۰

زائری: کار فرهنگی در ایران زمین می‌خورد/ عروسک‌های والت‌دیزنی تمام دنیا را گرفته‌اند

حجت الاسلام زائری گفت: متأسفانه تولید فرهنگی در کشور ما زمین می‌خورد به این دلیل که نمی‌گذارند کار جذابی در این حوزه انجام شود.
زائری: کار فرهنگی در ایران زمین می‌خورد/ عروسک‌های والت‌دیزنی تمام دنیا را گرفته‌اند
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،مستند «اوین لند» به کارگردانی عباس مرادیان و تهیه‌کنندگی داوود مرادیان امروز رونمایی شد.
مراسم رونمایی این مستند با حضور حجت الاسلام محمدرضا زائری، عباس مرادیان (کارگردان)، سرمدی (مسئول موسسه قرآنی تبیان) و جمعی از عوامل مستند و علاقه‌مندان برگزار شد. 
در ابتدا حجت الاسلام زائری گفت: مدت‌ها بود که دنبال فرصتی بودم تا بتوانم از آقای جمالان بابت ساخت چنین مستندی تشکر کنم که در اینجا محقق شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق تلخی در حوزه فرهنگی در کشور افتاد و آن هم غفلت ما به کودکان و نوجوانان بود و کمتر کسی مثل مقام معظم رهبری به آن توجه کرد.
زائری در همین زمینه افزود: درگیری ما در آن سالها با موضوع دفاع مقدس و بی توجهی رایج از طرفی دیگری باعث شد تا اموری مثل کودک و نوجوان را فراموش کرده و به برگزاری همایش‌های علمی که فکر می‌کردیم مهمتر از کودک و نوجوان است، بپردازیم.
وی در ادامه بیان داشت: برخی‌ها هم بعد از پیروزی انقلاب به جریان انقلابی جبهه فرهنگی گفتند که این کارهای کودکانه را گنار بگذارید و به کارهای مهمتر از جمله برگزاری همایش و ... بپردازید. این در شرایطی بود که اتفاق اصلی و مهم در پیش دبستانی‌ها در حال رخ دادن بود و ما داشتیم در دانشگاه کار می‌کردیم!
زائری با اشاره به اهمیت تربیت کودکان در همان رنج سنی گفت: ما هنوز از این غفلت بیدار نشدیم و نزدیک به سه دهه است که درگیر آن هستیم. همه بحران‌ها دقیقا در همان سن کودکی اتفاق می‌افتد.
مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی ضمن بیان اینکه والت دیزنی رویایی کودکان آمریکایی است، بیان داشت: کاری که والت دیزنی می‌کند الگوسازی است و تمام دنیا را در بر می‌گیرد. طی سالهای اخیر یکی از دلیل‌های طلاق در کشور آمریکا شیفتگی و علاقه یکی از زوجین به عروسک‌های والت دیزنی است که زندگیشان را تحت الشعاع قرار داده است.
زائری با بیان خاطره‌ای از یکی از دوستانش گفت: یکی از دوستانم فرزند خردسالش را به مهد کودک فرستاده بود و بعد از مدتی کودک گفته بود مربی مهدم گفته سی دی کارتون با خودتان بیارید. پدر این کودک از چند نفر پرس و جو کرده تا متوجه شده مربی مهدکودک فرزندش بچه‌ها را با دیدن سی دی سرگرم می‌کند و خودش بافتنی می‌بافد و سی دی‌هایش قدیمی شده و الان از بچه‌ها خواسته تا در خرید سی دی با مهد کودک مشارکت داشته باشند! می‌خواهم بگویم ما در این سالها غفلت این شکلی داشتیم و به جای اینکه کودکانمان را تربیت صحیح انسانی منطقی کنیم، اتفاق دیگری را رقم زدیم.

این فعال فرهنگی با اشاره به فرهنگ غربی عنوان داشت: فرهنگ غربی در ظاهر می‌خواهد سبک زندگی درست را به مردمش معرفی کند! اینها فلسفه‌شان را از سالها پیش شکل داده و تمامی محصولات فرهنگی خود را روانه بازار کردند.
وی با بیان اینکه شبکه‌های ماهواره‌ای عربی با هدف‌گذاری از قبل،‌ شروع به کار می‌کنند، بیان داشت: در سال 2006 توجهم به یکی از شبکه‌های عربی زبان ماهواره جلب شد. آنها در همان سال برای کودکان 8 ساله برنامه سازی می‌کردند و بعد از چند سال برای گروه سنی 15 سال برنامه می‌ساختند. اول تعجب کردم که چرا گروه سنی مخاطبان این شبکه تغییر کرد و بعد متوجه شدم که اینها از همان ابتدا با هدف‌گذاری شروع به برنامه سازی کردند و با کودکان 8 ساله شروع کردند و پا به پای آنها پیش رفتند.
زائری ادامه داد: یا چند سال بعد عروسک‌هایی را ساخته و در بازار عرضه کردند که در ابتدا دعا و نماز و زیارت می‌خواند. اما بعد از چند سال دیدم که آن عروسک حجابش کنار رفت و شد همان عروسک باربی! غربی‌ها آرام آرام در دل و قلب کودکان رخنه کرده و آنها را با خود همراه می‌کنند.
وی در ادامه بیان داشت: جریانی که مد را با حفظ حجاب در جوامع اسلامی مطرح می‌کند جریانی بسیار هوشمندانه است که در چهارچوب قواعد آمریکایی فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد. اگر حواسمان نباشد قدرت و فرهنگ غربی‌ها زندگی روزمره ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. متأسفانه ما نتوانستیم تفکرات دینی خود را در عمل بگنجانیم.
این فعال فرهنگی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری گفت: اتفاقاً مقام معظم رهبری در صحبت‌هایی که داشتند به این اشاره کردند که تعدادی از جوانان مومن به صورت آتش به اختیار آمده و کاری را به ثمر رساندند که بگویند ما می‌توانیم.
وی با اشاره به سازندگان این مستند گفت: این مستند نشان می‌دهد دوستانی که در تبیان فعال هستند، ادعایی ندارند مبنی بر اینکه بخواهند خودشان را نشان دهند، بلکه می‌خواهند بگویند در فضایی که همه ناامید بوده و توانایی انجام چنین کاری را نداشتند، ما گفتیم می‌توانیم. طبیعی است که در چنین شرایطی جریان‌هایی جلوی این افراد بایستند که ناامیدی ترویج شده و جریان مستقل فرهنگی به وجود نیاید.

زائری در ادامه بیان داشت: مطمئناً اگر این دوستان به‌جای ساخت شهر بازی معارفی کار دیگری می‌کردند، از آن استقبال می‌شد و یا حتی اگر از خارج از کشور به ایران می‌آمدند و شهر بازی راه‌اندازی می‌کردند، که شبیه به شهربازی غربی‌ها بود به جرأت می‌گویم بسیاری از مسئولان و نهادها به طور جدی به آنها کمک می‌کردند.
وی در ادامه بیان داشت: اگر همین دوستان می‌خواستند برنامه‌های تکراری تولید کنند باز از آن استقبال می‌شد. همه این مخالفت‌ها به این دلیل است که مسئولان نمی‌خواهند فعالیت جذابی در حوزه فرهنگی اتفاق بیفتد. اگر همین الآن زیارت عاشورا را روی لیوان یک بار مصرف بزنیم از آن استقبال می‌شود به این دلیل که در نهایت آن را دور می‌اندازند. متأسفانه تولید فرهنگی در کشور ما زمین می‌خورد به این دلیل که نمی‌گذارند کار جذابی در این حوزه انجام شود. اگر این تولیدات انجام شود معادلاتشان برهم می‌خورد.
این فعال فرهنگی گفت: هر کسی بخواهد این معادله را برهم بزند زمین می‌خورد. در همین نظام توسط مسئولینی که بعضاً روحانی هستند این مخالفت‌ها صورت می‌گیرد. آنها معتقدند نباید کار جذاب دینی تولید شود که با مخاطب ارتباط بگیرد و اگر بگوییم همین الآن می‌خواهیم برای عید نوروز روی بابا نوروز ایرانی خودمان مانور دهیم، مطمئناً زمین می‌خوریم.
وی در ادامه بیان داشت: آنچه که مقام معظم رهبری به‌عنوان نفوذ در نهادهای مختلف بیان می‌کنند همین است. جاسوس و نفوذی کسی است که نه او را می‌شناسی و نه فکرش را می‌کنی. این افراد در نظام جمهوری اسلامی مسئولیت دارند و با بودجه نظام این کارها را انجام می‌دهند. یکی از دوستان مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت ما هرچه تلاش کردیم به نتیجه‌ای نرسید و ترجیح دادیم توسط رهبری اقدام کنیم. همین آدم‌ها حتی در شأن خود نمی‌دانند درباره اسباب‌بازی و عروسک حرفی بزنند. اگر ساختن شهربازی موفقیت آمیز شود، آنها شکست می‌خورند.
زائری ادامه داد: در این مستند که مشکلات تولید شهربازی معارفی در شهر قم و مشهد را نشان داد، سندی دیدم که توجهم را به خود جلب کرد. سندی که درخواست سازندگان این شهربازی معارفی از مسئولین مربوطه بود که به آن هوشمندانه پرداخته شده بود. شهربازی که می‌خواست الگوی نظام ما باشد و جمهوری اسلامی بتواند آن را صادر کند به یادگاری و امضا تبدیل شده و در نهایت کسی که قرار بود تشویقش کنند، مدام با درهای بسته روبرو می‌شد و در آخر هم به دلیل بدهی‌ فکر به زندان افتادن در سرش افتاد.
وی ادامه داد: نگرانی آقای جمالان در شرایطی برای ساختن شهربازی اتفاق می‌افتد که رسماً اعلام می‌شود فلان مسئول دولت منزلی با رقم 500 میلیارد تومان دارد. در چنین شرایطی مخاطب حق ندارد از خودش درمورد این موضوع سؤال کند که این پول از کجا آمده و آیا یک جوان حق ندارد دست به کارهایی بزند که شاید ناخوشایند باشد. متأسفانه این اتفاق‌ها در جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد و این در حالی است که فردی که برای جمهوری اسلامی و اهداف دینی آن تلاش می‌کند، درنهایت به این فکر می‌کند که او را به زندان نیندازند.
زائری در پایان سخنان خود گفت: در کشور ما یا باید کارهای غربی کپی شود و یا کارهای بی‌خاصیت. ساختن شهربازی معارفی فقط دردسرآفرین است. معنی این کار نقض عیب و نقص‌های این شهربازی نیست، اما این آغاز مسیری است که ما تازه نخستین قدم‌ها را در آن برمی‌داریم.
انتهای پیام/
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 451996
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *