۰

۸۹ درصد مردان ایرانی دارای الگوی تغذیه‌ای نامناسب هستند/ فوت بیش از ۸ نفر از جامعه پزشکی در سقوط هواپیما

سخنگوی وزارت بهداشت توضیحاتی در ارتباط با سلامت مردان،‌سقوط هواپیمای آسمان، اهدای خون در روزهای سرد و کاهش پرداختی از جیب مردم با اجرای طرح تحول ارائه داد.
۸۹ درصد مردان ایرانی دارای الگوی تغذیه‌ای نامناسب هستند/ فوت بیش از ۸ نفر از جامعه پزشکی در سقوط هواپیما
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،ایرج حریرچی در نشست خبری با اشاره به سقوط هواپیمای روز گذشته شرکت هوایی آسمان در منطقه سمیرم اظهار داشت:‌ متأسفانه در این هواپیما تعداد زیادی از همکاران ما حضور داشتند که اکثرشان جهت خدمت‌رسانی اعزام شدند. 
وی افزود: شاپور یاری‌پور به همراه همسر و فرزندش، فاطمه دالوندی دانشجوی پزشکی ورودی 95، مژگان نظری دانشجوی دکترای فیزیولژوی، و دکتر کردی دکترای روانشناسی که مهمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بود. 
وی افزود:‌ سکینه کاظمی پرستار بیمارستان امام سجاد، علیرضا جامعی دانشجوی علوم پزشکی تهران و نرگس خوبانی به همراه دو فرزندش که خانواده دکتر عبدالهادی دانشی جراح مغز و اعصاب بودند نیز در شمار کشته شدگان هستند. 
سخنگوی وزارت بهداشت افزود:‌ نیروهای ما در منطقه با بالگرد چندین بار محدوده را بررسی کرده ولی به دلیل برودت هوا و شرایط جوی به نتیجه نرسیده‌اند. همچنین در حال حاضر 40 آمبولانس و 100 امدادگر همچنین یک اتوبوس آمبولانس در منطقه حضور داشته و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. 
* فراخوان مردم برای اهدای خون 
حریرچی به موضوع تغییرات فصل و کاهش دمای هوا اشاره کرد و افزود:‌ وقوع بارش‌ها و افزایش ترافیک در شهرهای بزرگ سبب شده که اهدای خون کاهش یابد  و این مسئله بیماران نیازمند خون را دچار چالش خواهد کرد. 
حریرچی گفت:‌ اهداکنندگان فصلی و مستمر جهت اهدای خون در این شرایط به پایگاه‌های مربوطه مراجعه کنند. 
* کاهش پرداختی از جیب مردم با اجرای طرح تحول
سخنگوی وزارت بهداشت به موضوع نرخ دلار اشاره کرد و بیان داشت:‌ دو نوع دلار به صورت آزاد و بین‌المللی (ppp) وجود دارد که دلار آزاد تابع  سیاست‌های کشورها در صادرات و واردات بوده و دلار بین‌المللی قدرت خرید را برای کشورهای مختلف برابر می‌کند. 
وی افزود: درآمد ناخالص ملی کشور ما براساس دلارppp)66)  بوده و این مسئله در سیاستگزاری‌ها برای ما مهم است.  
وی بیان داشت:‌ طی سه سال گذشته براساس آمار بانک جهانی درآمد سرانه با رشد اقتصادی در سال 95 به صورت قابل توجه افزایش یافته است. 
سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد:‌ سرانه پرداختی از جیب خانوار به دلار بین‌المللی نیز کاهش یافته است و این در  حالی بوده که گفته می‌شود پرداختی از جیب مردم کاهش ولی خالص پرداختی افزایش یافته است. 
وی افزود: ولی پرداختی از جیب مردم با دلار بین‌المللی کمتر شده و در سال 91 و 92 هزینه‌ها در حوزه بهداشت و درمان کاهش یافته است که این مسئله به صورتی بوده که اگر مردم در تأمین نیازهای غذایی و مسکن دچار مشکل باشند از هزینه‌های دیگر همچون حوزه بهداشت و درمان می‌کاهند. 
حریرچی تصریح کرد: در سال 91 و 92 به قیمت ثابت،‌ هزینه‌های مردم کاهش یافته و در سایر موارد افزایش در کل سالها خیلی قابل توجه نیست. 
* نیمی از مردان دچار چاقی و اضافه وزن
حریرچی در مورد سلامت مردان که از اول اسفند آغاز می‌شود اظهار داشت:‌ 3 درصد مردان ایرانی فقط هیچ عامل خطری در شیوه زندگی ندارند و نیمی از مردان دچار چاقی و اضافه وزن هستند، همچنین چاقی شکمی مردان بیشتر از زنان است. 
وی افزود:‌ 89 درصد مردان الگوی نامناسب تغذیه‌ای داشته و 5 بار مصرف میوه و سبزیجات را به صورت روزانه ندارند. همچنین 31 درصد فعالیت بدنی نامناسب داشته،‌ 20 درصد روزانه سیگار می‌کشند، 13 درصد قند خون بالا دارند و 25 درصد نیز کلسترول بیش از حد طبیعی را دارا هستند. 
* مردان در تصادفات دو برابر زنان کشته می‌شوند
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مردان دو برابر بیشتر از زنان به دلیل حوادث رانندگی فوت می‌کنند و سه چهارم فوت حوادث مربوط به این افراد است، گفت: 90 درصد موارد مرگ و میر ناشی از جنگ، نزاع و درگیری مربوط به مردان بوده و 50 تا 74 سالگی احتمال مرگ زنان 30 درصد و برای مردان 40 درصد است. 
وی گفت:‌در 67 فاکتور تهدیدکننده سلامت، 60 مورد آن در مردان بیشتر است و 37 سرطان شایع 32 مورد آن در مردان بیشتر به وقوع می‌پیوندد. 
حریرچی عنوان کرد:‌‌ 95 درصد حوادث شغلی منجر به مرگ در مردان بوده و 76 درصد حوادث غیر منجر به مرگ نیز در همین افراد است. 
* برق 7 برابر بیشتر مردان را می‌گیرد
سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مرگ ناشی از استعمال سیگار در مردان سه برابر زنان، سوختگی آنها 4.7 برابر زنان بوده و برق 7 برابر و غرق‌شدگی 6 برابر بیشتر جان مردان را می‌گیرد. 
وی افزود:‌ مسمومیت ناشی از منواکسیدکربن در مردان 3 برابر بیشتر از زنان بوده و مردان به طورکلی کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند. 
ادامه دارد... 
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 451968
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *