۳
طلای زنده بیابان در تنور خوشگذرانی شاهزادگان عرب می‌سوزد؛

تیغ شیوخ عرب روی گردن پرنده نادر/ "هوبره" بیانگرد کویر در خطر انقراض

هوبره‌ از پرندگان‌ بسيار‏‎ ‎زيبا و باشكوه كويرهاست‌‏‎، پرنده اي بيابانگرد که خجالتي و بسيار خوب با زندگي کويري خود را وفق داده و بسيار مقاوم است.
تیغ شیوخ عرب روی گردن پرنده نادر/ "هوبره" بیانگرد کویر در خطر انقراض
 به گزارش تفتان ما به نقل از عصر هامون، هوبره‌ پرنده ای که از لحاظ تركيب و شكل ظاهري تا حدودي به بوقلمون شباهت دارد  و به صورت کمیاب در گستره ای وسیع از حاشیه کویر مرکزی ایران که پوشش گیاهی مناسبی داشته باشد،جوجه آوری می کند.
 
اين پرنده در جنوب و جنوب شرقي ايران در بيابان هاي اطراف بندرعباس، لار و شمال و جنوب سيستان و بلوچستان ساكن شده و همچنين در مركز ايران در صحراي ولدآباد و ابراهيم آباد در شرق تاكستان در جنوب قزوين هم ديده شده است.
 
پروازی سریع با بال زدن های سنگین و آهسته دارد ولی تمایل به پرواز نشان نمی دهد .معمولا راه رفتن را ترجیح می دهد،با وقار به آرامی راه می رود ومی تواند باسرعت زیادی (تا حدود 40کیلومتر در ساعت)بدود.
 
هوبره پرنده ای بیابانی است که جثه ای در حدود ۶۰ تا ۶۵ سانتی متر با پاها و گردنی بلند و چشم درشت و زرد رنگ و پر و بالی به رنگ قهوه ای شنی وخاکستری رنگ دارد، این پرنده اقلیم های کم پوشش با بوته های پراکنده را برای زیست می پسند.
 
علی ای حال زنگ خطر انقراض این بیابانگرد زیبا زده شده است که اگر مورد بی توجهی قرار بگیرد دیگر سیستان و بلوچستان شاهد هوبره در این استان نخواهد بود.
واسطه‌گران شیوخ عرب؛ بلای جان هوبره‌های سیستان و بلوچستان
چندی پیش پورمردان مدیر کل سابق محیط زیست استان در این خصوص به یکی از رسانه ها گفته بود: شیوخ عرب علاقه بسیار زیادی به شکار هوبره توسط بازهای شکاری خود دارند. اعراب حوزه خلیج فارس از هوبره بعنوان طعمه بازهای شکاری خود در مسابقات شکار استفاده می کنند. به همین واسطه نیز حاضرند برای انتقال این پرنده نادر به کشورشان آن هم به صورت قاچاق هزینه های هنگفتی به دلالان و قاچاقچیان هوبره بپردازند‌.

وی گفته بود: هر ساله تعدادی از واسطه‌گران با حضور در منطقه و پرداخت مبلغ بسیار اندک، بومیان محلی استان که از نظر معیشتی به سختی روزگار می گذرانند را ترغیب به زنده گیری هوبره می نمایند و پس از زنده گیری این واسطه گران با سود هنگفت اقدام به قاچاق این پرندگان به کشورهای حوزه خلیج فارس می کنند‌.
 
با متخلفان به شدت برخورد می شود

داود میرشکار مدير كل محيط زيست سيستان و بلوچستان، در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: هر ساله با شروع فصل سرما از اواخر مهرماه شاهد حضور اين پرنده در جاي جاي استان هستيم كه زيست بوم هاي مختلفي را براي خود انتخاب مي كنند.
 
وی افزود: شهرستان هاي ايرانشهر و دلگان با دشت ها، شرايط اقليمي و پوشش گياهي مناسب در فصل زمستان يكي از بهترين زيستگاه هاي هوبره در استان است.
 
میرشکار تصریح کرد: هر ساله هوبره تا اواخر اسفندماه سيستان و بلوچستان را به عنوان اسکان موقت خود مي پذیرد و با شروع فصل بهار شاهد خروج این پرنده از استان هستيم.
 
وی با بیان اینکه هوبره همانند ديگر گونه هاي جانوري و گياهي در برنامه هاي حفاظت زيست محيطي قرار دارد افزود: تمامي زيستگاه هاي هوبره در سيستان و بلوچستان تحت نظارت سازمان حفاظت محيط زيست قرار دارد و در صورت شكار غير مجاز اين پرنده با متخلفان به شدت برخورد می شود.
 
مدير كل محيط زيست استان تصریح کرد: گران قیمت بودن پرنده هوبره در دیگر کشورها سبب ترغیب قاچاقچیان به شکار آن شده و به همین سبب نسل این پرنده منحصر به فرد در خطر انقراض قرار گرفته است.  


انتهای پیام/
 
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب: 452243
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *