۰
امام آمد، شاه رفت؛

گذری بر خاطرات مبارزان انقلابی در سیستان و بلوچستان

شاید برای نسل‌های پس از انقلاب جالب باشد كه بدانند در روز پیروزی انقلاب اسلامی حال و هوای مردم در محله سکونتشان چگونه بود.
گذری بر خاطرات مبارزان انقلابی در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما به نقل از عصرهامون، شاید برای نسل‌های پس از انقلاب جالب باشد كه بدانند ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در لحظه تاریخی ورود امام خمینی(ره) به کشور شور و حال مردم و حال و هوای آن روزهای شهر چگونه بود که باگذشت چندین دهه از آن هنوز که هنوز است از آن روزها و استقبال بی‌نظیر مردم به‌عنوان برگی زرین از تاریخ انقلاب اسلامی یاد می‌شود. 
 
مبارزاتی که در بهمن ۵۷ با درایت امام راحل و همراهی مردم توانست حکومت ۲۵۰۰ساله شاهنشاهی را در ایران سرنگون کند، و این ایستادگی و مقاومت غیور مردان ایرانی آن هم با دست‌خالی اما توکل بر خدا و ولایت‌پذیری الگویی برای تمام کشورهای جهان و آزادی‌خواهان عالم شود.

در طلیعه ۱۲ بهمن‌ماه سال ۵۷ خیابان‌ها بیش از هرزمان رنگ شوروشوق به خود گرفته بود، مردم با تاق‌نصرت و گل، خیابان‌ها را تزیین کرده بودند شیرینی و شربت پخش می‌کردند و شعار «الله‌اکبر خمینی رهبر» سر می‌دادند، چشم‌ها به آسمان و گوش‌ها به سمت رادیو بود تا اینکه در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح، هواپیمای حامل امام(ره) بر زمین نشست.

زن و مرد پیر و جوان حتی کودکان به خیابان‌ها 
یکی از مبارزین انقلابی شهرستان زاهدان: به یاد دارم هنگامی که هواپیمای حامل امام راحل در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین نشست تصویر ایشان را از تلویزیون سیاه‌سفید کوچک در دفتر امام‌جمعه که کنار مسجد جامع زاهدان بود مشاهده کردیم در آن روز همه خوشحال بودند و مى‌خندیدند.
آمده بودند و همه اشک شوق می‌ریختند؛ اگرچه سیستان و بلوچستان از پایتخت کشور فاصله زیادی داشت؛ اما خیلی از مردم شیعه و سنی سعی کرده بودند خود را به مراسم استقبال امام (ره) در فرودگاه مهرآباد برسانند و آنهایی که توانایی حضور در این مراسم را نداشتند با پخش شیرینی و شربت خوشحالی خود را ابراز می‌کردند.

 تصاویر امام راحل را محرمانه پخش می‌کردیم

سلیمان جاویدنیا یکی از مبارزین انقلابی شهرستان زاهدان در این باره به بیان خاطراتی از حال و هوای بهمن ۵۷ در این منطقه اشاره کرد و گفت: دوران جوانی  ۱۸ساله بودم  به یاد دارم در آن ایام تصاویر منتسب به امام راحل را به‌صورت خیلی محرمانه در مسجد جامع توزیع می‌کردم.

وی با بیان اینکه عکس‌ها و بیانیه‌های مربوط به بیانات امام (ره) شبانه در خانه‌ها و حاشیه‌های خیابان‌ها یا مدارس و ادارات توزیع می‌شد، ادامه داد: بارها پیش‌آمده بود چندین روز در مسجد می‌ماندیم چرا که از لحاظ مسائل امنیتی مسجد محاصره می‌شد و کسی اجازه ورود و خروج نداشت.

این فرد انقلابی افزود: به یاد دارم هنگامی که هواپیمای حامل امام راحل در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین نشست تصویر ایشان را از تلویزیون سیاه‌سفید کوچک در دفتر امام‌جمعه که کنار مسجد جامع  زاهدان بود مشاهده کردیم در آن روز همه خوشحال بودند و مى‌خندیدند.
 
وی با بیان اینکه آیت‌الله کفعمی و مولوی عبدالعزیز نقش بزرگی در حمایت مردم داشتند، ادامه داد: مسجد جامع نقطه ثقل مرکزی شهر و نقطه اوج تظاهرات و حضور دسته‌جمعی مردم برای راهپیمایی بود، در آن ایام این دوعالم اهل‌سنت و تشیع نقش بسیار بزرگی در حمایت مردم و راهنمایی دسته‌های پیاده‌روی داشتند و برنامه‌ها را مدیریت می‌کردند.
     
جاویدنیا 
محمد هراتی اکرمی یکی از دانش‌آموز انقلابی: روزی که خبر بازگشت امام خمینی (ره) در شهر طنین‌انداز شد همه مردم شوق و ذوقی وصف‌نشدنی داشتند.
با بیان اینکه انقلاب اسلامی با امداد غیبی الهی به پیروزی رسید، اظهار کرد: مردم به صحبت‌های امام توجه و اهمیت زیادی می‌دادند گفته‌های ایشان را با دل‌وجان گوش داده و به آن عمل می‌کردند.

روزی که امام آمد همه خوشحال بودیم

محمد هراتی اکرمی یکی از دانش‌آموز انقلابی که اکنون به‌عنوان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان زاهدان مشغول به کار است هم با بیان اینکه روزی که خبر بازگشت امام خمینی (ره) در شهر طنین‌انداز شد همه مردم شوق و ذوقی وصف‌نشدنی داشتند، گفت: در آن روزها مدام سرودهای انقلابی «دیو چو بیرون رود فرشته درآید و غیره» توسط مردم زمزمه می‌شد، به یاد دارم در آن روزها حال و هوای مدارس متحول شد به‌طوری‌که علاوه بر خواندن سرودهای انقلابی اقدام به کارهای تبلیغاتی و نصب شرشره بر دیوارهای مدارس می‌کردیم و همه از آمدن امام خوشحال و شکرگزار بودیم.

وی ولایت‌مداری، ایمان قوی، ایثار، شهادت‌طلبی و از خودگذشتگی را رمز پیروزی ملت ایران دانست و اضافه کرد: پیشرفت، عزت و بزرگی، طراوت، سربلندی، پیروزی، داشتن آینده‌ای روشن همه از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مرهون آرمان‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب است که توانستیم در طول ۴۴ سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی به اهداف و دستاوردهای بزرگی در عرصه‌های علمی، فناوری، هسته‌ای و ... دست یابیم و الگویی برای همگان باشیم.
 
انتهای خبر/
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 452507
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *