۰
۹۷۸ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی قنوات سیستان و بلوچستان هزینه شد

۹۷۸ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی قنوات سیستان و بلوچستان هزینه شد

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۹۷۸ میلیارد ریال اعتبار در ۲ سال ‏اخیر به‌منظور احیا و حفظ افزایش آبدهی قنوات این استان هزینه شد‎.‎
۹۷۸ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و بازسازی قنوات سیستان و بلوچستان هزینه شد
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما، محمدحسن یادگارزایی با بیان اینکه میزان اعتبار صرف ۳۸۸ قنات سیستان و بلوچستان شد، بیان کرد: طرح‌های اجرایی شده احیا و افزایش آبدهی قنوات در سیستان و بلوچستان در این مدت از لحاظ تعداد طرح‌های اجرا شده رشد پنج برابری و از لحاظ میزان اعتبار هشت برابر افزایش داشته است.

وی افزود: بهترین شیوه ذخیره آب به روش گذشتگان ذخیره‌ آن در دل زمین است که نسبت به سایر طرح‌ها هزینه کمتری دارد؛ اما برای حفظ این منابع آبی موجود باید هر ساله نسبت به مرمت توجه شود.

معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه قنات‌ها به‌منظور هدایت آب و مدیریت آن برای کشاورزی و سایر مصارف به کار گرفته می‌شوند، بیان کرد: هم‌اکنون یک هزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر طول در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیشترین آنها در شهرستان‌های خاش، نیک‌شهر، سراوان و ایرانشهر قرار دارد.

یادگارزایی تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه ارزش آب برای بهره‌برداران آن قدر زیاد است که هیچ‌گاه نمی‌توان قنات‌ها را نادیده گرفت این سازمان برای احیا و حفاظت از قنات‌ها منابعی را هرساله اختصاص می‌دهد تا کشاورزان و دامداران هزینه‌های کمتری را برای سرپا ماندن آن‌ها متقبل شوند.

وی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان جزو استان‌های قنات خیز کشور محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که رتبه ۶ کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد.

انتهای خبر/
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 453233
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *