۰
در نشست خبری ۳۰ امین هفته کتاب مطرح شد؛

شعار ۳۰امین هفته کتاب؛ ما همانیم که می‌خوانیم/ افتتاح سامانه دائمی خرید کتاب

نشست خبری ۳۰ امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز 16 آبان ماه در محل خانه کتاب با حضور علی رمضانی، دبیر سی امین هفته کتاب و اصحاب رسانه برگزار شد.
شعار ۳۰امین هفته کتاب؛ ما همانیم که می‌خوانیم/ افتتاح سامانه دائمی خرید کتاب
به گزارش تفتان ما به نقل از  خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی رمضانی، دبیر سی امین هفته کتاب در ابتدای این نشست، هفته کتاب را از موالید توجه انقلاب اسلامی به حوزه کتاب، کتابخوانی و حوزه نشر عنوان کرد و افزود: جا دارد که به روح پرفتوح امام خمینی(ره)، روح شهید کتاب فروشمان حججی و شهدای امنیت که باعث آرامش این روزهای ما شده اند، درود بفرستیم؛ ما برای بالندگی حوزه کتاب، بدون شک به کمک شما اهالی رسانه نیازمندیم و تشکر ویژه دارم از همه خبرنگاران و اهالی کتاب که در طول یک سال گذشته تلاش کردند تا این حوزه سربلند بماند.
دبیر سی امین هفته کتاب با ذکر این نکته که از سال گذشته تا الان بیش از 116 میلیون نسخه کتاب در ایران منتشر شده افزود: حجم اقتصد در گردش این تعداد نسخه کتاب منتشر شده بیش از 7 هزار و 600 میلیارد تومان بوده و بسیار خوشحالیم که از سال گذشته تا به امروز فعالیت ناشران تقریبا به حالت عادی تری نسبت به دوران کرونا بازگشته است.
علی رمضانی با ذکر این نکته که تمام تلاش ما در شورای هفته کتاب این است که به مانند عمومیت نمایشگاه بین المللی کتاب، این هفته نیز در جامعه شناخته شود و حالت عمومی به خود پیدا کند و به همین دلیل شعار امسال این هفته را «ما همانیم که می خوانیم» انتخاب کرده ایم و پوستر امسال نیز بر اساس همین شعار طراحی شده است.
علی رمضانی، دبیر سی امین هفته کتاب در ادامه با بیان این فرض که اگر بخواهیم این رویداد مردمی شود باید اتفاقات مهم دیگری نیز در کنار این شعار عملی شود، به ذکر چند رویداد مهم اشاره کرد و افزود: اولویت نخست ما در این مقطع هماهنگی با دستگاه هایی مانند آموزش و پرورش و وزارت ارشاد است که تمام تلاش ما به خط کردن و هماهنگی همه این دستگاه های متولی است.
وی ادامه داد: پویش ها و مسابقات، نشست ها و تجلیل و تکریم اصحاب و اهالی کتاب 3 برنامه مهم استان های کشور در هفته کتاب است. طرح اکران شهری کتاب های نویسندگان و کتاب باران شهرها در واقع فعالیت خوب و ارزنده ای بود که در گذشته اتفاق افتاده و امسال نیز تکرار خواهد شد. همچنین ما در شورای هفته کتاب با قدرت این دستورالعمل را در راس کارهای خود قرار داده ایم که به جای گفتن این شعار که «کتاب خوب است و مطالعه کنید»، سعی کردیم براساس جنس اقتضائات و نیازمندی های به روز خوانندگان خود کتاب های مناسب تری به آنها معرفی کنیم تا آنها در سردرگمی خرید از بین تعداد زیاد کتاب ها نیافتند.
افتتاح سامانه دائمی خرید کتاب
دبیر سی امین هفته کتاب با بیان برنامه ها و فعالیت های مهم خانه کتاب در این هفته گفت: اکران های شهری کتاب های برگزیده جشنواره های معتبر کشور در شهر تهران، انتشار مجموعه اقلام تبلیغاتی این هفته از نماهنگ تا پوستری که به این مناسبت طراحی شده همه جزء برنامه های این هفته به شمار می رود. همچنین از روز شنبه 21 آبان ماه به صورت رسمی آغاز سی امین هفته کتاب کشور با حضور در حرم امام خمینی و میثاق با رهبر کبیر انقلاب آغاز خواهد شد؛ 20 امین دوره جشنواره کتاب و رسانه از دیگر برنامه های شاخص این هفته است که تا به حال 1000 اثر به این دبیرخانه ارسال شده است و امسال 4 جایزه انتخاب مردمی، رسانه حامی کتاب، ناشر برگزیده استفاده از رسانه و شخصیت رسانه ای دوستدار کتاب به جوایز قبلی اضافه شده است.
رمضانی دیدار ناشران با وزیر فرهنگ و ارشاد را از دیگر برنامه های این هفته عنوان کرد و افزود: آغاز به کار تلویزیون اینترنتی کتاب که درواقع اولین تلویزیون اختصاصی کتاب خواهد بود در بستر تلوبیون از دیگر برنامه های ما در این هفته است. همچنین در این هفته سامانه خرید دائمی از کتابفروشی های کشور افتتاح خواهد شد تا پایانی بر طرح های فصلی خرید کتاب باشد و بر همین اساس در این هفته هر نفر با کد ملی می تواند با 400 هزارتومان خرید از تخفیف 100 هزارتومانی بهره مند شود و برای این کار ما 10 میلیارد تومان یارانه اختصاص داده ایم که عملا در این هفته 40 میلیارد تومان خرید به سمت کتابفروشی های کشور سرازیر خواهد شد. بخش عمده ای از هزینه ارسال کتاب ها برعهده این سامانه خواهد بود و افتتاح این سامانه مهمترین کمک به شهرهایی خواهد بود که متاسفانه هنوز کتابفروشی ندارند و حالا متقاضیان خرید کتاب در کشور می توانند به صورت 24 ساعته و بدون لحاظ تعطیلی از این سامانه کتاب خریداری کنند.
در انتهای این مراسم با حضور برخی از اصحاب رسانه و علی رمضانی از پوستر 30‌امین هفته کتاب رونمایی شد.
پیش از این روزهای منسوب به هفته کتاب که از 21 آبان تا 27 ادامه دارد به این شرح منتشر شده بود:
شنبه بیست‌ویکم آبان ماه: کتاب، دانش‌آموز، آینده
 یک‌شنبه بیست‌ودوم آبان ماه: کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه
دوشنبه بیست‌وسوم آبان ماه: کتاب، دانشجو، پیشرفت دانش‌بنیان
سه‌شنبه بیست‌وچهارم آبان ماه: کتاب، کتابخوانی و کتابدار
چهارشنبه بیست‌وپنجم آبان ماه: کتاب، رسانه و زبان‌فارسی
 پنج‌شنبه بیست‌و‌ششم آبان ماه: ناشران، کتابفروشان و ارکان صنعت نشر
جمعه بیست‌و‌هفتم آبان ماه: کتاب، ورزش و جوانمردی
بیشتر بخوانید؛
نخستین شبکه تلویزیونی اینترنتی کتاب آغاز به کار می کند.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب: 452262
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *