۱

اوراق گواهی سپرده اثر کاهنده بر نقدینگی ندارد/ مهار حرکت سپرده‌های بانکی

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه فروش اوراق گواهی سپرده از سیّالیت سپرده‌ها می‌کاهد، گفت: اگر منابع حاصل از فروش این اوراق صرف بازپرداخت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی شود، اثر کاهنده بر نقدینگی و پایه پولی خواهد داشت.
اوراق گواهی سپرده اثر کاهنده بر نقدینگی ندارد/ مهار حرکت سپرده‌های بانکی
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما،در خصوص آثار فروش اوراق گواهی سپرده ریالی بر متغیر پایه پولی و نقدینگی، اظهارداشت: فروش این اوراق از لحاظ طبقه‌بندی در چارچوب سپرده‌های بلند مدت قرار می‌گیرد و تاثیر آن جابه‌جایی سپرده‌ها از جاری، کوتاه مدت و وجوه نقد به سپرده‌های بلندمدت است.
وی افزود: از این جهت فروش اوراق گواهی سپرده اثر کاهنده بر حجم نقدینگی ندارد، بلکه از سیّالیت نقدینگی و سپرده‌ها می‌کاهد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد اگر بانک‌ها مصارفی برای این منابع در نظر نگرفته‌اند، می‌توانند صرف بازپرداخت بدهی خود به بانک مرکزی کنند، تصریح کرد: اگر منابع حاصل از فروش اوراق گواهی سپرده صرف بازپرداخت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی شود، قطعا اثر کاهنده بر نقدینگی و پایه پولی خواهد داشت.
قربانی این سوال را که آیا تاکنون برای مصرف منابع جمع‌آوری شده تصمیمی اتخاذ شده است، اینگونه پاسخ داد: در درجه اول بانک اجرای طرح را تا پایان هفته به اتمام برساند تا به طور دقیق مشخص شود چه میزان منابع توسط هر بانک جمع آوری شده و سپس برای هزینه‌کرد آن تصمیم گرفت.
وی تاکید کرد: در صورتی اجرای یک سیاست منجر به کاهش پایه پولی خواهد شد که پول به دست آمده به بانک مرکزی برگردد و یا نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری شود.
به گزارش فارس، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته از فروش 101 هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده ریالی در بازه زمانی 28 بهمن تا سوم اسفند ماه خبر داد. فروش این اوراق تا پایان ساعت کاری هفته جاری ادامه دارد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 452040
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *