نمره‌ای که مداحان به «خانه مداحان» دادند/ جای خالی مدیریت فرهنگی در عرصه مداحی

9 اسفند 1396 ساعت 13:43

دو سال از مدیرعاملی مصطفی خرسندی بر خانه مداحان می‌گذرد، مداحان بازسازی حسینیه و برپایی جلسات هفتگی چهارشنبه‌ها را نقطه قوت او توصیف می‌کنند، اما با این وجود برخی مداحان انتقاداتی به عملکرد او دارند.


به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،آزاده لرستانی: خانه مداحان اهل بیت (ع) فعالیت خود را از شامگاه 15 آبان ماه 1388 آغاز کرد. مرحوم علی آهی مؤسس و رئیس خانه مداحان و نیز عضو هیأت مدیره بنیاد دعبل بود و هم اکنون غلامرضا سازگار ریاست هیأت مدیره این خانه را در محله فخرآباد و عمارت فخرالدوله بر عهده دارد. درهای این خانه هر روز از 8 صبح تا ساعت 16 به روی مردم و مخاطبان اصلی این خانه باز است. هیأت امنای خانه مداحان 30 نفر است که از میان کانون مداحان، شهرداری تهران، بسیج مداحان و جوامع مداحی کل کشور انتخاب می‌شوند.
نخستین مدیرعاملی خانه مداحان اهل البیت(ع) را محسن طاهری بر عهده داشت و از سوم اسفند سال 94 تا کنون مدیرعامل خانه مداحان بر عهده مصطفی خرسندی است. در کارنامه فعالیت‌های این مدیر، معاونت فرهنگی شهرداری منطقه 11 به مدت سه سال، سه دوره مشاور معاونین فرهنگی شهردار تهران، نماینده شهردار تهران در خانه مداحان، مشاور پرورشی بنیاد شهید کل کشور، مشاور فرهنگی دانشگاه شاهد، کارشناس مسئول هسته مشاوره آموزش و پرورش از سال 74 تا 81، کارشناس مسئول فرهنگی آموزش و پرورش منطقه 10 از سال 69 تا 72 و مربی تربیتی آموزش و پرورش منطقه 10 از سال 67 تا 69 به چشم می‌خورد.
به مناسبت اتمام دومین سال حضور مصطفی خرسندی مدیرعامل خانه مداحان با برخی از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید.
*سعید خرازی: در ظاهر کار انجام شده، ولی در باطن خبری نیست
سعید خرازی با بیان اینکه در مدیریت فعلی خانه مداحان، فقط گردهمایی چهارشنبه‌ها به صورت شاخص نمایان است، ابراز می‌دارد: اینکه جامعه مادحین هفته‌ای یک بار دور هم جمع شوند و یک توسلی ایجاد شود، بسیار عالی است.
وی ادامه می‌دهد: خانه مداحان از لحاظ ظاهری نسبت به گذشته فرق کرده است؛ از جمله بازسازی حسینیه، تجلیل از پیرغلامان و کمک به خانواده مداحان پیشکسوت، اما به لحاظ خدمات فکری و فرهنگی اقداماتی صورت نگرفته است.
خرازی تصریح می‌کند: از سال‌های بسیار گذشته آقای خرسندی را می‌شناسم، هنگامی که وی در حسینیه فاطمیه غرب تهران زیارت عاشورا می‌خواند. در مجموع می‌توانم بگویم در ظاهر کار انجام شده ولی در باطن خبری نیست.
*محسن طاهری: جامعه مداح را باید کسی اداره کند که شناخته شده باشد
محسن طاهری که خود در سال‌های قبل مدیرعاملی این خانه را بر عهده داشته، با آرزوی موفقیت برای خرسندی می‌گوید: عرصه مدیریت سلیقه‌ای است. ممکن است سلیقه یک مدیر با مدیر دیگر فرق کند و بستگی به این دارد که از خانه مداحان چه توقعی داشته باشید.
وی می‌افزاید: در مدیریت کنونی دیگر مجله ستایشگران نور منتشر نمی‌شود و کلاس‌های آموزشی هم مانند سابق برقرار نیست، اما خانه مداحان از زمان ما بهتر شده است؛ هم به لحاظ امکاناتی که در اختیار دارند و هم به خاطر تغییراتی که در حسینیه ایجاد شده است. به قول معروف مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید.
طاهری بیان می‌دارد: آقای خرسندی به خاطر ارتباطاتی که با شهرداری و مراکز دیگر داشت، توانست بهتر ظاهر شود و از لحاظ اداری شاید ایشان قوی‌تر از دیگران باشد، اما جامعه مداح را باید کسی اداره کند که شناخته شده باشد، اطلاعات تخصصی داشته باشد و در شهرهای مختلف او را بشناسند و هر فردی نمی‌تواند به آن بپردازد.
* محمود تاری: به آقای خرسندی نمره 70 می‌دهم/در ایجاد فرهنگ‌سازی برای مداحان ضعف دارند
محمود تاری شاعر و ذاکر اهل بیت (ع) که خودش را به صراحت لهجه معرفی می‌کند، با بیان اینکه خرسندی در بعضی کارها موفق بوده است، خاطرنشان می‌کند: بالاخره هر سازمان، تشکیلات و نهادی نواقص و کمبودهایی دارد و نمی‌توان مستثنا بود. خرسندی در انسجام‌بخشی به جامعه مداحان اهل بیت (ع) 90 درصد موفق بوده است، اما در موارد دیگر مانند فراهم کردن تسهیلات، برپایی جلسات چهارشنبه‌ها و مماشات با برخی مداحان و کارهای اداری به طور کلی 60 درصد موفق عمل کرده است.
وی می‌افزاید: در تمام زمینه‌ها به آقای خرسندی و فعالیت‌هایش نمره 70 از 100 می‌دهم. باید به خاطر برنامه‌های عمومی که دارند دست مریزاد گفت. خرسندی توانست با ارتباطی که با شهرداری داشت، حسینیه خانه مداحان را به نحو احسن بازسازی کند و در این رابطه تا حد زیادی موفق بوده است.
تاری ابراز می‌دارد: اما در ایجاد فرهنگ‌سازی برای مداحان ضعف به چشم می‌خورد. اینکه مداحانی که شایستگی دارند در صحنه نباشند و دیگرانی که فاقد شایستگی هستند در صحنه حضور دارند، اتفاق خوبی نیست.
* علی مهدوی‌نژاد: تجلیل از پیرغلامان یک دلگرمی برای جامعه مادحین است/ نمره 20 می‌دهم
علی مهدوی‌نژاد دیگر مداح اهل بیت (ع) با اعلام رضایت از فعالیت‌های انجام شده، می‌گوید: آقای خرسندی روابط عمومی بسیار عالی و خوبی دارند و تجلیل از پیرغلامان و پیشکسوتان از سوی ایشان یک دلگرمی برای جامعه مادحین است. کسانی که سال‌های گذشته مداح بودند و امروز به هر دلیلی نتوانند مداحی کنند، دعوت از این افراد کار بسیار جالبی است.
* حمیدرضا نیکدل: آنچه مورد انتظار من است از خانه مداحان ندیدم
حمیدرضا نیکدل که دل پر دردی از مسئولان و مدیران جامعه مداحان دارد، با اشاره به تکثر مراکز مختلف ویژه مداحان می‌گوید: آقای خرسندی از دوستان خوب من است، اما آنچه مورد انتظار من است از خانه مداحان ندیدم؛ در حالی که خانه مداحان باید آدم خودش را داشته باشد. ایشان ریشه‌ای در این کار نبوده است.
وی با تأکید بر اینکه امروز چکیده‌های مداحی در عرصه مدیریتی حضور ندارند، می‌افزاید: شاید آن‌ها فرد مذهبی باشند، اما از لحاظ علمی اطلاعاتشان بسیار اندک است؛ در حالی که توقعی که مادحین دارند، چیز دیگری است. 99 درصد از کادر اداری خانه مداحان،‌ مداح نیستند، یا بازنشسته از جایی هستند یا عبایی را بر دوششان انداخته‌اند و کاغذی در دستشان گرفته‌اند.
نیکدل بیان می‌کند: در حالی که نوکر امام حسین (ع) قداست خودش را دارد، آدم خودش را می‌‌طلبد، چکیده‌ها گوشه‌نشین و خانه‌نشین شدند. یک عده هم جناحی برخورد می‌کنند، در حالی که سیاست نوکر امام حسین (ع) همان سیاست قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است. متاسفم از اینکه بزرگ‌ترها بزرگی نمی‌کنند و کوچک‌ترها هم کوچک‌تری نمی‌کنند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 452047

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/452047/نمره-ای-مداحان-خانه-دادند-جای-خالی-مدیریت-فرهنگی-عرصه-مداحی

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir