آسیب های جسمی مذاکرات به مذاکره کنندگان

17 خرداد 1394 ساعت 9:45

خبرگزاری شبستان: مذاکرات هسته ای این دور جمهوری اسلامی ایران با غرب آنقدر سنگین دنبال شد که در طول این مذاکرات مذاکره کنندگان آسیب های جسمی نیز متحمل شدند.


مذاکرات جهانی همواره بین قدرت های مختلف از سنگینی خاصی برخوردار است اما در طول تاریخ گفتگوهایی که از سال ۱۳۹۲ تاکنون بین جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین بی نظیر بوده است.
این بی نظیری هم به سنگینی موضوع و محتوا باز می گردد و هم به زمان طولانی که مشمول گفتگوها شده است.
جدا از همه موضوعاتی که در بعد های مختلف می توان زیر سایه گفتگوهای سیاسی ایران و گروه ۱+۵ در این تقریبا دو سال بررسی کرد، موضوع جالبی که می توان آن را جداگانه بررسی کرد میزان سختی است که مذاکره کنندگان تا کنون متحمل شده اند.
از جمله سختی هایی که مذاکره کنندگان هسته ای ایران و غرب در طول این مدت متحمل شده اند، آسیب های جسمی است که در این زمان متوجه آن ها شده است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران اولین قربانی آسیب جسمی در جریان گفتگوهای هسته ای با غرب بود.
کمردرد ظریف در روزها و ماه های ابتدایی مذاکرات هسته ای وی با طرف غربی آنقدر مورد توجه قرار گرفت که وی حتی در برخی از محافل مذاکراتی با صندلی چرخ دار حاضر شد و در طول مسافرت در هواپیما توان نشستن بر روی صندلی را نداشت.
پس از آنکه وزیر امور خارجه کشورمان با درمان توانست سلامتی خود را بازیابد یکی دیگر از خبرهای مهم در این خصوص عمل جراحی علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بود. وی که پس از حضور در جریان مذاکرات هسته ای دچار آسیب گوارشی شد تحت عمل جراحی قرار گرفت و طبق آخرین اخبار قرار است پس از بازیافتن سلامتی خود در ادامه مذاکرات هسته ای حضور یابد.
اما این آسیب های جسمی تنها مختص ایرانیان نبود و دامنگیر طرف مقابل هم شده است.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته پس از انجام یک مذاکره ۶ ساعته با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در ژنو از ناحیه پا دچار آسیب شد. این مساله تا جایی مورد توجه قرار گرفته که  رسانه های مهم جهانی پیش بینی کرده اند که شکستن پای جان کری برای حضور او در ادامه مذاکرات هسته ای مشکل ایجاد خواهد کرد.
به گزارش شبستان، دور نهایی مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی از شهریور سال ۱۳۹۲ کلید خورده و تا کنون قرار شده است تا روز ۱۰ تیرماه ۱۳۹۴ طرفین به یک توافق جامع دست یابند.


کد مطلب: 7

آدرس مطلب: https://www.taftanema.ir/news/7/آسیب-های-جسمی-مذاکرات-مذاکره-کنندگان

تفتان ما
  https://www.taftanema.ir