۰

«لودریان» در عراق؛ حمایت پاریس از بازسازی، انتخابات شفاف و آشتی ملی

وزیر خارجه فرانسه در عراق ضمن دیدار با مقامات مسئول این کشور در اربیل و بغداد، بر حمایت پاریس از بازسازی کشور، برگزاری انتخابات شفاف و آشتی ملی تاکید کرد.
«لودریان» در عراق؛ حمایت پاریس از بازسازی، انتخابات شفاف و آشتی ملی
به گزارش سرویس بين المللي تفتان ما،«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه که دوشنبه (دیروز 12 فوریه) با هدف بررسی مسئله بازسازی عراق در مرحله پساداعش وارد بغداد شد پس از دیدار با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیر خارجه و رئیس پارلمان این کشور عازم منطقه کردستان شد.
فرانسه یکی از اعضای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکاست. این ائتلاف از سال 2014 تشکیل شده و قرار بود از نیروهای عراقی در مبارزه علیه داعش پشتیبانی هوایی کند.
آخرین سفر لودریان به عراق به اوایل شهریور گذشته باز می‌گردد که وی به همراه وزیر دفاع فرانسه وارد بغداد شد و در جریان دیدار با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که پاریس قصد دارد وامی به مبلغ 430 میلیون یورو به عراق بدهد.
بر اساس برآوردهای ابتدایی بازسازی عراق بعد از نبرد سنگین نیروهای مسلح این کشور با داعش چیزی در حدود 700 تا هزار میلیارد دلار خواهد بود.
دیدار با وزیر خارجه؛ سفر قریب‌الوقوع «ماکرون» به بغداد 
وزیر خارجه عراق که به استقبال همتای فرانسوی‌اش در فرودگاه بین‌المللی بغداد رفته بود با او درباره روابط دوجانبه و مشارکت پاریس در روند بازسازی زیرساختهای شهرهای عراقی رایزنی کرد.
در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: جعفری در این دیدار خواستار حضور و مشارکت فعال جامعه بین‌الملل در کنفرانس کشورهای‌ کمک‌کننده در کویت و تداوم ایستادگی در کنار ملت عراق شد.
وی در این دیدار گفت: مشارکت میان عراق و فرانسه واقعا مهم است و ما باید برای فعالسازی منافع مشترک و مقابله با خطرات مشترک، تلاش بیشتری مبذول داریم.
لودریان نیز گفت که برای تاکید بر تداوم حمایت پاریس از ملت عراق در زمینه‌های مختلف و اعلام مشارکت در روند بازسازی زیرساختهای شهرهای مختلف این کشور به بغداد آمده است.
وی همچنین از اعلام آمادگی کشورش برای تکمیل توافق همکاری مطرح شده پیشین در چارچوب ایجاد افق‌های جدید برای تقویت روابط دوجانبه و تعهد به طرح ساخت دانشگاه موصل خبر داد و گفت که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز بزودی به عراق سفر خواهد کرد.
دیدار با نخست‌وزیر؛ پاریس با تمام توان در کنفرانس کویت حاضر می‌شود
وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق بار دیگر تاکید کرد که کشورش در مرحله سازندگی و بازسازی نیز در کنار عراق باقی می‌ماند و با قدرت در کنفرانس کشورهای کمک‌کننده برای بازسازی عراق حضور خواهد یافت.
در این دیدار، تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف و حمایت از عراق در روند بازسازی و تثبیت رویکرد آن در توسعه اقتصادی و مسائل منطقه‌ای بررسی شد.
وزیر خارجه فرانسه در این دیدار از نقش العبادی و پیروزی‌های حاصل شده طی دوران نخست‌وزیری‌اش و توانایی‌اش در ایجاد اتحاد در کشور و بازسازی آن تمجید کرد.
دیدار با رئیس جمهور
رئیس جمهور عراق نیز دیروز میزبان وزیر خارجه فرانسه بود و با او درباره شیوه‌های گسترش و تقویت همکاری‌های دوجانبه در مرحله پساداعش به ویژه در بخش‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و اکادمیک، ترمیم و بازسازی آثار باستانی و نیز همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی رایزنی کرد.
معصوم در این دیدار به اهمیت مواضع حامیانه فرانسه از عراق در نبرد با داعش و حمایت نظامی و انسانی و جلب حمایت جامعه بین‌الملل برای این کشور اشاره کرد و گفت: عراق به تجارب و توانایی کلیه کشورهای پیشرفته در مشارکت در بازسازی این کشور و زیرساخت‌های آن و ارائه خدمات اعتماد دارد.
وی همچنین افزود که به توانایی عراق برای پیشرفت از طریق تحکیم و تقویت نظام دموکراتیک و فدرالی و حل کلیه مشکلات داخلی نیز اعتماد دارد و انتخابات آتی با موفقیت برگزار خواهد شد و گام مهمی در روند ثبات و شکوفایی کشور برداشته می‌شود.
لوردیان نیز در این دیدار بار دیگر بر پایبندی کشورش به حمایت از ملت عراق و احترام به وحدت و حاکمیت آن و پشتیبانی از نظام دموکراتیکش تاکید و به آمادگی کشورش برای توسعه افق‌های همکاری در تمامی زمینه‌ها و مشارکت در بازسازی عراق اشاره کرد.
دیدار با رئیس پارلمان
رئیس پارلمان عراقی نیز پس از دیدار با وزیر خارجه فرانسه طی یک کنفرانس خبری، خواستار جلب حمایت بین‌المللی برای سرمایه‌کذاری در کشورش از طریق کنفرانس کویت شد و گفت که بغداد بر اساس رویکرد جدیدش در مرحله بازسازی زیرساختهایش، به سوی سیاست آغوش باز در دو سطح منطقه‌ای و بین‌المللی گام بر می‌دارد.
لودریان نیز بار دیگر حمایت پاریس از عراق در تمامی زمینه‌ها را متذکر شد و از ایفای نقش پارلمان و تلاشهایش برای برقراری ثبات و امنیت در کشور، تقدیر کرد.
دیدار با «نیچروان بارزانی» و حمایت از گفت‌وگوی بغداد - اربیل
وزیر خارجه فرانسه پس از دیدار با مقامات دولت عراق در بغداد به منطقه کردستان سفر کرده و با هیئتی از دولت ای منطقهبه ریاست «نیچروان بارزانی» نخست وزیر دیدار و گفت‌وگو کرد.
پس از این دیدار سایت رسمی دولت اقلیم کردستان گزارش داد که در این دیدار آخرین تحولات مربوط به دیدارهای انجام شده میان هیئت‌های فنی اربیل و بغداد و پیشرفت‌های مذاکرات و گفت‌وگوهای انجام شده میان دو طرف و دیدارهای نیچروان بارزانی و حیدر العبادی مورد بررسی قرار گرفتە است.
بر اساس این گزارش، بارزانی و لودریان درباره حصول نتایج مثبت از این گفت‌وگوها و حل مشکلات، ابراز امیدواری کردند.
لودریان در این دیدار حمایت فرانسه و رئیس جمهور این کشور را از آغاز گفت‌وگوهای میان اربیل و بغداد و دیدارهای انجام شده به منظور حل اختلافات دو طرف در چارچوب قانون اساسی عراق اعلام کردو گفت که فرانسه برای رسیدن اربیل و بغداد به راه حل مشکلات با دو طرف همکاری خواهد کرد.
بارزانی نیز با تقدیر از اقدام فرانسه در استقبال از هیئت اقلیم کردستان و شکستن تحریم دیپلماسی علیه اقلیم کردستان تأکید کرد که اقلیم حمایت‌ها و کمک‌های فرانسه را از یاد نمی‌برد.
به نوشته خبرگزاری «کردپرس»، بررسی وضعیت عراق و منطقه و مرحله پسا داعش و همایش بازسازی عراق در کویت و اهمیت شرکت اقلیم در این همایش از دیگر موضوعات مورد بحث میان بارزانی و لودریان عنوان شده است.
تاکید بر ضرورت برگزاری انتخابات شفاف و عدم اعدام اتباع فرانسوی داعش
وزیر خارجه فرانسه در این سفر به عراق طی کنفرانس های خبری برگزار شده در بغداد، علاوه بر اعلام حمایت از رفع اختلافات میان اربیل و بغداد و بازسازی عراق به سه مسئله مهم برگزاری انتخابات شفاف، آشتی ملی و محاکمه اتباع فرانسوی زندانی در عراق اشاره کرد.
بنا بر این گزارش، لودریان بر ضرورت برگزاری انتخاباتی شفاف در 12 می آینده در عراق و آشتی ملی با حضور اهل سنت و کردها پس از پیروزی بر داعش تاکید کرد و گفت: روند انتخابات باید در بهترین شرایط و بر اساس منطقی جامع با احترام به کلیه مذاهب و اقوام پیش رود.
وی افزود: ما در مرحله‌ای قرار داریم که در آن، عراق به ثبات، بازسازی و آشتی ملی نیاز دارد و این امور سه‌گانه با برگزاری انتخاباتی سالم و تشکیل دولتی جامع میسر می‌شود.
مسئله‌ دیگری که وزیر خارجه فرانسه به آن اشاره کرد، مسئله اتباع فرانسوی زندانی در عراق بود. وی گفت که موافق محاکمه افراطی‌های فرانسوی دستگیر شده در عراق است اما قاطعانه حکم اعدام آنها را رد می‌کند.
بر اساس این گزارش، دو تبعه فرانسوی و یک چچنی پناهنده به فرانسه، در میان زنان زندانی شده در بغداد، وجود دارند که به دلیل پیوستن به داعش، منتظر محاکمه هستند و احتمال صدور حکم اعدام آنها بسیار زیاد است.
لودریان درباره این زنان گفت: این افراد علیه فرانسه جنگیده‌اند و برای گردش به عراق نیامده بودند بلکه برای مبارزه با اصول ما به این کشور آمده بودند. آنها می‌توانند در اماکنی که در آنها جنایت کرده‌اند، یعنی عراق محاکمه شوند و ما فقط درباره کودکان دستگیر شده می‌‌گوییم که می‌توان آنها را به فرانسه بازگرداند.
وی افزود: درست است که مجازات اعدام در عراق معمول است و در آمریکا نیز این مجازات وجود دارد و این حالت خاصی نیست. اما کشور ما همواره تاکید کرده است که مخالف این مجازات بوده و من این مسئله را با نخست‌وزیر عراق درمیان گذاشته‌ام. هربار که یک فرانسوی در هر جای جهان اعدام شده، ما قاطعانه موضع خود را علیه این مجازات اعلام کرده‌ایم.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 451896
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *