۰
کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با دانا:

هژمونی مالی غرب امروز خدشه دار شده است/ اقدامات "جی 7" برای مقابله با کمربند چین تا به امروز راهی به جایی نبرده است

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه هژمونی مالی غرب امروز خدشه دار شده است گفت: نظمی که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم در دنیا ترسیم کرده بود امروز دچار خدشه و در آستانه فروپاشی است.
هژمونی مالی غرب امروز خدشه دار شده است/ اقدامات "جی 7" برای مقابله با کمربند چین تا به امروز راهی به جایی نبرده است
به گزارش تفتان ما، «امیرعلی ابوالفتح»، کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره هزینه 600 میلیاردی جی 7 برای مقابله با کمربند جاده ای چین گفت: تخصیص میلیاردی گروه 7 به منظور سرمایه گذاری در زیر ساخت ها، اقدام جدیدی نیست بلکه سال گذشته هم در انگلستان چنین طرحی با عنوان «بازسازی بهتر جهان» داده شد اما محقق نشد.
وی با اشاره به اینکه امسال هم با همان انگیزه و در همان مسیر با یک عنوان دیگر یعنی « شراکت برای برای سرمایه گذاری جهان» این طرح از سوی اروپا و آمریکا در حال پیگیری است که 200 میلیارد آن را آمریکا و باقی مانده آن را کشورهای اروپایی عضو جی 7 متعهد شدند.
وی با اشاره به اهداف این طرح تصریح کرد: اولین هدف غرب در طراحی چنین اقدامی رقابت با چین است که می تواند برای کشورهای در حال توسعه مزایایی هم داشته باشد.
ابوالفتح با اشاره به اینکه سرمایه گذاری کشورهای بزرگ در کشورهای کمتر توسعه یافته می تواند دستاوردهای اقتصادی و توسعه ای  برای این کشورها داشته باشد ادامه داد: غرب در حقیقت برای دستیابی بیشتر از چین و عقب نماندن از اقتصاد این کشور به فکر سرمایه گذاری در کشورهای کمتر توسعه یافته است اما به موازارت دستاوردهایی که این اقدام می تواند داشته باشد، منابع مالی این کشور ها را آرام آرام دچار فرسایش شده و به تدریج منابع مالی محدود و از بین می رود.
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه غرب سالهاست در پی این سیاست اقتصاد خود را متضرر کرده است تصریح کرد: مردم آمریکا معتقدند که بسیاری از مشکلات داخلی آمریکا به خاطر سرمایه گذاری هایی است که دولتمردان آمریکایی با اهداف سیاسی در سایر کشورها انجام دادند.
وی با اشاره به اینکه غرب در پی این اقدان به دنبا یارگیری در مقابله با چین است عنوان کرد: کشورهای جی 7 مدعی هستند که 40 درصد تولید ناخالص جهان را در اختیار دارند، از تکنولوژی بالایی برخوردار بوده و اگر بتوانند در دنیا پول پاشی کنند می توانند حمایت برخی کشورها را نسبت به خود جلب کرده و در برابر چین یارگیری کنند.
ابوالفتح با اشاره به اینکه شرایط چین متفاوت تر از آمریکاست ادامه داد: جایگاه اقتصادی چین بالاتر است اما به لحاظ سیاسی هنوز به رشد قابل قبول نرسیده است اما امیدوار است با دسترسی به بازارهای جهانی در زمینه سیاسی نیز رشد کند چرا که چین توان هزینه کردن برای تقویت سیاسی خود را دارد.
این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه در حال حاضر دنیا از حالت تک قطبی بودن خارج شده است و با دنیای چند قطبی مواجه هستیم عنوان کرد: در دوران جنگ سرد با دو قطبی فرهنگی، سیاسی، نظامی و ایدئولوژیک مواجه بودیم اما امروز با دنیای چند قطبی مواجه هستیم و ممکن است به سمت جهان بی قطبی حرکت کنیم.
وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند در آینده دنیا با آشوب های متعدد رو به رو خواهد شد خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک رقابت شدید بین چین و غرب در حوزه اقتصادی داریم و هژمونی مالی غرب خدشه دار شده است. نظمی که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم در دنیا ترسیم کرده بود امروز دچار خدشه و در آستانه فروپاشی است.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 452076
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *