۰

عبرتی که از پلاسکو نگرفتیم

در حالی شب گذشته ۲۴ امدادگر در ارتفاع ۴ هزار متری و دمای منفی ۴۰ در کنار لاشه هواپیما تا صبح اسکان یافتند که برخی از مسئولان نسبت به وقوع بهمن، سرمازدگی و خطر مرگ امدادگران هشدار داده بودند.
عبرتی که از پلاسکو نگرفتیم
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، گروه بهداشت و درمان؛ 4 روز پیش هواپیمای شرکت آسمان که از سمت تهران به یاسوج در حال حرکت بود در رشته‌ کوه دنا دچار سانحه و سقوط کرد.
از زمان محو شدن هواپیما از رادار تا پیدا شدن لاشه هواپیما 2 روز به طول انجامید. برودت هوا و بارش برف و کولاک مانعی در برابر یافتن لاشه هواپیما و اجساد مسافران بود و سرانجام با گذشت 48 ساعت از این اتفاق، بقایای هواپیمای ای‌تی‌آر ساعت 10 صبح دیروز سه‌شنبه توسط بالگرد در منطقه عمومی دنا و حوالی قله پازن‌پیر رؤیت شد.

نیروهای امدادی پس از یافتن لاشه هواپیما به سمت آن حرکت کردند ولی روز به سیاهی رفت و شب فرارسید. هلال احمر 24 امدادگر خود را علیرغم تاریکی هوا در محل لاشه هواپیما اسکان داد تا علیرغم هوای بد منطقه و همچنین بارش برف و احتمال بهمن و... از اولین ساعات صبح روز بعد، عملیات پیدا شدن اجساد با سرعت بیشتری انجام شود.
 

 ساعتی بعد هلال احمر در پست توئیتری خود اعلام کرد: با توجه به شرایط بد جوی و احتمال بارش برف، این 24 امدادگر به دعای خیرتان احتیاج دارند.
بلافاصله موج توئیتری با هشتک این 24 امدادگر به راه افتاد و دست به دست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و این در حالی بود که هلال احمر پیش از این اعلام کرده بود، ماندن آنها در شب ممکن است به قیمت جان امدادگران تمام شود.
 

در ادامه گوشه‌ای از واکنش‌های کاربران فضای مجازی را به اقدام غیرمسئولانه هلال احمر در به خطر انداختن جان امدادگران می‌خوانید.
 

 

 

 

 
مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور صبح امروز خبر از احتمال سرمازدگی تیم‌های امدادی در محل لاشه هواپیما داد و اعلام کرد: کوهنوردان شب گذشته در دمای منفی 30 درجه حضور داشتند و این شرایط باعث سرمازدگی تیم های امدادی می‌شود که خطر آفرین است.
 البته معاون عملیات سازمان امداد و نجات نیز در پاسخ به این مسائل اعلام کرد: تمام تجهیزات لازم که این امدادگران در ارتفاع 4 هزار متری و دمای زیر منفی 40 درجه نیاز است را به همراه داشته و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. ولی به طور کلی ایمنی عملیات برای امدادگران مدنظر ما قرار داشته است.

با این وجود بسیاری از مردم معتقد بودند اگر امکان زنده ماندن مسافران بود اسکان 24 امدادگر در شب‌هنگام در چنین ارتفاعاتی و در دمای منفی 40 با مشکلی همراه نبود، ولی اکنون این مسئله سبب شده که جان این افراد به خطر بیفتد و قطعاً خانواده‌های مسافران هواپیمای حادثه‌دیده نیز راضی به چنین امری نبوده‌اند.
پلاسکو تکرار می‌شود؟
مسئولان طی روز گذشته از امکان وقوع بهمن خبر داده‌اند و امدادگران مشغول فعالیت‌اند. مسئولان هلال احمر اصفهان ظهر امروز نیز اعلام کرده‌اند که امکان اسکان مجدد امدادگران در محل لاشه هواپیما وجود دارد ولی آنچه به عنوان سوال مطرح است؛ اینکه چرا حادثه پلاسکو درسی برای مسئولان نشده است. اگر همه مسافران جان خود را از دست داده‌اند، چه توجیحی برای به خطر انداختن جان امدادگران وجود دارد. اولین اصل امداد حفظ جان امدادگران است و اگر امکان خطر برای این امدادگران وجود دارد، نباید اجازه داد که شب این افراد در ارتفاعات اسکان یابند.
انتهای پیام/
 
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 451999
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *