۰

عدم حمايت از كشاورزان سبب كاهش رونق اقتصادي مي شود/ ضرورت پرداخت ارزش افزوده به كشاورزان خاشي

بخشدار مركزي خاش گفت: عدم حمايت از كشاورزان سبب كاهش محصولات كشاورزي و رونق اقتصادي مي شود.
عدم حمايت از كشاورزان سبب كاهش رونق اقتصادي مي شود/ ضرورت پرداخت ارزش افزوده به كشاورزان خاشي
به گزارش تفتان ما، مجتبی شجاعی  در سومین نشست توجیهی تسهیلات روستایی و عشایری   با جمعی از کشاورزان بخش مرکزی خاش، اظهار كرد: عدم توجه به ایجاد ارزش افزوده در‌ تولیدات روستایی، آسیب اقتصادی کشاورزی شهرستان خاش است كه بايد به آن توجه جدي شود.

وي تصريح كرد: خام فروشی، عدم توجه و کیفیت پایین بسته بندی، عدم‌استفاده از فناوری‌های نوین در ‌افزایش بهره وری محصولات کشاورزی، عدم توفیق کامل در‌ توسعه صنایع تبدیلی در مناطق روستایی از جمله عواملي است كه سود حاصل از تولید محصولات کشاورزی  را با مشکلات جدی مواجه كرده است.

شجاعي افزود: ارزش افزوده چندانی نصیب کشاورزان خاشی و به تبع آن، اقتصاد محلی استان سيستان و بلوچستان در زمينه صادرات نكرده است.

وي گفت: در سال "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" مسئله اشتغال پایدار در بخش کشاورزی با افزایش واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی، قابلیت اجرایی شدن خواهد داشت.

شجاعي خاطرنشان كرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی سبب  افزایش بهره‌‌وری تولید شده و درآمد خانوارهای روستایی را ارتقاء می‎‎دهد و نيز زمینه ساز اشتغال نوین در مناطق روستایی می‌‌شود.

وي يادآور شد: با توجه مشکلات موجود در برند سازی و بسته بندی و صنایع تبدیلی در کشاورزی،  بخش مرکزی خاش با تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن محصولات باغی و زراعی به رغم مشکلات و  خشکسالی های چند ساله، امنیت غذایی جامعه محلی و بخشی از استان  را به خوبي ایجاد کرده است.

شجاعي با بيان اينكه تنها عاملی که می تواند آسیب پذیری محصولات کشاورزی را در منطقه کاهش دهد مسئله صنایع تبدیل و تکمیلی است، افزود: سعی داريم از طریق تسهیلات حمایتی روستایی و عشایری، زمینه رشد ارزش افزوده را فراهم كنيم.

وي ادامه داد: در صورت اراده و عزم روستاییان و جوانان فارغ التحصیل علاقمند می توانند با ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در قالب صنایع کوچک و صنایع روستایی ارزش افزوده محصولات کشاورزی را به بهترین نحو در خود روستاها حفظ  و موجبات کاهش فقر، بیکاری، مهاجرت و غيره در مناطق روستایی را فراهم آورند.

شجاعي اذعان كرد: قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری ابزاری کارآمد جهت توسعه مشاغل محلی و تعاونی ها است که بخش مركزي خاش می تواند محل مناسبي جهت جذب تسهیلات در راستاي اهداف پیش بینی شده در  توسعه تولید  و اشتغول باشد.

وي اظهار كرد: متقاضیان دریافت تسهیلات می توانند در بخشهای کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری و بوم گردی، منابع طبیعی، صنعت و معدن، فرش دستباف، فن آوری اطلاعات و غیره از پنج صندوق و بانک عامل شامل کارآفرینی امید، کشاورزی، صندوق حمایت از بخش کشاورزی، پست بانک و توسعه تعاون اقدام و از تسهیلاتی با نرخ چهار تا 10 درصد متناسب با توجیه اقتصادی و اشتغالزایی طرح بهره مند شوند.

انتهای پیام/
جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 451991
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *