۰

پیشرفت چشمگیر صنعت شیلات درسیستان و بلوچستان

حسینی گفت: ایران در حوزه صید و صیادی در غرب آسیا در بین ۳۲ کشور رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را دارا است.
پیشرفت چشمگیر صنعت شیلات درسیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما، سید حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: سالانه 702 هزار تن ظرفیت صید و صیادی در کشور انجام می شود که از این میزان 270هزار تن آن به آب های دور در سیستان و بلوچستان تعلق دارد.

وی در جریان افتتاح مزرعه نیمه مدار بسته پرورش ماهیان سردآبی  در زاهدان اظهار کرد: ایران در حوزه صید و صیادی ظرفیت خوبی دارد در همین راستا در غرب آسیا در بین۳۲ کشور رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را دارا است.
 این موفقیت ها به دلیل ظرفیت های تنها بندر اقیانوسی در جنوب سیستان و بلوچستان و قدرت سرمایه گذاری در منطقه است. 

حسینی ظرفیت آبزی پروری کشور را 557 هزار تن عنوان کرد وافزود: به منظور کیفی سازی صیادی و دادن غرزش افزوده به آن صید به روش های نوین به ویژه لانگ لاین (رشته قلاب طویل) برای صید وصیادی پایدار در اولویت شیلات ایران قرار دارد تا با این اقدام علاوه بر تازه خوری صادرات نیز انجام شود.

وی بیان کرد: در همین راستا با کشور ژاپن که در صید لانگ لاین سرآمد است وارد مذاکره شده ایم و در کنار آن برای تحقق این مهم علاوه بر بومی سازی این روش توسط مروجان در استان ها اخیرا مجوز ۶۰۰ قایق و ۱۰۰ لنج به عنوان پایلوت برای این نوع صید صادر شده است تا این صنعت از حالت کمی به کیفی سوق داده شود و شاهد توزیع متوازن و عادلانه سفره مشترک باشیم.

حسینی ادامه داد: همچنین در جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور طرح شهرهای مولد کشاورزی  نهایی و مقرر شد در نخستین فاز در پنج نقطه ساحلی کشور که قالب فعالیت آنها در حوزه شیلات است عملیاتی شود که یکی از این شهرها به سیستان و بلوچستان تعلق دارد.

وی افزود: بر اساس این طرح شهرهای مولد کشاورزی میتوانند الگوی جدیدی از زندگی را ارائه داده و همزمان از مزایا و جذابیت های زندگی شهری در کنار اشتغال و در آمد پایدار استفاده کنند.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان ظرفیت بسیار بالایی در حوزه صید و صیادی دارد که می توان از آن علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور برای ارز آوری و ایجاد اشتغال بهره  برد گفت: صنعت شیلات و پرورش آبزیان (ماهی و میگو) در این استان می تواند علاوه بر سود آوری و ایجاد اشتغال عامل مهمی برای توسعه و پیشرفت این منطقه شود.

حسینی با اشاره به اهمیت صید فرا سرزمینی گفت: سازمان شیلات ایران با هماهنگی وزارت امور خارجه در صدد است با اعزام تیم هایی به دو کشور آفریقایی و امکان سنجی ظرفیت ها ی صیادی این کشورها فرصت های بیشتری برای صیادی و سرمایه گذاران کشور فراهم کند.
برای بهره گیری از ظرفیت های صیادی کشورهای آفریقایی کشتی های مناسب لازم است که طی دوماه اخیر نخستین کشتی در سیستان و بلوچستان رونمایی شد این مهم با توجه به محدود بودن ذخایر کشور روزنه امیدی برای استفاده از صیدگاه های دیگر است.


انتهای خبر/
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب: 452554
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *