۰
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان خبر داد:

آزادی ۷۰ زندانی محکوم به قصاص نفس در سیستان و بلوچستان

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان از آزادی ۷۰ زندانی محکوم به قصاص نفس از ابتدای امسال تا کنون با تلاش مضاعف کارگروه صلح در پرونده های قتل در سیستان و بلوچستان خبر داد.
آزادی ۷۰ زندانی محکوم به قصاص نفس در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما به نقل ازعصرهامون، حجت‌الاسلام علی مصطفوی نیا در کارگروه صلح در پرونده‌های قتل استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: تبیین و نهادینه‌سازی فرهنگ صلح و سازش و مصالحه منجر به ایجاد آرامش در جامعه می‌شود و در واقع می‌تواند اثرات بسیار مثبتی به ارمغان آورد؛ زیرا که باگذشت شاکی و اولیای دم، مشکلات به وجود آمده بین طرفین راحت حل‌وفصل و ختم به خیر می‌شود.

وی افزود: آمار سیستان و بلوچستان در این زمینه بسیار قابل‌توجه است و اثرات و نتایج بلندمدتی را به دنبال خواهد داشت و خداوند متعال برکات آن را در زندگی دنیوی و اخروی نمایان می‌کند.

رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه، باید افراد مجرم بدانند هزینه ارتکاب جرم سنگین است، تصریح کرد: باید برای ورود به پرونده‌های قتل مولفه‌های خاص استان نظیر هم مرز بودن با کشورهای مجاور، مباحث فرهنگی و غیره را ریشه‌یابی و برای آنها راه‌حل تدبیر کرد که نیازمند ورود و تلاش همه افراد تأثیرگذار در این زمینه است.

مصطفوی نیا با اشاره به اینکه شیوه‌نامه جدید اخذ رضایت در پرونده‌های قتل توسط معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور در ابتدای سال ۱۴۰۱، برای پیگیری صلح در پرونده‌های قتل تدوین شد اظهار کرد: در راستای اجرای دقیق شیوه‌نامه، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت و اعضای کارگروه متناسب با دستورالعمل شیوه‌نامه و جایگاه اجتماعی و نقشی که در سازش پرونده‌های مهم داشتند شناسایی شدند.

رئیس‌کل دادگستری استان  ادامه داد: پس از صدور ابلاغ برای اعضای کارگروه، با تشکیل منظم جلسات به‌صورت ماهانه و پیگیری پرونده‌های قتل با استفاده از ظرفیت بزرگان، معتمدان، افراد دارای نفوذ و جایگاه اجتماعی اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

وی افزود: به یاری خداوند با تلاش اعضای کارگروه، رؤسای حوزه‌های قضایی، مددکاران زندان، اعضای شوراهای حل اختلاف، صلح یاران و ریش‌سفیدان استان تا کنون ۷۰ فقره پرونده محکوم به قصاص نفس در سیستان و بلوچستان به سازش ختم شده و ۷۰ نفر به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

رئیس کارگروه صلح در پرونده‌های قتل استان با اشاره به پرونده‌های سازش یافته قصاص نفس نیز خاطر نشان کرد: از تعداد ۷۰ فقره پرونده محکوم به قصاص نفس که به سازش ختم شده است، ۲۶ فقره پرونده در شعبات سازشی مرکز استان، ۵ فقره پرونده در شهرستان سراوان، ۲ فقره پرونده در شهرستان خاش، ۳ فقره پرونده در شهرستان هیرمند، میرجاوه، دلگان، مهرستان و زهک هرکدام یک فقره پرونده، ۲ فقره پرونده در دشتیاری، ۶ فقره پرونده در زابل، ۸ فقره پرونده در ایرانشهر، ۹ فقره پرونده در چابهار و ۵ فقره پرونده در فنوج به سازش ختم شده است.

وی ضمن قدردانی از تلاش اعضای کارگروه صلح در استان گفت: امیدواریم این رویه برای سال آینده نیز همچنان تداوم داشته باشد تا بتوانیم بیش‌ازپیش در راستای سنت حسنه صلح و سازش در استان گام برداریم.

انتهای خبر/
يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 452666
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *