۰
کاربران هوشیار باشند؛

کلاهبرداری به روش ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا/ مشاهده ابلاغیه قضائی نیاز به واریز وجه نقد ندارد

با وجود تاکیدات فراوان پلیس فتا در خصوص پیامک های کلاهبرداری ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، متاسفانه باز هم تعدادی از شهروندان در دام این گونه پیامک ها گرفتار می شوند.
کلاهبرداری به روش ابلاغیه قضایی در سامانه ثنا/ مشاهده ابلاغیه قضائی نیاز به واریز وجه نقد ندارد
به گزارش تفتان ما به نقل از عصرهامون، شگرد مجرمین سایبری هر بار به بهانه ای عده ای از شهروندان را در دام کلاهبرداران به دام می اندازد. مجرمان سایبری در این شیوه با بررسی صفحات افراد مختلف در شبکه‌های اجتماعی و شناسایی علاقه‌مندی‌ آن‌ها طعمه خود را شناسایی و برای آن‌ها با خط های شخصی  پیام ارسال می کنند.

کلاهبرداران ابتدا یک اکانت واتساپ با شماره فعال کرده و نشان یکی از شبکه های رادیو و تلویزیونی را روی پروفایل قرار داده و مخاطب به محض تماس با این تصور که در حال تماس با او هستند دچار تردید شده و طعمه کلاهبرداران خواهد شد؛ و یا پیامی که در واتساپ ارسال شده و یا به تلفن همراه پیامک را باز و گرفتار می شوند.

متاسفانه زمانی که بر روی لینک در پیامک کلیک کرده یک بدافزار در تلفن همراه آنان نصب، و به این شیوه در دام سودجویان قرار می گیرند؛ گاها در برخی از این شیوه ها صدها پیامک از شماره موبایل فرد در دام افتاده، برای شماره های ناشناس ارسال شده و ناخواسته در حلقه پازل شبکه کلاهبرداری سودجویان قرار می گیرند.

در همین راستا طی هفته اخیر نیز پیامکی با این مضمون ارسال شد که "مامور اداره پست هستم ابلاغیه آوردم براتون آدرس خونتون رو نتونستم پیدا کنم شمارتو رو نامه قضایی بود کد رهگیری پرونده شما ۱۴۰۱۰۹۰۰ بود ...."
 
حسینعلی دهمرده، رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به شگرد مجرمین اینترنتی مبنی بر کلاهبرداری از طریق سامانه ابلاغیه قوه قضائیه یا ثنا، بیان کرد: با توجه  به شرایط و موقعیت های متفاوت روش های جدیدی برای کلاهبرداری از سوی کلاهبرداران در فضای مجازی ابداع می شود که متاسفانه افراد زیادی به دلیل اینکه اطلاع و دانش دقیقی در این حوزه ندارند و یا به دلیل بی دقتی در دام این مجرمان گرفتار می شوند.

وی افزود: یکی از این شگردهای کلاهبرداری که در سطح استان به وفور اتفاق می افتد از طریق جعل سامانه ابلاغیه قوه قضائیه است، به این شکل که کلاهبردار با شماره ناشناس و شخصی اقدام به ارسال پیامک برای مخاطبان با متنی مبنی بر " شکوائیه عیله فرد و مراجعه به لینک قید شده و در ادامه نیز جهت پیگیری مبلغی را پرداخت کنید"، می کند که افراد با کلیک بر روی لینک ارسالی و پیامک، وارد درگاه پرداخت جعلی شده و به روش فیشینگ از حساب‌شان پول برداشت می شود.

این مسئول تاکید کرد: شهروندان باید مهم ترین و اصلی ترین تفاوت های بین پیامک های اصلی و جعلی سامانه ثنا را بدانند تا به راحتی فریب شیادان را نخورده و در دام آن ها گرفتار نشوند.

به گفته دهمرده؛ با وجود تاکیدات زیاد پلیس فتا در خصوص پیامک های کلاهبرداری ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا، متاسفانه باز هم تعدادی از همشهریان در دام این گونه پیامک ها می افتند؛ این درحالیست که شهروندان باید دقت کنند پیامک های اصلی سامانه ثنا از سرشماره های معتبر ارسال می شود، فاقد لینک است و برای مشاهده ابلاغیه قضائی به هیچ وجه نیازی به واریز وجه نقد نیست.

وی اظهار کرد: ابلاغ الکترونیک قضائی با عنوان adliran.ir  ارسال می شود آن هم برای افرادی که پیش از آن در سامانه ثنا به آدرسsana.adliran.ir  ثبت نام کرده باشند.

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا استان ادامه داد: شهروندان باید آگاه باشند برای ثبت نام در سامانه ثنا از طریق وب سایت های رسمی اقدام، و از ورود و ثبت نام در سایت های متفرقه و لینک و پیامک های دریافتی ناشناس خودداری کنند.

دهمرده گفت: شهروندان در صورت مواجهه با صفحات جعلی مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسcyberpolice.ir  و یا با شماره تلفن مرکز فوریت های سایبری پلیس فتای انتظامی استان به شماره ۰۹۶۳۸۰ گزارش دهند تا در اسرع وقت موضوع در دست پیگیری قرار گیرد.

انتهای پیام/

 
 
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 452203
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *