بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین و جدیدترین دستگاه نقشه‌برداری قلب در ایران

8 اسفند 1396 ساعت 11:53

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از بهره‌برداری پیشرفته‌ترین و جدیدترین دستگاه نقشه‌برداری قلب در ایران در بیمارستان امام خمینی (ره ) خبر داد و گفت: این دستگاه کاربرد تشخیصی و درمانی دقیقی در جهت کمک به بیماران دچار آریتمی قلبی دارد.


به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، مسعود اسلامی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ‌در ارتباط با بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین و جدیدترین دستگاه نقشه‌برداری قلب در کشور اظهار داشت:‌خوشبختانه با کمک خیریه بیمارستان امام خمینی (ره) تهران این دستگاه در بخش قلب بیمارستان امام (ره) آغاز به کار کرد.
وی افزود: نامنظمی‌های ضربان قلب یا به اصطلاح علمی عارضه قلبی از بیماری‌های شایع قلبی بوده و انواع مختلف داشته که در هر سنی می‌تواند بروز کند. در این بیماری یک یا چند کانون غیرطبیعی در قلب شروع به فعالیت کرده و امواج الکتریکی را به سایر قسمت‌های قلب فرستاده و مانع از فعالیت طبیعی آن می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:‌در اثر این مشکلات تعداد ضربانات غیرطبیعی خیلی زیاد بوده و ممکن است منجر به مرگ در اثر ایست قلبی شود.
وی با بیان اینکه این دستگاه کاربرد تشخیصی و درمانی دارد، ادامه داد: با استفاده از دستگاه نقشه‌برداری قلب می‌توان با دقت نزدیک به 100درصد محل بروز نامنظمی را تشخیص و بعد از طریق امواج رادیویی آن را از بین برد.
اسلامی در مورد این شایع‌ترین عارضه‌های قلبی گفت: افرادی که دچار سکته قلبی شده عضله قلب انها ضعیف و آسیب‌پذیر می‌شود که این مسئله ضربان غیرطبیعی و احتمال مرگ ناگهانی را به همراه خواهد داشت.
دبیر انجمن آترواسکلروز ایران گفت: به طور مثال فردی که در 50 سالگی دچار سکته قلبی شده، دو سال بعد ناگهان به دلیل نامنظمی شدید قلبی دچار ایست قلبی شده و جان خود را از دست می‌دهد در حالی که با استفاده از این دستگاه می‌توان مانع از این اتفاق شد.همچنین افرادی که به صورت مادرزادی در قلب خود اعصاب اضافی دارند به دلیل ایجاد نامنظمی و تپش شدید قلب دچار مشکل شده که می‌توان توسط این دستگاه تشخیص و درمان بیماری‌شان را انجام داد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: افرادی که ضربان اضافه قلب یا ریزش قلب دارند اگر بیش از 15 درصد ضربان طبیعی را قلب آنها شامل شود دچار نارسایی و گشادی قلب شده که این مسئله با این دستگاه قابل تشخیص و درمان است.
اسلامی تصریح کرد: قبل از برجام به دلیل تحریم‌های شدید تنها کشورهای آمریکایی و اروپایی مجهز به این دستگاه بوده که خوشبختانه امروز پیشرفته‌ترین و جدیدترین دستگاه نقشه‌برداری سه‌بعدی قلب به کشور وارد و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت .این دستگاه پیشرفته توسط خیرین خریداری شده چرا که قیمت این دستگاه حدود 300 هزار یورو بوده و وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بودجه کافی برای خرید دستگاههای جدید و پیشرفه پزشکی را نداشته و این باعث عقب ماندن کشور ما از علم روز پزشکی می شود.
وی از خیرین درخواست کرد: همچون مدرسه‌سازی در امر تحقیقات و توسعه تجهیزات نوین پزشکی جهت کمک به مردم همکاری داشته باشند تا بتوانیم به موفقیت‌های علمی را هر چه سریع‌تر دست یابیم.
دبیر انجمن آترواسکلروز ایران گفت: بیمارانی که از این دستگاه برای آنها استفاده می‌شود بخشی از هزینه‌اش چون در مراکز دانشگاهی صورت می‌گیرد بیمه پرداخت می‌کند و بخش دیگر را خود باید از جیب پرداخت کنند و هنوز استفاده از این دستگاه تحت پوشش بیمه قرار ندارد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: از سال‌های گذشته پزشکان با مطالعه امواج الکترونیکی قلب (EPS) سعی در یافتن کانون‌های غیرطبیعی در قلب داشته و سپس با امواج رادیویی تلاش کرده‌اند که این کانون‌ها را نابود کنند که خوشبختانه در این بیماران موفقیت درمان بستگی به یافتن دقیق و 100درصد محل کانون‌ها در قلب بود که دستگاه‌ نقشه‌برداری سه‌بعدی جدید با دقت بسیار زیاد قادر به یافتن کانون‌های آریتمی بوده و سرعت و دقت تیم پزشکی را به طور چشمگیر افزایش می‌دهد.
اسلامی گفت:‌ دوشنبه و سه‌شنبه 7 و 8 اسفندماه 4 بیمار با این روش مورد تشخیص عارضه آریتمی شدید قلبی قرار خواهند گرفت و این اعمال با همکاری تیم‌های الکتروفیزیولوژی قلب امام (ره) صورت خواهد گرفت.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد:‌ در آینده نزدیک شاهد کمک بیشتر خیرین در زمینه تجهیزات و تحقیقات مهم پزشکی در کشور باشیم.
انتهای پیام/


کد مطلب: 452043

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/452043/بهره-برداری-پیشرفته-ترین-جدیدترین-دستگاه-نقشه-برداری-قلب-ایران

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir