۰
سلامت شهروندان قربانی مدیریت شهری؛

فاضلاب‌های خانگی خاش متولی ندارد!

یکی از مشکلات ریشه‌دار در شهرستان خاش رهاشدن فاضلاب‌های خانگی در معابر است.
فاضلاب‌های خانگی خاش متولی ندارد!
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما ، فاضلاب علاوه بر این که به‌خودی‌خود برای سلامت انسان خطرناک هستند، بوی بد و آزاردهنده آن نیز آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در پی دارد.

وضعیت نابسامان فاضلاب رها شده در کوچه‌های شهرستان خاش، سال‌هاست که با بی‌توجهی مسئولان، سلامت مردم را به خطر انداخته است.
 
نبود شبکه دفع فاضلاب در خاش و رهاسازی فاضلاب خانگی در معابر توسط برخی شهروندان سبب شده تا سلامت عابران و شهروندان تهدید شود.

سرریزشدن و گندیدن آب فاضلاب در بعضی محلات خاش مشکلاتی را برای اهالی این منطقه به وجود آورده است.
 
در حالی ریختن زباله در جوی‌های آب منجر به راکد ماندن آب و لجن شدن آن می‌شود، متأسفانه برخی از شهروندان خاش آشغال‌ها و آب ناشی از شستشو را روانه جوی‌ها می‌کنند.
 
باتوجه‌به شیوع بیماری‌های واگیردار و لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه جاری‌شدن فاضلاب خانگی توسط برخی از شهروندان، باید اخطارهایی برای منازل که تهدیدی برای سلب رفاه عمومی و بهداشت داشته‌اند صادر شود.
 
این معضل وظیفه پیگیری مسئولان شهرستان را باید به همراه داشته باشد که در صورت توجه‌نکردن برخی از منازل نسبت به مسدودکردن خروجی فاضلاب آن‌ها باید اقدام کرد.

به گفته برخی شهروندان خاشی در بعضی خیابان‌ها، کوچه‌ها و جوی‌های دفع فاضلاب‌ها، فاضلاب راکد مانده و به مسیر خاصی هدایت نمی‌شود که این مسئله محیط را برای رشد انواع پشه‌ها و میکروب‌های بیماری‌زا مساعد کرده است.
 
 یکی دیگر از معضلات شهروندان خاشی مشکل جاری‌شدن گنداب ناشی از شستشو در محلات که مشکلات فراوانی را برای اهالی این منطقه به وجود آورده که علاوه‌برآن محیط‌زیست این منطقه را آلوده کرده و بوی نامطبوعی که از آن ناشی می‌شود اهالی این منطقه را کلافه کرده است.
 
 این آلودگی سلامتی شهروندان را نیز تهدید می‌کند با گرم‌شدن هوا این مشکل دوچندان شده و رفت‌وآمد مردم را در کوچه و معابر دشوار کرده است.

 رفع معضل فاضلاب‌های خانگی، نیازمند همت عمومی شهروندان است

 نارویی یکی از شهروندان خاش رفع معضل فاضلاب‌های خانگی را نیازمند همت عمومی دانست و گفت: رعایت‌نکردن مسائل اولیه بهداشتی، منشأ ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها است و رهاکنندگان فاضلاب، سلامت جامعه را تهدید می‌کنند که برای مبارزه با این افراد تمام ادارات باید همکاری لازم را داشته باشند.
 
 وی گفت: به سبب سرریزشدن فاضلاب در معابر بوی نامطبوع و فضای آلوده در محیط اطراف ایجاد شده، به‌طوری‌که رفت‌وآمد عادی را برای اهالی سخت کرده است.
 
 ریگی یکی از شهروندان خاشی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: خواهشمندم به این موضوع مهم رسیدگی کنید، البته معتقدم که رفتار خود مردم در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و این همه انباشت زباله در جوی‌ها به‌خاطر عدم آگاهی برخی از شهروندان است که با ریختن زباله‌هایشان به جوی‌ها چنین مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.
 
وی ادامه داد: علاوه بر رعایت اهالی در این زمینه وظایف برای مسئولین تعریف شده است، اما جای نظارت بهداشتی و بازدارنده در این شهر واقعاً خالی است، چرا که انباشت زباله‌ها و آب‌های گندیده در جوی‌های حاشیه کوچه‌ها و خیابان‌ها خود نمونه‌ای روشن از عملکرد ضعیف متولیان بهداشت و مدیران شهری است.
 
 شهرکی یکی دیگر از شهروندان خاشی به خبرنگار ما گفت: گذشته از بوی نامطبوع رهاشدن آب فاضلاب و زباله موجب جذب جانوران و حشرات شده و فضای بیشتری برای حضور جانوران را در خود دارد علاوه بر این موجب جذب حشرات و حیواناتی همچون موش و حشرات موذی می‌‌شود.

 جاری‌شدن آب فاضلاب ناشی از شستشو در جوی‌ها است

 مسعود آزادی، معاونت شبکه بهداشت خاش در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه جاری‌شدن آب فاضلاب ناشی از شستشو در جوی‌ها است، بیان کرد: طبق ماده ۱۳ اصلاحیه جدید رسیدگی به این مورد جز وظایف ما نیست و ما صرفاً جهت همکاری و شهروند‌ی با شروع بازدید و دادن تذکراتی دراین‌خصوص اقدام خواهیم کرد، وظیفه اصلی همکاران ما بازدید از مراکز توزیع و تولید عمومی است.
 
 وی دررابطه‌با بوی نامطبوع این گنداب ناشی از شستشو در محلات گفت: در خیابان‌های رودکی، فردوسی، آزادی، مراد ریگی، نیک‌بخت متأسفانه این خیابان‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که شیب این مناطق تقریباً صفر است و آب به‌صورت راکد باقی می‌ماند.
 
آزادی از دیگر موارد رهاسازی پساب در کوچه‌ها به نازیبایی آن اشاره کرد و گفت: با رهاسازی و جمع‌شدن این پساب‌ها باعث نفوذ آب به زیر سازی گذرها و ازبین‌رفتن آسفالت و کاهش عمر مفید آن است و همچنین ایجاد منظره‌ای زشت در سطح شهر خواهد شد.

انتهای خبر/
دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 453014
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *