۰
کودکان بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش؛

مشكلات اقتصادي؛ مهمترين دليل ترك تحصيل دانش آموزان/ 92 هزار دانش آموز بازمانده از تحصيل در سيستان و بلوچستان

مشكلات اقتصادي؛ مهمترين دليل ترك تحصيل دانش آموزان استان سيستان و بلوچستان است كه اين استان متاسفانه در پي سكوت و عدم تدبير مسئولان دولت روحاني از نظر آمار بازمانده از تحصيل در كشور صدرنشين است و رتبه اول را دارد.
مشكلات اقتصادي؛ مهمترين دليل ترك تحصيل دانش آموزان/ 92 هزار دانش آموز بازمانده از تحصيل در سيستان و بلوچستان
به گزارش خبرنگار علمي و فرهنگي تفتان ما، تحصیل و سوادآموزی به خودی خود تنها بخشی از مسئله‌ای است که بازماندگان از تحصیل از آن محروم می‌شوند. واقعیت این است که سواد در سطوح مختلف آن (از خواندن و نوشتن ابتدایی تا تحصیلات دانشگاهی) در زندگی روزمره افراد، شغل، آگاهی نسبت به شرایط، بزه‌کاری، زندگی خانوادگی، شیوه سبک زندگی و سرمایه فرهنگی و اجتماعی‌شان آنقدر مؤثر است که ریشه‌کنی بی‌سوادی گاهی مستقیماً منجر به کاهش مرگ و میر، کاهش بیماری، کاهش بزه‌کاری و کاهش خشونت‌های خانوادگی و اجتماعی می‌شود.
 
به همین دلایل است که جوامع مختلف نسبت به قضیه سوادآموزی حساسیت نشان داده و نسبت به ریشه‌کنی بی‌سوادی و کاهش بازماندگان از تحصیل به دنبال چاره هستند. البته که همه اینها در کنار بحث اصلی دیگری است که مربوط به حق تحصیل افراد و حقوق اجتماعی کودکان و بزرگسالان ساکن در یک جامعه در راستای حضور در مدرسه، سوادآموزی و بهره‌مندی از مواهب تحصیلات است.
افرادی که بر اساس سن باید در مدارس آموزش ببینند اما به هرعلتی در مدرسه نام نویسی نکنند بازمانده از تحصیل محسوب می شوند.
 
منظور از کودک بازمانده از تحصیل، آن گروه سنى از جمعیت است که در سنین مدرسه؛ یعنى بین شش تا ۱۸سال قرار دارند، ولی در ماه‌هاى تحصیلى و در چرخه‏ آموزشى کشور حضور ندارند؛ یعنى در زمان ساعات کار مدارس، خارج از مدارس هستند و به هر دلیلى؛ یا اساساً وارد چرخه‏ آموزش نشده‌اند یا بعد از مدت کوتاهى از آن خارج شده‌اند.

مسئله مهمی‌که در رابطه با این کودکان وجود دارد، این است که در مورد تعداد این کودکان آمار مشخصى وجود ندارد؛ یعنى مانند بسیارى از نقطه‌ضعف‏هاى آمار و اطلاعات در ایران، درخصوص این گروه هم آمار متمرکزى وجود ندارد. فقط بنا بر ‏آنچه در سرشمارى سال ۸۵ آمده، بخش قابل توجهى از این کودکان وارد بازار کار شده‌اند. در سرشمارى سال ۸۵ جمعیت ۹ تا ۱۴ سال و ۱۴ تا ۱۸ سال، به عنوان جمعیت فعال مشخص شده‌اند که بخش قابل توجهى از جمعیت کودکان بازمانده از تحصیل را تشکیل می‌دهند.
 
دستیابی مردم با هر توان مالی، سطح رفاه و موقعیت جغرافیایی محل زندگی به برنامه‌های آموزشی موجب توسعه عدالت آموزشی و اجتماعی می‌شود که از نظر مبانی دینی نیز اهمیت فراوانی دارد.
استان سيستان و بلوچستان نخستين استان کشور از لحاظ دانش آموزان ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل است.
 
* 92 هزار كودك بازمانده از تحصيل در سيستان و بلوچستان
 
مديركل آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه آمار بی سوادان این استان از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار كرد:  92 هزار بازمانده تحصیل در استان در برنامه پنجم توسعه شناسایی شده است.
 
عليرضا نخعي با بيان اينكه غیبت و ترک تحصیل دانش آموزان ابتدایی بویژه دانش آموزان دختر زنگ خطری برای جامعه است، افزود: اگر بازماندن از تحصیل به دلیل مشکلات مالی افراد باشد با کمک های آموزش و پرورش اجازه نخواهیم داد مشکل مالی مانع ادامه تحصیل دانش آموزان باشد.
 
* 6 هزار كودك بازمانده از تحصيل در شهرستان خاش
 
وي با بيان اينكه تعداد 6 هزار كودك بازمانده از تحصيل در شهرستان خاش هستند، خاطرنشان كرد: از اين تعداد 2600 نفر تاكنون جذب شدند و باقي مانده نيز در سال آينده سر كلاس حاضر خواهند شد.
 
نخعي بر جلوگیری از تولید بی سوادی در این استان تاکید کرد و گفت: کودکان زیر 10 سال بازمانده از تحصیل باید شناسایی و جذب آموزش مدارس شوند.
 
* هر ساله تعدادی از کودکان لازم العتلیم جذب مدارس نمی شوند
 
وی گفت: هر ساله تعدادی از کودکان لازم العتلیم جذب مدارس نمی شوند که این اداره کل با برنامه ریزی و شناسایی کودکان سعی و تلاش می کند که طی چند سال متوالی تمامی آمان را جذب کند تا کودکی از مدرسه و سواد محروم نماند.
 
مديركل آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را در کودکان بازمانده از تحصیل دانست و گفت: این دسته از کودکان به دلیل عدم ورود به مدرسه و نیاموختن بسیاری از آموزه‌های زندگی، زمینه آسیب پذیری بیشتری دارند.
 
* جهل و بی‌سوادی سخت‌تر از هدایت و آموزش یک فرد تا دانشگاه است
 
نخعي با بیان اینکه مبارزه با جهل و بی‌سوادی سخت‌تر از هدایت و آموزش یک فرد تا دانشگاه است، اظهار کرد: افراد بی‌سواد به خصوص در سنین بالا در برابر مسائل مختلف جبهه گرفته و در تغییر روش‌های زندگی یا بهبود شرایط اجتماعی مقاومت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری و سایر بزرگان دینی در خصوص بی‌سوادی و لزوم مقابله با آن تأکیدات فراوانی دارند که توجه مسئولان و انجام اقدامات لازم در این عرصه علاوه بر اینکه موجب ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در جامعه می‌شود، رشد شاخص‌های فرهنگی، اخلاقی، معنوی، سلامت و غیره را نیز به همراه دارد.
 
نخعي اظهار كرد: بیشتر کودکانی که اولیای آنها مانع از ورودشان به مدرسه شدند مربوط به دانش آموزان دخترپایه ششم در روستاهاست که به دلیل به سن بلوغ رسیدن و مختلط بودن کلاس های درس اولیای آنها اجازه ادامه تحصیل را به آنها نمی دهند.
 
به گزارش خبرنگار علمي و فرهنگي تفتان ما، ریشه‌یابی علل دخیل در بی‌سوادی فراتر از نهضت و آموزش‌وپرورش است. اگر به دنبال ریشه‌کنی بی‌سوادی باشیم باید راه‌های بی‌سوادی را خوب بشناسیم و با تفکر و تدبیر مناسب در یک برنامه مستمر و بلندمدت به برطرف کردن آن‌ها اقدام کنیم.
 
ورود دولت در فرهنگ‌سازی مناطق محروم و ارزشمند جلوه دادن سواد برای مرد و زن، پرداخت سرانه آموزشی به خانواده‌های بی‌بضاعت در سال، بررسی وضعیت کودکان کار و حمایت از آن‌ها از جمله مواردی هستند که می‌تواند در مسیر مبانی انسداد بی‌سوادی کمک شایانی باشند.
انتهاي پيام/
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 424059
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *