۰
مدير شبكه بهداشت و درمان خاش خبر داد؛

32 هزار کودک در شهرستان خاش علیه بیماری فلج اطفال واکسینه می شوند/ اجراي مرحله نخست طرح واكسيناسيون از هفته اول اسفندماه

مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان خاش گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون افزون بر 32 هزار کودک زیر پنج سال در این شهرستان علیه بیماری فلج اطفال ایمن می شوند.
32 هزار کودک در شهرستان خاش علیه بیماری فلج اطفال واکسینه می شوند/ اجراي مرحله نخست طرح واكسيناسيون از هفته اول اسفندماه
محمد رخشاني در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با اشاره به اجراي طرح واكسيناسيون فلج اطفال در شهرستان خاش،  اظهار كرد: اين طرح براي كليه كودكان ايراني و غير ايراني اجرا مي شود و اجرای آن به ويژه برای اتباع بیگانه حائز اهمیت است.

وي ادامه داد: مرحله نخست طرح واكسيناسيون فلج اطفال پنجم تا هشتم اسفندماه سال جاري و مرحله دوم 18 تا 21  فروردين 97 اجراء خواهد شد.

رخشاني  تصريح كرد: در راستای اجرای طرح واكسيناسيون فلج اطفال بيش از 32 هزار کودک زیر پنج سال ایرانی، كودکان مسافر، غیر ساکن، عبوری و همه اتباع بیگانه و افاغنه اتباع ساکن در این شهرستان قطره فلج اطفال دریافت و بر علیه این بیماری ایمن شدند.


 
وي با تاكيد بر همكاري و مشاركت هرچه بيشتر شهروندان در اجراي اين طرح، خاطرنشان كرد: ضرورت دارد كه شهروندان همكاري مناسبي را با ماموران اجراي اين طرح داشته باشند تا به نحو احسنت و با درصد بسيار بالا طرح اجرا شود.

مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان خاش با بيان اينكه در حال حاضر بيشتركشورهاي جهان و از جمله ايران عاري از بيماري فلج اطفال است، افزود: تنها سه كشور افغانستان و نيجريه و پاكستان بومي بيماري بوده و تعداد كمي از كشورهاي ديگر نيز به اين بيماري آلوده شده اند و شهرستان خاش نيز چون در همسايگي كشور پاكستان قرار دارد، مورد تهديد جدي اين بيماري است.

وي با بيان اينكه طبق براساس گزارش‌های ارائه شده در خاش بیمار فلج اطفال وجود ندارد، بيان كرد: اين طرح در اقصي نقاط استان هاي كشور كه شاهد ورود اتباع بيگانه از كشورهاي پاكستان و افغانستان است در فصول مختلف سال به خصوص در نيمه دوم سال انجام مي شود و از اهميت و حساسيت بسزايي برخوردار است.


 
رخشاني با بيان اينكه همه ساله برای ریشه‌کنی این بیماری، طرح ایمن سازی فلج اطفال سالی چهار مرتبه در دو فصل تابستان و زمستان در خاش به اجرا در می‌آید، يادآور شد: در این مرحله 198 تيم بهداشتي و 500 نفر از پرسنل متشکل از پزشکان، کارشناسان، کاردانان، بهورزان و رابطین بهداشتی مشارکت داشتند.
 
وي با بيان اينكه مشارکت عمومی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در ایمن‌سازی بیماری فلج اطفال ضروری است، افزود: تيم هاي مركز بهداشت شهرستان خاش متشكل از 2 نفر با كارت شناسايي معتبر به درب منازل مراجعه و با رویت کارت واکسیناسیون و بررسی مدارک شناسایی کودکان زیر 5 سال(متولدین 5 اسفند 1391 به بعد)، قطره فلج اطفال را به کودکان می دهند.

 رخشاني گفت: طبق توصیه های سازمان  بهداشت جهانی و مرکز مدیریت بیماریهای واگیر برای به حداقل رساندن و ريشه كني خطر ورود و چرخش مجدد ویروس وحشی پولیو يا همان فلج اطفال، عملیات سالانه ایمن سازی تکمیلی در دو نوبت به صورت فعال و خانه به خانه در شهرستان خاش انجام مي شود.

وي  تصريح كرد: واکسن فلج اطفال، داری عارضه خاصی نیست و با واکسیناسیون روتین تفاوت دارد و بيماري فلج اطفال يك ويروس حاد است كه دستگاه عصبي و سيستم گوارش بدن را درگير و مختل مي كند و متاسفانه اين بيماري هيچگونه درماني ندارد و فرد تا آخر عمر فلج مي شود.

 
 
رخشاني با بيان اينكه كودكان در بدو تولد دو، چهار، 6، 18 ماهگي و 6 سالگي واكسن خوراكي فلج اطفال را دريافت مي كنند، گفت: متاسفانه هنوز بسیاری از کشورها در استراتژی اجراي اين طرح بسیار مهم، ضعف دارند.

مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان خاش ادامه داد: بيماري فلج اطفال با دامنه اي متغيير از عفونت هاي بدون هيچ علامت تا مننژيت آسپتيك، فلج و مرگ است كه از راه ويروس و روش هاي دفعي ايجاد و تنها راه درمان آن واكسيناسيون است.

http://taftanema.ir/images/docs/000451/n00451944-b.jpg
 
 وي با بيان اينكه بيماري فلج اطفال داراي دو فاز شديد و خفيف است، تصريح كرد: فاز شديد آن درد شديد عضلاني، فلجي و سفتي گردن و فاز خفيف آن نيز سردرد، آب ريزش از بيني، استفراغ، بي حالي و تب وجود دارد.
 
رخشاني گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته اگر خانواده ای در هنگام اجرای این طرح در منزل نباشد پس از اتمام طرح مجدداً ماموران بهداشتی به درب منازل آنان مراجعه خواهند كرد اما اگر مجدداً نيز خانواده هایی که به هر دلیل فرزند آنان قطره فلج اطفال دریافت نكنند بايد در اسرع وقت به نزدیکترین پایگاه یا خانه بهداشت به محل زندگی خود مراجعه شود.

 
 
وي با بيان اينكه با تلاشهای دست اندرکاران بهداشت و درمان و همکاری مردم و ادارات تا سال 2020 بیماری فلج اطفال ریشه کن می شود، اذعان كرد: بيشتر افرادي كه مبتلا به فلج اطفال مي شوند كودك و نوجوان هستند و بيشتر از 99 درصد موارد عفونت ويروس فلج اطفال  خفيف و بدون علامت هاي ظاهري است و در كمتر از يكدرصد موارد منجر به فلج دائمي افراد مي شود.

رخشاني با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص اجراي طرح واكسيناسيون فلج اطفال در شهرستان خاش، اظهار كرد: از دوهفته قبل آغاز برنامه جلسات هماهنگی درون بخشی و برون بخشی برنامه ریزی شده و اطلاع رسانی از طریق نصب بنر، تولید و توزیع تراکت و پمفلت آموزشی، برگزاری کلاس های آموزشی جهت پرسنل بهداشتی و سپس انتقال این اطلاعات به شهروندان، درج پیام در تابلوهای دیجیتال سطح شهر و بیمارستان امام خمینی (ره)، مکاتبه با ائمه معزز جمعه شهرستان با هدف استفاده از تریبون نمازهای یومیه و جمعه و اطلاع رسانی آغاز طرح و چگونگی همکاری مردم با شبکه بهداشت ودرمان و غيره صورت گرفته است.

انتهای پیام/
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 451944
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *