به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان
تفتان ما، رضا راحت دهمرده پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در اداره کل ثبت احوال سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ماموریت اصلی سازمان ثبت احوال ثبت به موقع وقایع حیاتی، صدور اسناد هویتی و تولید و انتشار آمارهای انسانی و جمعیتی است.
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با اشاره به این که ثبت ولادت باید در مدت قانونی 15 روز از تاریخ وقوع و ثبت فوت باید در مدت قانونی 10 روز از تاریخ وقوع انجام شود، افزود: سازمان ثبت احوال در سیستان و بلوچستان بیش از 50 اداره در مراکز شهرها دارد.
این مسئول با بیان این که تشکیل جلسات شورای هماهنگی به ریاست فرمانداران و شهرداران و استفاده رابطین ثبت احوال از جمله اقدامات سازمان ثبت احوال در این زمینه بوده است، گفت: 2 هزار یاور ثبت داریم که بیشتر در مناطق روستایی مستقر هستند.
وی ادامه داد: امسال در مقایسه با سال گذشته بحث ثبت ولادت از 94 درصد به 96 درصد و ثبت فوت از 63 درصد به 85 درصد رسیده است.
دهمرده از جمله اقدامات اساسی در این زمینه را طرح آرشیو الکترونیک اسناد عنوان کرد و گفت: در گذشته هر نوع خدماتی در اداره ثبت احوال به صورت دستی انجام می شد اما اکنون همه اسناد سجلی استان در سطح کشور قابل مشاهده است.
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان مکانیزه کردن شناسنامهها را از دیگر اقدامات ثبت احوال استان دانست و افزود: در گذشته امکان خدشهدارشدن و دستبردن در شناسنامهها وجود داشت اما امروز به طرح مکانیزهکردن شناسنامهها جعل مدارک و خدشهدار شدن آنها به شدت کاهش یافته است و این طرح برای کسانی که تغییرات شناسنامهای دارند و یا شناسنامهشان مفقود یا مستعمل شده است اجرا میشود.
کارتهای ملی قبلی تا سال 1395 اعتبار دارد
این مسئول بیان کرد: تقریبا یک سوم جمعیت سیستان و بلوچستان شناسنامه مکانیزه دارند و در هر سال حدود 200 هزار شناسنامه مکانیزه صادر و به مردم تحویل داده میشود.
وی اقدام اساسی دیگر ثبت احوال را صدور کارت هوشمند عنوان کرد و گفت: صدور کارت ملی هوشمند در سال گذشته شروع شد و تاکنون 114 هزار کارت ملی هوشمند صادر و به مردم تحویل داده شده است.
دهمرده تصریح کرد: کارتهای ملی قبلی تا سال 1395 اعتبار دارد و فرایند ثبت نام کارت ملی هوشمند این است که در مراحل اول نیاز به حضور افراد در ثبت احوال نیست به گونهای که افراد میتوانند در هر کجا با دسترسی به اینترنت ثبتنام اولیه را انجام دهند.
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با اشاره به 46 ایستگاه صدور کارت ملی هوشمند افزود: در حالحاضر از ظرفیت ادارات ثبت احوال و ادارات پست برای صدور کارت ملی هوشمند استفاده می شود سعی بر این است که در آینده از دفاتر پیشخوان برای اجرای این امر استفاده شود.
وی از جمله کاربردهای کارت ملی هوشمند به شناسایی ایرانیان و تصدیق هویت آنها اشاره کرد و گفت: اگر از ابتدای امسال ظرفیت روزانه صدور کارت ملی هوشمند 500 بوده به هزار رسیده و باید در سال آینده به 2 هزار برسد.
انتهای پیام/ فارس