۰
دولت سیزدهم به بخش معادن در سیستان و بلوچستان نگاه ویژه‌ای دارد؛

رنگین‌کمان معادن ایران در انتظار تحول اقتصادی بزرگ

سیستان و بلوچستان که به رنگین‌کمان معادن معروف است یکی از سرمایه‌های بزرگ اقتصادی کشور در حوزه معادن به شمار می‌رود.
رنگین‌کمان معادن ایران در انتظار تحول اقتصادی بزرگ
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور در جنوب شرق ایران قرار دارد و یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به‌طوری‌که از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به‌طورقطع و در شرایط کنونی در این استان وجود دارد.
 
این استان از حیث داشتن عناصر معدنی فلزی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور به شمار می‌آید و بیشترین میزان آهن پلاسری، مس و آنتیموان و طلای کشور را با پراکندگی وسیع دارد.
 
به گفته متولیان امر برخی از معادن سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند به‌گونه‌ای که این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده است.
 
مواد معدنی مکشوفه در سیستان و بلوچستان شامل کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و کانی‌های فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت، این استان را به رنگین‌کمان معادن کشور و بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.
 
سیستان و بلوچستان با داشتن جوان‌ترین جمعیت در میان استان‌های کشور نیازمند فراهم‌کردن شغل برای این قشر است که بهره‌گیری از ظرفیت معادن یکی از راهکارهای مهم در ایجاد اشتغال پایدار برای آنان است.
 
در همین راستا عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در سفر به سیستان و بلوچستان در جلسه شورای‌عالی معادن استان از واگذاری ۹۰ درصد معادن به نیروهای بومی استان خبر داد و بیان کرد: از حدود ۵۰۰ واحد معدنی در سیستان و بلوچستان ۹۰ درصد به نیروهای بومی واگذار شده که این حرکت بسیار خوب و روبه‌توسعه است که نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران به این استان دارد.
 
علی‌آبادی همچنین افزود: علاوه بر تقویت این روند باید برای واحدهای بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های کلان از نیروهای متخصص بومی استفاده کرد چرا که فارغ‌التحصیلان بومی زیادی در حوزه معدن سیستان و بلوچستان داریم که به کارهای تخصصی و فوق‌تخصصی ورود کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه سیستان و بلوچستان با خشکسالی مواجه است باید مشارکت مردم به‌صورت سهام و غیره برای ورود و سرمایه‌گذاری به بخش معادن بزرگ در شمال و جنوب این استان فراهم شود.
 

معدن جانجا در تراز یک معدن جهانی است
یکی از معادن با ارزشی که می‌تواند فرصت اشتغال و اقتصاد بسیار خوبی را برای سیستان و بلوچستان فراهم کند معدن جانجا در ۲۱۰ کیلومتری شمال زاهدان و در محدوده شهرستان نیمروز است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از معدن جانجا افزود: این معدن در تراز یک معدن جهانی است، پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.
 
وی تصریح کرد: صدور گواهی کشف در فاز اول با ذخیره‌ای به میزان ۱۵۰.۷ میلیون تن کانسنگ، مس سولفیدی و اکسیدی با عیار حد ۲۵/۰ درصد مس، عیار میانگین ۳/۰ درصد مس و ۲۸/۰ گرم در تن طلا و ذخیره احتمالی به میزان ۲۰۲ میلیون تن کانسنگ مس به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت میزان سرمایه‌گذاری معدن جانجا را ۴۰۰ میلیون دلار عنوان و اظهار کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تسریع در عملیات راه‌اندازی، واگذاری، استخراج و فروش معدن را در دستور کار قرارداد و پس از انجام مزایده عمومی، این معدن را به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات کنسرسیومی از چهار شرکت چادرملو، گل‌گهر، گهر زمین و غدیر واگذار کرد.
 
شمال سیستان و بلوچستان که سال‌هاست با پدیده خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و بر اثر آن بسیاری از فرصت‌های شغلی در زمینه کشاورزی و دامداری و صید و صیادی این منطقه از بین رفته است، بهره‌برداری از معدن جانجا می‌تواند تحول بزرگی هم در اقتصاد و هم در اشتغال مردم منطقه به وجود آورد.
 
به گفته علی‌آبادی در زمان بهره‌برداری از این معدن امکان اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد، افزون بر آن در حال حاضر نیز ۶۰ نفر در حال فعالیت بر روی این طرح هستند.
 
در بخش فراوری مواد معدنی سیستان و بلوچستان به مرحله ایجاد صنایع فراوری رسیده و باتوجه‌به این پتانسیل شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه می‌توانند برای انجام سرمایه‌گذاری و ایجاد صنایع معدنی اعلام آمادگی کند که موجب ایجاد اشتغال پایدار در منطقه می‌شود.
 
باتوجه‌به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی که در حوزه ذخایر معدنی در سیستان و بلوچستان وجود دارد با ایجاد زیرساخت‌های مناسب این استان می‌تواند به‌عنوان موتور محرکه کشور عمل کند که این امر در دولت سیزدهم با ورود بسیاری از شرکت‌های بزرگ معدنی در حال تحقق است.

انتهای خبر/
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 453304
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *