۰
گزارش تفتان ما از پيامدهاي حضور اتباع بيگانه در جنوب شرق كشور؛

بیکاری کارگران سيستان و بلوچستان به دليل حضور کارگران افغاني/ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: وزارت کشور بر تردد اتباع بیگانه در مرزهاي جنوب شرق كشور نظارت ضعيفي دارد

مهاجرت بی‌رویه اتباع کشورهای خارجی به ویژه افغانستان و پاکستان به ایران طی سالهای اخیر، مشکلاتی را به وجود آورده و بی تدبیری برخی مسئولان امر و ضعف قوانین موجود امروز به پیدایش معضلات بسیاری از جانب اتباع خارجی منجر شده و كارگران ايراني را خانه نشين كرده است.
بیکاری کارگران سيستان و بلوچستان به دليل حضور کارگران افغاني/ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: وزارت کشور بر تردد اتباع بیگانه در مرزهاي جنوب شرق كشور نظارت ضعيفي دارد
به گزارش تفتان ما، با توجه به مهیا بودن شرایط کار برای اتباع خارجی خصوصا افراد تبعه افغان در كشور، تعداد زیادی از افغانستان راهی این كشور شدند و برخی دیگر نیز برای بهتر شدن شرایطشان در ایران با دختران ایرانی ازدواج می کنند.

با تصویب قانون دال بر آزادی تحصیل دانش آموزان اتباع رسمی و غیر رسمی، تاکنون تعداد بسيار زيادي از دانش آموز افغان در مدارس شهرستان خاش ثبت نام کرده اند.

مقام معظّم رهبری فرمودند: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند» در کشور مبنای عمل قرار گرفت و پس از آن، با همکاری نهادهای مسئول، دانش‌آموزان اتباع خارجی بعد از طی مراحل قانونی در مدارس تعیین شده ثبت‌نام می‌شوند و تحصیل آنها در مدارس دولتی کشور رایگان است".

علي اي حال اين روزها زماني كه از ميادين اصلي شهر مثل ميدان امام حسين(ع) و ساختمان پنج طبقه خاش عبور مي کني، با انبوهي از جمعيت افغان‌ها روبرو مي‌شوي که در جستجوي كار هستند و به بيل و کلنگ خود تکيه داده‌اند تا بلکه صاحبکاري آنها را به کار روزانه فراخواند.


 
معضل دیگر این روستاها، وجود دانش آموزان بی هویت ایرانی – افغانی است که آثار به جا مانده از وجود اتباع افغان است. فرزندانی که حاصل ازدواج مردان افغانی و زنان ایرانی است که پس از مدتی شوهران افغان از منطقه خارج شده و چندین فرزند را بی سرپرست رها می کنند.

در سال‏های گذشته با توجه به مشکلات سیاسی بعضي کشورهای همسایه شاهد ورود و پناهندگی اتباع آن کشورها به ایران هستیم؛ این افراد به خصوص اتباع افغانستان که جمعیت قابل توجهی را تشکیل می‏دهند با پذیرایی و آغوش گرم ایرانیان مواجه شده و به مرور در کنار اتباع ایران به زندگی و کار پرداخته‎اند.

مهاجرت اتباع خارجی به کشور به صورت قانونی و غیرقانونی منشا بروز مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و بعض از ناهنجاری‌ها است که از جمله آن‏ها ازدواج مهاجران خارجی با اتباع ایرانی و به ویژه ازدواج مردان افغان با زنان ایرانی است که بدون رعایت مقررات قانونی صورت گرفته است.

وزارت کشور بر تردد اتباع بیگانه نظارت ضعيفي دارد
نماینده مردم شهرستان خاش و عضو كميسيون اجتماعي مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: جمهوری اسلامی به مدت ۴۰ سال پذیرای برادران مسلمان افغان است و بستر مناسبی در همه زمینه ها در کشور از جمله سکونت، تحصیل و بهداشت و درمان و حتی بیمارستان و درمانگاه های خاص برای آنها فراهم شده است.

علي كرد افزود: ورود و تردد اتباع بیگانه به کشور باید قانونمند شود و باید نظارت بیشتری بر تردد و ورود و خروج اتباع بیگانه در مرزها صورت گیرد.

وي خاطرنشان كرد: وزارت کشور بر تردد اتباع بیگانه ضعيف عمل كرده و باید ورودی جدی به این مسئله داشته باشد چرا كه تبعات و آسیب های بهداشتی، امنیتی و اقتصادی ناشی از این معضل کشور را تهدید می کند.


 
كرد با بيان اينكه با بيان اينكه بايد اتباع بيگانه ساماندهي شوند، ادامه داد: وزارت کشور بايستي با شناسایی اتباع بیگانه غیرمجاز زمینه خروج آنها از کشور را فراهم کند.

نماینده مردم شهرستان خاش در مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: قاچاق افاغنه در مرزهای شرقی کشور به شدت در حال انجام است.

وي افزود: افراد سودجو و قاچاقچیان انسان با مخفی سازی ۱۸ تا ۲۰ افاغنه در خودروهای سواری و ۳۰ نفر در وانت تویوتا آنها را از طریق جاده های فرعی و خاکی به کشور وارد می کنند که بعضي از آنها از غرب کشور به خارج از کشور انتقال داده می شوند و متاسفانه مرزهای کشور به محل امنی برای قاچاق انسان تبدیل شده است.

http://taftanema.ir/images/docs/000451/n00451871-b.jpg
 
كرد با بيان اينكه خودروهاي حامل اتباع بيگانه با سرعت زيادي در محورها تردد مي كنند، تصريح كرد: متاسفانه روزانه شاهد حوادث مرگباری در جاده ها و به تبع آن تحمیل هزینه های هنگفتی به کشور هستیم.

وی با بيان اينكه وزارت کشور، مرزبانی،  نیروی انتظامی و شورای تامین استان ها بايد جهت تقویت مرزها تلاش كنند، اذعان كرد: تردد غیرقانونی اتباع بیگانه علاوه بر بروز مشکلات امنیتی و سلامتی، آمار بیکاری و تورم را افزایش و آرامش جامعه را خدشه دار می کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامي با بيان اينكه بايد هرچه سريعتر لايحه ساماندهي اتباع بيگانه به مجلس ارائه شود، اظهار كرد: لایحه ساماندهی باید قابلیت عملیاتی و اجرایی شدن را داشته باشد و در آن به جنبه های نوع دوستی و انسان دوستی نیز توجه شود؛ انتظار داریم وزارت کشور هر چه سریع تر لایحه را به مجلس ارسال کند تا مجلس با کار کارشناسی آن را بررسی و تصویب کند.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 451871
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *