ترویج خانه‌های دین و زندگی در سیستان و بلوچستان؛

خانه‌های دین فرصتی مناسب برای ترویج آموزه‌های دینی در جامعه است

31 فروردين 1403 ساعت 1:00

گسترش خانه‌های دین و زندگی در راستای حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است؛ و باید از این تشکلات برای توسعه در کل کشور و امت‌های اسلامی برای اشتغال‌زایی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی حمایت کرد.


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «تفتان ما»، خانه‌های دین زندگی از سال ۱۳۹۶ با پنج پایگاه شروع به کار و با عنوان خانه‌های دین و زندگی در سطح سیستان و بلوچستان گسترش پیدا کرده است.
 
 فاطمه میرشکار اولین بانوی مؤسس خانه دین و زندگی در سیستان و بلوچستان در خصوص راه‌اندازی این خانه بیان کرد: برنامه‌های قرآنی خود را به ابتدا صورت‌جلسات دعای توسل از ۲۵ سال پیش آغاز کرده است و رفته‌رفته این جلسات دعای توسل به جلسات قرآن و ترویج مسائل اجتماعی و احکامی تبدیل شده است و به مدت ۵ سال است که زیر نظر خانه‌های دین و زندگی قرار گرفته است.

 وی افزود: زمانی که با خانه‌های دین و زندگی آشنا شده‌ایم جلسات ما پربارتر و خیلی پربرکت و بهتر انجام می‌گیرد و من رابط خانه دین و زندگی در حاشیه شهر زاهدان به‌عنوان پایگاه شماره ۱ در حال فعالیت قرآنی و اجتماعی هستم بسیار خوشحال هستم که خانه من خانه حضرت زهرا (س) و خانه دین و زندگی است.
 
مؤسس اولین خانه دین و زندگی در خصوص برکات این جلسات، تصریح کرد: خاطره‌ای که از پارسال برایم اتفاق افتاده و از سال‌های دیگر شیرین‌تر بوده؛ این است که پارسال شهر ما میزبان شهدای گمنام بود و من بسیار دوست داشتم که شهدای گمنام مهمان‌خانه من باشند و از حضرت زهرا (س) و خدا کمک خواستم و گفتم شما حضرت زهرا (س) مادر همه شهدای گمنام هستید من از شما می‌خواهم که یکی از شهدای گمنام در خانه ما حضور پیدا کند و به‌صورت معجزه‌آسا با کمک خدا و حضرت زهرا (س) شهید گمنام مهمان‌خانه حقیرانه ما در حاشیه شهر شد و این معجزه را از برکات جلسات قرآن و خانه دین و زندگی می‌دانم و تشکر ویژه از همسرم دارم که اجازه داده است تا این جلسات در منزل ما ایجاد شود.

خانه‌های دین و زندگی در واقع همان خانه‌های جلسات قرآن محله‌ای محور است 
 سهیلا صفرزایی دبیرخانه‌های دین و زندگی و رئیس مؤسسه بحرالعلوم بیان کرد: خانه‌های دین و زندگی در واقع همان خانه‌های جلسات قرآن محله‌ای محور است که قدم‌به‌قدم در کوچه‌ها و خیابان و در سطح همه شهرها و کل کشور در حال برگزاری است.
 
 وی افزود: یکی از کارهایی که در جلسات قرآن انجام می‌شود صرفاً جز خوانی نیست و در کنار قرآن، آموزش کار فرهنگی و اجتماعی و همچنین دغدغه‌ای برای حل مسائل و مشکلات جامعه هم وجود دارد.
 
 دبیرخانه‌های دین و زندگی تصریح کرد: تعدادی از پایگاه‌ها را شناسایی کرده و با آنها این فعالیت‌ها را ادامه داده‌ایم؛ ولی در بعضی از محلات که پایگاه وجود نداشت پایگاه راه‌اندازی شده و تاکنون از لحاظ کیفی و کمی تعداد پایگاه بالغ بر ۲۰۰ پایگاه در کل استان وجود دارد.
 
 وی در خصوص اینکه چه شهرهای در سطح استان دارای خانه‌های دین و زندگی هستند، ادامه داد: در حاشیه شهر زاهدان تمام مناطق سیستان، خاش، ایرانشهر، چابهار و دلگان پایگاه‌ها خانه‌های دین و زندگی وجود دارد؛ همه این پایگاه‌ها به‌صورت جدی با محوریت کار قرآنی به‌صورت قوی در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، کار فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دهند و تمام این پایگاه‌ها بیمه شده و در راستای توانمندسازی و ارتقای شغلی آنها نیز کلاس‌های آموزشی به آنها داده شده است.
 
 صفرزایی اظهار کرد: این کلاس‌های تخصصی در جهت مدیریت مجتمع و پایگاه‌ها صورت‌گرفته است؛ اما در بحث اقتصادی هم به دلیل اینکه اوضاع اقتصادی بانوان بهتر از این شود و باتوجه‌به اینکه اکثر این بانوان فعال بیمه هستند و بتوانند هزینه بیمه خود را پرداخت کنند اقداماتی که برای رفع معیشت بانوان ایجاد شده که شامل کارگاه‌هایی پارچه‌بافی، سوزن‌دوزی، آینه‌دوزی و سیاه‌دوزی است.

 وی خاطرنشان کرد: از تمام بانوان و زنان چه زنان سرپرست خانوار و یا بی‌سرپرست و حتی تمام زنان جویای کار دعوت می‌کنیم تا در این کارگاه‌های شرکت کنند و بتوانند به درآمدزایی و شغل پایدار برسند.
 

در کل استان حدود ۲۰۰ پایگاه وجود دارد
مصطفی جهان‌شاهی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: در حال حاضر در کل استان حدود ۲۰۰ پایگاه وجود دارد که از همین محافل قرآنی شکل‌گرفته است و هدف اصلی ما راه‌اندازی هزار خانه دین و زندگی در استان است و در این راستا همه ارگان‌ها هم سازمان ارشاد، امور اجتماعی استانداری و سازمان تبلیغات کمک کردند.
 
 جهان‌شاهی اظهار کرد: اما این جریان، جریانی کاملاً مردمی است و جنس خانه‌های دین و زندگی به دلیل اختصاصی که در حوزه فعالیت‌های مختلف اجتماعی دارند بسیار ویژه است؛ اول اینکه بر تکیه بر بانوان فعال است و دوم هر مؤسس خانه خود را پایگاه فرهنگی قرار می‌دهد و سوم اینکه جغرافیای خانه‌های دین و زندگی جغرافیای محدود در حد یک کوچه و خیابان نیست و این بسیار کمک و تلاش می‌کند که این نام و برند تبدیل به یک تشکل بسیار اثرگذار در سطح جامعه شود.
 
 وی در راستای فعالیت‌های این خانه‌ها افزود: فعالیت‌های این تشکل‌ها فقط در بحث فرهنگی نبوده و در زمینه اقتصادی و اجتماعی، مقابله با آسیب‌های اجتماعی در این خانه‌ها کارهای زیادی انجام شده و این پدیده بسیار مبارکی است.
 
 مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان خاطرنشان کرد: در این تشکل‌ها نیازی به جمع‌آوری مخاطب نیست و این خانه‌های دین و زندگی مخاطب خودشان را دارند و ما در همین زمینه ۵۰ بانوی دین و زندگی را برای حلقه کلاس‌داری و حلقه داری آموزش داده‌ایم و آنها مخاطب خود را دارند این تشکلات خانه‌های دین و زندگی نقطه‌ضعف و فقدان ما را پر می‌کند و توجه به این تشکلات و حمایت آنها باعث رفع فقدان و کمک به مساجد می‌شود.
 
 رضا عزت زمانی معاونت امور فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی کشور بیان کرد: خانه‌های دین و زندگی جلوه‌ای از این نور الهی هستند که در این خانه‌ها تبلور پیدا کرده یک هویت اجتماعی که حول محور مادر و نقش مادری شکل‌گرفته و باعث پیوند اجتماعی می‌شود.
 
 وی ادامه داد: همان پیوند اجتماعی که شیطان تلاش می‌کند با ابزارها و عناصر مختلف این‌ها را از بین ببرد مانند: پیوند بین خانواده، پیوند بین افراد اجتماع، پیوند بین امت‌ها همه این‌ها را دشمن سعی دارد که با فتنه‌ها و آسیب‌هایی که می‌زند تفرقه را ایجاد کند؛ اما امروز خانه‌های دین و زندگی این هویت را دارد که پیوند بین نوجوانان و بانوان با محوریت قرآن و احکام دین را ایجاد کند و در کنار این موارد اشتغال‌زایی و شغل‌های پایداری و ظرفیت‌های این چنینی برای افراد جامعه ایجاد کند.
 
 عزت زمانی خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم که امروز در سیستان و بلوچستان این الگو شده است و در کل کشور و حتی امت‌های اسلامی گسترش پیدا کند؛ امیدوارم که با توزیع و معرفی و حمایت این تشکلات خدمتی به آنها انجام دهیم و امروز در استان رونمایی از پرچم خانه‌های دین و زندگی و کتابچه دین و زندگی را انجام داده‌ایم.

انتهای خبر/
 


کد مطلب: 453996

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/453996/خانه-های-دین-فرصتی-مناسب-ترویج-آموزه-های-دینی-جامعه

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir