهم دستاوردها در حوزه انتقال خون پس از انقلاب اسلامی اظهارداشت: در حال حاضر بیشترین اهدای خون در منطقه در ایران صورت می‌گیرد و براساس آخرین گزارش منتشر شده سازمان جهانی بهداشت در سال 2017 حدود 113 میلیون اهدای خون در جهان در سال 2013 صورت گرفته است.
وی افزود: از این میان سهم کشورهای عضو مدیترانه شرقی حدود 9.9 میلیون است. از این میزان بیش از 2 میلیون اهدای خون در ایران دریافت شده که رقم قابل توجهی است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: همچنین دومین شاخص اهدای خون در منطقه ایران است. شاخص اهدای خون در کشورهای جهان به ازای هر هزار نفر جمعیت بین 3 دهم درهزار تا 56 در هزار است.
وی گفت: متوسط نرخ اهدا در میان کشورهای با درآمد بالا 1. 32، در کشورهای با درآمد متوسط 9. 14، در کشورهای با درآمد پایین 8.7 به ازای هر هزار نفر جمعیت است. متوسط شاخص اهدا در کشورهای عضو مدیترانه شرقی 9. 14 است که این شاخص اهدای خون در کشور ایران 27 واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است که از این نظر سرآمد کشورهای منطقه به شمار می‌رود.
حاجی بیگی در مورد دستیابی به اهدای 100 درصد دواطلبانه گفت: در حالی‌که امروزه هنوز 70 کشور در جهان به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته اند، ایران از سال 2007 به اهدای خون صددرصد داوطلبانه دست یافته است که اولین کشور در منطقه بود.
وی یادآور شد: کمترین شیوع عفونت‌ها درخون‌های اهداکنندگان ایرانی است به طوری که کشور ما از نظر شیوع پایین عفونت‌ها در میان اهداکنندگان نیز در میان کشورهای منطقه دارای رتبه نخست ودر سطح کشورهای با درآمد بالا است.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در مورد داروهای مشتق از پلاسما ایران به همراه تونس دو کشور منطقه است که به تولید داروهای مشتق از پلاسما می‌پردازند.

وی در ارتباط با اهم موفقیت‌های انتقال خون در سطح بین الملل اظهارداشت: به رسمیت شناخته شدن به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه آموزش وپژوهش سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت و تداوم آن همچنین همکاری در تدوین برنامه راهبردی انتقال خون کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت از جمله این دستاوردها است.
حاجی بیگی بااشاره به مشارکت در تدوین و ارائه اطلاعات سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، گفت: برگزاری کارگاه‌های کنترل کیفی، سیستم تضمین کیفیت، جذب اهدای خون داوطلبانه، غربالگری آنتی بادی و فرایندهای انتقال خون برای کشورهای منطقه از دیگر دستاوردها به شمار می‌رود.
سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: برگزاری سومین کنگره بین االمللی طب انتقال خون در زمینه مصرف بهینه خون  با همکاری سازمان جهانی بهداشت، برگزاری سمینار بین المللی خون نادر با همکاری انجمن بین المللی انتقال خون، عضویت در انجمن انتقال خون آسیا(AATM) و همکاری با انجمن مذکور در فعالیت‌های علمی و پژوهشی از دیگر دستاوردهای بین المللی انتقال خون است.

وی بیان داشت: همکاری با مؤسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون در زمینه راه اندازی دوره مشترک انتقال خون با دانشگاه پاریس 12 فرانسه و معرفی برنامه پالایش قرار دادی پلاسمای مازاد به عنوان مدلی برای دسترسی کافی و ارزان داروهای مشتق از پلاسما در گزارش 2016 سازمان جهانی بهداشت نیز از دیگر دستاوردهای ایران به شمار می‌رود.
حاجی بیگی خاطر نشان کرد: همچنین مرکز جامع اهدا با هدف تامین خون، گلبول قرمز، پلاسما، پلاکت و سلول های بنیادی در اداره کل انتقال خون استان تهران افتتاح شده است و توسعه این مراکز در استان‌های مختلف در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 451854
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *