۰
"گنج پنهان" کشور بدون برخورداری از خط ریلی مفهومی ندارد/ اتصال خط آهن زاهدان به چابهار؛ انقلابی در رونق اقتصادی

"گنج پنهان" کشور بدون برخورداری از خط ریلی مفهومی ندارد/ اتصال خط آهن زاهدان به چابهار؛ انقلابی در رونق اقتصادی

سواحل مکران که به فرموده رهبر انقلاب "گنج پنهان" کشور است در حالی بدون برخورداری از خط ریلی مفهومی ندارد که اگر از این ظرفیت بهره مند شود، آن زمان علاوه بر توسعه چابهار، انقلابی در بحث تجاری، رونق و توسعه سیستان وبلوچستان و شرق کشور شکل می گیرد.
"گنج پنهان" کشور بدون برخورداری از خط ریلی مفهومی ندارد/ اتصال خط آهن زاهدان به چابهار؛ انقلابی در رونق اقتصادی
به گزارش تفتان ما به نقل از عصرهامون، سواحل مکران در حالی به فرموده رهبر معظم انقلاب "گنج پنهان" کشور است که ایشان همواره بر توسعه این سواحل تاکید کرده و  فرمودند "خوب است که این نام مکران احیا شود، زیرا نام اصیل است."

این سواحل با داشتن قابلیت های فراوان و قرار داشتن در موقعیت جغرافیایی ویژه از اهمیت بالای استراتژیكی برای ایران برخوردار است و از این حیث، تاکید فرمانده معظم کل قوا بر احیای نام تاریخی مکران نشان از هوشمندی، دقت نظر و نگاه عمیق ایشان در مسائل منطقه و جهان دارد.

استان پهناور سیستان و بلوچستان در مسیر دو كریدور از سه كریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد كه این امر منطقه مكران را به عنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح می كند؛ سواحل مكران به دلیل موقعیت و ویژگی های استراتژیک از منظر ژئوپلیتیكی، ژئواستراتژیكی و ژئواكونومیكی دارای اهمیت فراوانی است.

در این میان اتصال بندر چابهار به شبکه راه‌آهن و امتداد آن تا مشهد، اتصال خطوط ریلی ایران به کشورهای آسیای میانه از یک سو و از سوی دیگر به افغانستان با توجه به سرمایه‌ گذاری قابل توجه هند در معادن افغانستان و افزایش ظرفیت تخلیه بار در بنادر چابهار موجب رونق کریدور ترانزیتی شمال – جنوب و کریدور شرق کشور و توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق شرقی کشور می ‌شود.
 
انقلابی در بحث تجاری، رونق و توسعه سیستان وبلوچستان و شرق کشور

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان وبلوچستان در اینباره با اشاره به اتصال خط آهن زاهدان به چابهار در نیمه نخست ۱۴۰۳، بیان کرد: تخصیص از صندوق توسعه ملی برای راه آهن چابهار - زاهدان ۳۰۰ میلیون دلار به دستور رهبر معظم انقلاب بود که ۲۵۰میلیون دلار آن اختصاص یافته و هفت هزار میلیارد تومان تا کنون برای این خط ریلی هزینه شده است.

وی گفت: درخواست ما تمدید اعتبار راه آهن از صندوق توسعه ملی است که دولت مصوب کرده که این هفت هزار میلیارد تومان اگر تخصیص یابد انتهای ۱۴۰۲ و نهایت نیمه نخست ۱۴۰۳ خط آهن زاهدان به چابهار متصل می‌شود، تحقق این امر انقلابی در بحث تجاری، رونق و توسعه سیستان وبلوچستان و شرق کشور است.

منطقه آزاد نتوانسته به توسعه سواحل مکران کمک کند

 نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه بندر تجاری بدون برخورداری از خط ریلی مفهومی ندارد، تاکید کرد: با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند سواحل مکران "گنج پنهان" است و شورای توسعه سواحل مکران ایجاد و دبیر توسعه سواحل مکران منصوب شدند اما منطقه آزاد نتوانسته به توسعه این سواحل کمک کند؛ در این راستا نقشه راهی ترسیم و در آن تاکید شده که زیرساخت‌های این منطقه تکمیل شود؛ سرمایه گذار را نمی‌توانیم در منطقه ای مستقر کنیم که مسیرهای راه آن هنوز تکمیل نشده است؛ از طرفی ابتدا باید مساله آب آشامیدنی راه و انرژی در منطقه تامین شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه فولاد مکران و پتروشیمی نگین مکران در جنوب سیستان و بلوچستان در شرف راه‌اندازی است، ادامه داد: اگر چه هنوز گاز نداریم البته قول آن داده شده و امسال هم شرکت گاز اقدامات خوبی انجام داده و ۶۵۰ کیلومتر خط لوله گاز کشیده است.

به گفته وی؛ امروز شاهد هستیم که گاز به خاش، زاهدان، سیستان و پیش از آن به ایرانشهر رسیده است، امیدواریم خط گاز در دهه فجر به چابهار برسد تا بتوانیم به پتروشیمی نگین مکران، فولادمکران و نیروگاه‌های این منطقه منتقل کنیم؛ اگر خدمات زیرساختی مثل راه، آب، گاز و بویژه راه آهن فراهم باشد، مشکل حل می‌شود.

مدرس خیابانی اضافه کرد: وقتی صحبت از بندر تجاری چابهار می‌شود، اگر راه و ریل نرسد بندرتجاری بدون آن مفهومی ندارد و اگر این ریل برسد، آن زمان علاوه بر توسعه چابهار، سیستان و بلوچستان را نیز به توسعه نزدیک خواهد کرد.

استاندار سیستان وبلوچستان خاطر نشان کرد: به عقیده بنده چون این زیرساخت‌ها فراهم نبوده و منطقه آزاد چابهار در توسعه استان نیز نمی تواند مشارکت کند؛ اینها ۲ علت دارد یکی اینکه زیرساخت‌ها تکمیل نبوده و دوم اینکه مردم در آنجا سرمایه گذاری نکردند و هر چه سرمایه گذاری شده دولت انجام داده است.

انتهای پیام/
دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 452382
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *